Veřejnost zřejmě začne reptat a dotazovat se, zda to snad měla být nějaká legrace. A hlavně začne volat po nápravě. Tak tedy: míněno je to vážně. A změnit se to zatím nedá.

Výtoňský most propustí méně vlaků

V Praze bude omezena pohodlná doprava po železnici přes Vltavu, kterou si zvykla využívat i řada obyvatel metropole s využíváním tramvajenky na Lítačce. Nyní budou možnosti takového svezení omezeny. Opatření daná špatným stavem výtoňského železničního mostu přinesou omezení počtu vlaků, které přes něj mohou přejíždět. Pro řadu z nich se konečnou či výchozí stanicí stane smíchovské nádraží – byť to nyní prochází rekonstrukcí.

Železniční most pod Vyšehradem.
Rozhodování o osudu výtoňského železničního mostu spěje do finále

Zmizela dokonce část kolejiště, takže pro organizátory dopravy může být vcelku oříšek zajistit plynulý obrat souprav. Především je to však problém z pohledu cestujících. Nejde samozřejmě jenom o omezení jízd po Praze.

Komplikace to bude i pro lidi přijíždějící do metropole od západu – nebo naopak tímto směrem do středních Čech odjíždějící. Často budou muset propojovat jízdu vlakem ještě s cestováním metrem nebo tramvají, což dosud neznali. Přestup na Smíchově sice není obzvlášť komplikovaný a ani cenu to v případě využití jízdného podle tarifu PID nemusí navýšit, ale jistě je třeba počítat se ztrátou času.

Ujel vám vlak? V pořádku, má to tak být

Na některých středočeských tratích se je zase třeba připravit na to, že se zhorší přestupy. Cestující tak leckdy bude ještě moci spatřit koncová světla vlaku, kterým by býval rád pokračoval. Bude mu však nanejvýš moci zamávat: tento „nepřípoj“ totiž nově odjíždí třeba dvě minuty, někdy i minutu před příjezdem jeho vlaku. Ale nepočká. Nový jízdní řád s takzvanou přestupní vazbou nepočítá.

Souvislost to má se zpomalením vlaků, které musejí reagovat na různá omezení: nejčastěji jde o nařízení snižující rychlost jízdy v místě nechráněných železničních přejezdů nebo omezení rychlosti při vjezdu do nádraží, kde nejsou tradiční perony (a tak je třeba počítat s možností výskytu cestujících v kolejišti. Případně jde o opatření vynucená dlouhodobými výlukami souvisejícími s většími opravami tratí.

Nový Hlavák – budoucí podoba pražského hlavního nádraží podle návrhu dánského studia Henning Larsen Architects.
Šťastný hlavák: Podívejte se jak se promění nádraží. Halu nahradí dřevostavba

V pondělí 4. prosince to uvedl Zdeněk Šponar, ředitel středočeské organizace IDSK; Integrované dopravy Středočeského kraje. S tím, že někde se podařilo možnosti přestupu zachovat, jinde to prostě nevyšlo. A snahy dojednat se Správou železnic časové posuny nikam nevedly, i když jde často skutečně jen o minuty: provozní důvody to prý neumožní. To potvrzuje Stanislav Lešák, který je v IDSK vedoucím oddělení projektování vlakové dopravy.

Naštvaných přibude na Berounsku a Kolínsku

Jakkoli politici rádi hovoří o tom, že je žádoucí, aby lidé přesedali od volantů vlastních aut do veřejné dopravy – do vlaků pak ideálně – nový jízdní řád leckde cestující nepotěší. Dělat se s tím prý nedá nic: kde bylo jen trochu možné uspořádat provoz tak, aby možnost přestupu zůstala zachována, už se tak stalo. Podle Lešákových slov to není tak jednoduché, jak se může zdát: zpomalení vlaků přináší prodloužení doby jízdy, což si vedle dalších úprav celkového modelu někde vynutilo změnu míst, kde se na jednokolejných tratích křižují vlaky jedoucí opačným směrem.

Zdroj: Milan Holakovský

Důsledkem je zhoršení dopravní obslužnosti, nezastírá Lešák, že cestující budou nadávat. Podle slov ředitele Šponara někteří hudrují už teď, stejně jako část starostů. I když už zjistili, co se chystá, a volají po změně, naděje je prý nulová. Model, jak dosáhnout toho, aby se provoz vlaků na trať „vešel“ a nebylo to na úkor přestupujících cestujících, se najít nepodařilo. Ano, i jedna dvě minuty jsou pro Správu železnic důležité, potvrdil Šponar. A operovat tím, že když jde o zpoždění vlaku, nějakých pár minut nehraje roli, ba ani pár desítek, nemá smysl.

Citelné dopady bude mít například změna předpisů v souvislosti s tím, že stanice Ledečko nemá nástupiště. V důsledku toho se tam změní mechanismus příjezdu a odjezdu vlaků do stanice a z ní, což bude mít pro cestující na trati Kolín–Ledečko neblahý dopad: přijdou o možnost snadného přestupu na vlaky do Prahy v Kolíně.

Několik železničních přejezdů, které jsou vyznačeny pouze výstražnými kříži, se zase kvůli snížení rychlosti (a tím vynucené změně míst pro křižování osobních vlaků s rychlíky) „vymstí“ cestujícím na trati Beroun–Písek, kde jezdí vlaky z Berouna na Blatnou. V Březnici lidé přijdou o výhodný přestup do vlaků na Protivín.

Železniční zastávka v Srbsku.
Oprava trati mezi Karlštejnem a Berounem začala. Cestování na západ Čech zrychlí

Stavební práce spojené s výlukou v úseku Karlštejn–Beroun, s možností využívat na dvoukolejné trati pouze jednu traťovou kolej, přinesou spoustu komplikací. Zde se pro vlaky na trase mezi Berounem a Prahou počítá s mimořádnou změnou jízdních řádů již od ledna, kdy podrobnosti budou teprve oznámeny. Jisté však už je, že v Berouně kromě ranních hodin ztratí návaznost na spoje do Prahy vlaky přijíždějící od Plzně. Dopady stejné výluky se projeví také na trati Zadní Třebaň–Lochovice. Zde jde o ztrátu vybraných přípojů ve směru na Beroun.

Omezení mimo střední Čechy se pak projeví v Kolíně. Důsledky přestavby železničního uzlu Pardubice zde pocítí lidé přijíždějící vlaky od Havlíčkova Brodu. Přestup na další přípoje bude možný – z Lešákových slov nicméně vyplývá, že je třeba počítat se změnami. „Bude jiný a méně komfortní,“ konstatoval šéf týmu plánujícího ve středních Čechách vlakovou dopravu.

Přehled chystaných změn

Změny ve vlakových linkách

  • Praha-Rajská zahrada - Nová železniční zastávka pro linky S2, S3, S22, S34.
  • S3+R43 - Linky jsou v Praze nově ukončeny na Hlavním nádraží (dosud na Masarykově nádr.).
  • S7 - Polovina vlaků ve špičkách pracovních dnů je zkrácena o úsek Praha-Smíchov – Praha hl. n. z důvodu omezené průjezdnosti výtoňského mostu.
  • S40 - Linka je zkrácena o úsek Slaný – Telce.
  • S57 - Linka je prodloužena o úsek Blatno u Jesenice – Žlutice a výrazně posílena (souvisí s integrací Čtyřmezí).
  • S58 - Obnovení celoročního víkendového provozu v trase Rakovník – Kralovice u Rakovníka (souvisí s integrací Čtyřmezí).
  • S65 - Linka je zkrácena o úsek Praha-Smíchov – Praha hl. n. z důvodu omezené průjezdnosti výtoňského mostu.
  • U40 - Linka je prodloužena o úsek Peruc – Slaný.  

Změny v autobusových linkách

  • 228 - Zřízení „druhé“ zastávky Picassova ve směru Poliklinika Malešice, posuny spojů
  • 304 - Mírné posílení provozu celotýdně celodenně
  • 305 - Urychlení linky mezi Prahou a Novým Strašecím (nově vedena po dálnici bez zastávek)
           - Prodloužení linky do trasy Zličín [B] – Stochov, Slovanka II [5] – Lubenec, Pražská [10] – Bochov, nám. [12] – Karlovy Vary, terminál [13]
    • Platnost tarifu PID v celé trase
    • Platnost tarifu DÚK v úseku Nové Strašecí, poliklinika – Karlovy Vary, terminál
    • Platnost tarifu IDOK v úseku Lubenec, Pražská – Karlovy Vary, terminál
  • 306 - Posílení o spoje převedené z linky PID 626 a s tím související úprava trasy pro vybrané spoje
    • Pro vybrané spoje se zřizují zastávky Hřebeč, základní škola; Kladno, zdravotní středisko; Kladno, Showa; Kladno, u tržnice a Velké Přítočno, ObÚ
  •  319 - Zkrácení o úsek Malé Kyšice – Unhošť, nám. (nulové vytížení)
  • 322 - Zkrácení o úsek Slaný, aut. nádr. – Kladno, aut. nádr. (nahrazeno novou linkou PID 616), úpravy časových poloh spojů
           - Zavedení školního spoje Středokluky, Nad Běloky (7:24) – Buštěhrad, u školy (7:40)
  • 328 - V Čestlicích nově jede přes zastávku Aquapark, a naopak mimo zastávku V Oblouku
  • 329 - Zrušení obsluhy úseku Sídliště Skalka – Skalka ve směru z Prahy
  • 336 - Změna trasy v úseku Zličín – Hostivice, centrum
    • Nově vedena Zličín – Depo Zličín – Chrášťany, Scania-Label – Chýně, Žitná – Hostivice, Břve – Sobín – Hostivice, Na Pískách – Hostivice, centrum – … – Hostivice, Ve Vilkách
    • Zastávky na původní trase se pro linku ruší 

Změna tras a zastávek v oblasti HostiviceZměna tras a zastávek v oblasti HostiviceZdroj: PID

  • 340 - Prodloužení části spojů v SONE o úsek Roztoky, Přemyslovská – Roztoky, Levý Hradec (pouze v uvedeném směru)
  • 347 - Pro většinu spojů se v PD ruší obsluha zastávek Hostivice, Břve a Hostivice, Břve, sportovní hala
  • 363 - Zrušení obsluhy zastávky Velké Popovice, škola
  • 385 - Posílení v úseku Opatov – Nupaky, hotel v sedle a v odpolední špičce PD
  • 386 - Změna trasy v úseku Zličín – Hostivice, Průmyslová
    • Nově vedena Zličín – Na Hůrce – Hostivice, Palouky – Hostivice, Průmyslová – … – Kladno, aut. nádr.
    • Zastávka Hostivice, k dálnici se pro linku ruší
    • Pro linku se ruší zastávka Hostivice, Ve Vilkách
  • 394 - Zavedení provozu v SO dopoledne a v NE odpoledne v úseku Králův Dvůr, Počaply, Plzeňská – Nové Butovice (pouze v uvedeném směru)
  • 400 - Prodloužení vybraných spojů v SONE z Nového Boru do Varnsdorfu, resp. Rumburku
  • 402 - Zavedení spoje Roztyly (21:55) – Ostředek (22:30), který dále pokračuje jako linka 770 do Benešova
  • 405 - Linka je zrušena a plně nahrazena novou linkou PID 415
  • 415 - Zavedení nové linky PID v trase Zličín [B] – Stochov, Slovanka I [5] – Řevničov [6] – Nesuchyně [8] – Měcholupy [9] – Žatec, aut. nádr. [10] – Kadaň, aut. nádr. [-]
    • Náhrada zrušené linky PID 405
    • Platnost tarifu PID v úseku Zličín – Žatec, Kadaňská
    • Platnost tarifu DÚK v úseku Nové Strašecí, poliklinika – Kadaň, aut. nádr.
    • V provozu celotýdně v rozsahu rušené linky PID 405
    • Typ vozidla: Sd
    • Dopravci: Transdev Střední Čechy, Umbrella City Lines, ČSAD Česká Lípa
    • Změna číselného označení reflektuje požadavek Ústeckého kraje
  •  417 - Zavedení nové linky PID v trase Zličín [B] – Velká Dobrá [4] – Stochov, náměstí [5] – Nové Strašecí, Palackého [6] – Mšec [6]
    • Náhrada zrušené linky 583 a omezené 586
    • V provozu v PD; ve špičce v intervalu 60 minut, v ostatních obdobích 120 minut
    • Typ vozidla: Sd
    • Dopravce: ČSAD MHD Kladno
  • 419 - Linka přečíslována na 480 (požadavek Jihočeského kraje na využití čísla 480 pro mezikrajskou linku), nové označení pro původní linku 415 (požadavek Ústeckého kraje na využití čísla 415 pro mezikrajskou linku Praha – Kadaň)
  •  420 - Prodloužení linky o úsek Dobříš, náměstí – Smíchovské nádraží, Převod spojů přijíždějících do Dobříše jako linka 420 nebo 520 a pokračujících jako 392 do Prahy právě z linky 392 na linku 420
  • 427 - Zavedení nových dvou párů spojů v PD z Mnichova Hradiště do Mimoně a zpět
  • 461 - Ruší se obsluha zastávky Velké Popovice, škola
  • 474 - Všechny spoje, včetně těch jedoucí z/do Kokořína, nově obsluhují zastávku Mělník, Chloumek, MŠ a všechny spoje jedou mimo zastávku Mělník, koupaliště
  • 480 - Linka je přečíslována na 897 (požadavek Jihočeského kraje na využití čísla 480 pro mezikrajskou linku), Nové označení pro původní linku 419
  • 481 - Změna tarifního pásma u zastávky Nové Dvory (nově v dvojpásmu 7,8)
  • 488 - Zastávka Mirotice zařazena tarifně do PID (pásmo 11)
  • 497 - Část spojů nově vedena přes zastávku Nymburk, Na Hroudách
  • 501 - Zavedení nové linky PID v rámci MHD Příbram v trase Šachetní – Školní/Archiv – Pod Kaňkou – Jiráskovy sady – Nová Hospoda – Dubno, Učiliště – Bytíz, věznice
  • 502 - Zavedení nové linky PID v rámci MHD Příbram v trase Svatá Hora – Autobusové nádraží – Náměstí 17. listopadu – Zdaboř, Žežická – Zdaboř, Komerční zóna – Žežice – Brod, obec
  • 503 - Zavedení nové linky PID v rámci MHD Příbram v trase Svatá Hora – Milínská – Pod Kaňkou – Školní – Drkolnov – Březové Hory – Hornických učňů – Autobusové nádraží – Svatá Hora, v provozu pouze v uvedeném směru; O víkendu v provozu pouze v úseku Drkolnov – Březové Hory – Hornických učňů – Autobusové nádraží – Svatá Hora
  • 505 - Zavedení nové linky PID v rámci MHD Příbram v trase Orlov – Podlesí – Jiráskovy sady – Autobusové nádraží – Náměstí 17. listopadu – Březové Hory – Lazec – Kozičín; V provozu pouze v PD
  • 506 - Zavedení nové linky PID v rámci MHD Příbram v trase Zavržice – Na Výfuku – Zdaboř – Školní – III. poliklinika – Hornických učňů – Autobusové nádraží – Jiráskovy sady – Sevastopolské náměstí – Svatá Hora, areál; O víkendu v provozu pouze v úseku Zdaboř, Červená – Svatá Hora, areál
  • 507 - Zavedení nové linky PID v rámci MHD Příbram v trase Jiráskovy sady – Slivických bojovníků – Pod Kaňkou – Zdaboř, Žežická – Šachetní – Náměstí 17. listopadu – Autobusové nádraží – DISA – Kovohutě – Lhota u Příbramě, točna; V provozu pouze v PD
  • 508 - Zavedení nové linky PID v rámci MHD Příbram v trase Svatá Hora – Autobusové nádraží – Hornických učňů – Březové Hory – Šachetní – Školní – Pod Kaňkou – Milínská – Svatá Hora; O víkendu v provozu pouze v úseku Jiráskovy sady – Šachetní
  • 509 - Prodloužení školního spoje o úsek Příbram, aut. nádr. – Příbram, II. poliklinika do podoby Trhové Dušníky (7:22) – Příbram, II. poliklinika (7:36)
  • 510 - ve směru Smolotely se pro vybrané školní spoje zřizují zastávky Solenice, Větrov; Solenice a Dolní Hbity, Nepřejov
  • 517 - Zřízení zastávky Příbram, Bytíz, Zkrácení do trasy Dobříš, náměstí – Příbram, aut. nádr. (ranní školní spoj jede až do zastávky Příbram, III. poliklinika)
  • 533 - Zastávky Svatý Mikuláš, rozc. Rohozec a Svatý Mikuláš, zámek Kačina se zařazují rovněž do tarifního pásma 8
  • 554 - Zavedení spoje v PD Bystřice, náměstí (4:19) – Benešov, terminál (4:30), který dále pokračuje jako linka 337 do Prahy

PID. Ilustrační foto. PID. Ilustrační foto. Zdroj: ČTK/PR/Ropid

  • 560 - Úprava provozu v PD v souvislosti se změnami Čtyřmezí
  • 561 - Prodloužení linky o úsek Řeřichy – Kolešovice; V Rakovníku nově obsluhuje zastávky Sídliště generála Kholla a Žel. zast. Západ
  • 563 - Úprava provozu v PD v souvislosti se změnami Čtyřmezí
  • 564 - Linka je zrušena a nahrazena posílenou linkou S57 a upravenou 561
  • 565 - Zavedení nové linky PID v rámci MHD Příbram v trase Jiráskovy sady – Milínská – Slivických bojovníků – Jesenice; V provozu pouze v PD
  • 573 - Prodloužení linky o úsek Kolešov – Hořovičky
  • 580 - Mírné posílení v úseku Řevničov – Rakovník, aut. st. v PD odpoledne
  • 583 - Linka je zrušena a nahrazena novou linkou 417 a upravenou linkou 586
  • 584 - Prodloužení o úsek Mutějovice, Lhota pod Džbánem – Vinařice
  • 585 - Linka je zrušena a plně nahrazena prodlouženou linkou 584
  • 586 - Prodloužení o úsek Nové Strašecí, Palackého – Řevničov; Omezení provozu v úseku Nové Strašecí, Palackého – Slaný, aut. nádr.
  • 590 - Mírné omezení provozu v úseku Stochov, U Dubu – Nové Strašecí, Palackého (nahrazeno nově zavedenou linkou 417)
  • 612 - Linka je přečíslována na 626
  • 616 - Zavedení nové linky PID v trase Kladno, Sítná [3] – Kladno, Poldi [3] – Vinařice [4] – Slaný, aut. nádr. [4]
    • Náhrada zkrácené linky PID 322
    • V provozu celotýdně; ve špičce PD v intervalu cca 30-60 minut, v ostatních obdobích 120 minut
    • Typ vozidla: Sd
    • Dopravce: ČSAD MHD Kladno
  •  626 - Ve své původní variantě Kladno, aut. nádr. – Jeneč, Lidická je zrušena a její spoje převedeny na linku PID 306; Označení 626 je nově využito pro původní linku PID 612 Kladno, aut. nádr. – Velvary, nám., její provozní parametry se nemění
  • 628 - Pro jeden pár školních spojů se zřizují zastávky Milý a Milý, Bor (náhrada zrušené linky PID 583)
  • 668 - Spoj v PD Mšeno (5:34) – Mělník, aut. nádr. (6:19) je nově výchozí již v 5:29 a obsluhuje i Kaninu
  • 695 - Spoj v PD Mělník, aut. nádr. (14:00) – Mšeno (14:44) je nově prodloužen až do zastávky Mšeno, žel. st. (14:46)
  • 696 - Spoj v PD Mšeno (15:30) – Mělník, aut. nádr. (16:15) je nově výchozí již ze zastávky Mšeno, žel. st.; Posuny spojů
  • 697 - Ranní pár spojů v PD Mšeno – Blatce, Tubož, rybník je prodloužen až do Dubé (do Dubé přes Nedamov, zpět přes Křenov); Zkrácení vybraných sezónních spojů v SONE o úsek Doksy, žel. st. – Doksy, Staré Splavy, otočka
  • 700 - Zřízení tarifního pásma PID a změna tarifní zóny IDOL v zastávce Turnov, Dolánky, Bukovina rozc.
  • 707 - Linka nově provozována jako okružní v trase Kolín, nádraží – Starý Kolín – Hlízov, u váhy – Kutná Hora, Malín, Starokolínská – Nové Dvory – Svatý Mikuláš – Starý Kolín – Kolín, nádraží
  • 718 - Část spojů nově jede mimo Obrubce
  • 720 - Zřízení tarifního pásma PID a změna tarifní zóny IDOL v zastávce Turnov, Dolánky, Bukovina rozc.
  • 723 - Zrušení spoje z Libáně do Křešic s odjezdem ve 12:50 a z Křešic do Libáně ve 12:58 (převedení na jinou linku IREDO)
  • 727 - Prodloužení jednoho ranního páru spojů v PD do zastávky Ralsko, Kuřivody (garantovaná návaznost na linku IDOL 267 z/do Mimoně)
  • 741 - Změna trasování linky v Adamově, nově jede Čáslav, aut. st. - … - Tupadly – Potěhy, ZŠ – Adamov – Potěhy – Horky, křiž. - … - Zbýšov, Chlum
  • 747 - Zaveden nový spoj v PD Byšice (4:07) – Všetaty, žel. st. (4:20)
  • 760 - Posílení provozu celodenně celotýdně
  • 770 - Posílení provozu v úseku Benešov, Terminál – Ostředek v PD ráno (1 pár spojů) a večer (1 spoj Praha – Ostředek – Benešov, přijíždí jako 402)
  • 782 - Všechny spoje nově obsluhují zastávku Kutná Hora, hlavní nádraží; Vybrané školní spoje jsou prodlouženy o úsek Kutná Hora, aut. st. – Kutná Hora, Žižkov, Fučíkova; Vybrané školní spoje obsluhují zastávky Horka I, Svobodná Ves, střed a Horka I, Svobodná Ves, horní 
  • 783 - Prodloužení do trasy Čáslav, aut. st. – Žehušice – Horka I – Horušice – Bernardov – Nové Dvory – Kutná Hora, aut. st. (náhrada za zkrácenou 784); Vybrané spoje vedeny do zastávky Chvaletice, u městského úřadu (náhrada za zkrácenou 803)
  • 784 - Zkrácení linky do trasy Horka I – Vrdy, Horní Bučice – Čáslav, aut. st. (nahrazena prodlouženou 783)
  • 786 - Nově vedeny v Kutné Hoře přes sídliště Šipší, zavádí se zastávky Kutná Hora, Šipší, Sběrná; Kutná Hora, Šipší, Jana Zajíce; Kutná Hora, Šipší, Opletalova a Kutná Hora, Sedlec, Čechova
  • 788 - Nově vedeny v Kutné Hoře přes sídliště Šipší, zavádí se zastávky Kutná Hora, Šipší, Sběrná; Kutná Hora, Šipší, Jana Zajíce; Kutná Hora, Šipší, Opletalova a Kutná Hora, Sedlec, Čechova
  • 791 - Spoj v PD v 16:45 z Benešova se prodlužuje až do Čejkovic
  • 801 - Všechny spoje jedou přes centrum města, ruší se zastávky Kutná Hora, aut. st.; Kutná Hora, Žižkov, Na Valech a Kutná Hora, Žižkov, Kouřimská (pouze směr Hlízov); Vybrané spoje vedeny až do zastávky Kutná Hora, Vrchlice, V Cihelně či do zastávky Hlízov, u váhy (náhrada za zrušenou 802); Zavedení víkendového provozu v úseku Kutná Hora, Žižkov, Fučíkova – Kutná Hora, Malín, Novodvorská
  • 802 - Linka je zrušena a nahrazena linkami 801 a 803
  • 803 - Zkrácení linky o úsek Starý Kolín – Chvaletice, u městského úřadu (nahrazena prodlouženými 707 a 783); Spoje vedeny skrz historické centrum Kutné Hory pro sjednocení s nově upravenou linkou 801
  • 846 - Omezení provozu v Černičí
  • 897 - Nové označení pro linku 480 (Lysá nad Labem – Kostomlaty nad Labem)
  • 960 - Změna trasy linky, nově jede v trase Budějovická – Kačerov – Tempo – Sídliště Písnice – Dolní Břežany, náměstí – Zlatníky-Hodkovice, Slunečná – Dolní Břežany, obecní úřad – Zvole – Březová-Oleško, Oleško
    • V provozu jeden pár spojů celotýdenně
    • Dopravce: Arriva City
    • Typ vozidla: Sd