Středočeský kraj čeká změna vedení. Na základě výsledků voleb a dosavadních jednání se zdá, že by v čele hejtmanství mohla stanout Jaroslava Pokorná Jermanová z ANO. Pokud by se skutečně stala hejtmankou, bylo by to poprvé po osmi letech, kdy by pražskou radnici i kraj vedli politici ze stejné strany. Těmi posledními byli Pavel Bém a Petr Bendl z ODS.

Dvě dámy spojuje ANO

Nyní se tak po dvou mužích z ODS možná na scéně objeví dvě ženy z ANO. A je otázkou, jestli dokáže příslušnost ke stejné straně přispět k lepší komunikaci mezi magistrátem a hejtmanstvím.

Pražská primátorka by uvítala, kdyby se Jermanová hejtmanského postu ujala. „Lidé jasně ukázali, že ve vedení kraje chtějí změnu a já jsem přesvědčena, že to bude změna k lepšímu. Jaroslava Jermanová je velmi pracovitá žena, s množstvím zkušeností z komunální politiky, které ve vedení kraje zužitkuje," uvedla Krnáčová pro Pražský deník.

Společných témat je celá řada

Konkrétní témata a problémy, v nichž by se mohla spolupráce zlepšit, zatím nekomentovala s tím, že jednání o středočeské koalici stále probíhají. Podle Jermanové by vedení kraje v čele s ANO otevřelo možnost řešit problémy související se vztahem Prahy a středních Čech. „Pokud se nám podaří vládu na Středočeském kraji sestavit, hnutí ANO bude mít silný mandát jednat s Prahou," uvedla.

Témat, u kterých by se hodila větší kooperace mezi Prahou a krajem, je celá řada. Hlavně v oblasti dopravy, kde obě strany už roky pracují na plánu integrace autobusů, vlaků a pražské MHD do jednoho systému podle zásady jedna jízdenka, jeden tarif, jeden jízdní řád. Integrace však postupuje pomalu. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) se společný postup v oblasti dopravy v posledních letech zlepšil tak, že „už to lépe nejde".

Hejtman kritizuje parkovací zóny

Na zlepšení dopravy spolupracoval se svým spolustraníkem, dosavadním hejtmanem Milošem Peterou. „Projekty jsou vytipovány a pevně doufám, že ten, kdo bude mít na starosti dopravu, bude mít stejný názor jako já a že veřejná doprava bude i nadále jednou z hlavních priorit kraje," uvedl Dolínek.

I když si náměstek nemůže spolupráci s krajem vynachválit a v oficiálních vystoupeních se oba politici vždy snaží jeden vůči druhému vyjadřovat korektně, na některých tématech se přesto neshodli. Hejtman například výrazně kritizuje zavedení parkovacích zón v Praze, které podle něj poškozují Středočechy. Mediální přestřelku mezi oběma sociálními demokraty přinesl i Dolínkův plán zakázat kamionům vjezd do Prahy, což by znamenalo zátěž pro středočeské obce kolem metropole.

Politolog: Na stranách až toli nezáleží 

Pohádat se tedy dokáží i straníci, ale platí to i naopak na krajské úrovni se leckdy dohodnou i politici stran se zcela odlišnou ideovou orientací. Ve výsledku tak stranická linie podle odborníků nehraje až takovou roli. „Obecně platí, že na krajské úrovni jsou politici obvykle schopni domluvit se s ostatními v podstatě bez ohledu na to, z jaké jsou strany, i když navenek mohou prezentovat rivalitu," míní politolog Petr Jüptner. Vztah Prahy a kraje se tak podle něj příliš nezmění bez ohledu na koalici na hejtmanství.

„Nadstandardní vztahy existovaly v dobách ODS, kdy docházelo přes konkrétní politiky k lepší koordinaci mezi Prahou a krajem. Ale to byl specifický případ. ANO navíc v podstatě nefunguje jako strana, takže si nemyslím, že by v případě, že by se paní Jermanová stala hejtmankou, daly očekávat velké změny," dodal.

Čtěte také: Obří kraj Praha. Ano či ne?