Společnosti, které se zabývají dopravou, mají už delší dobu velké problémy najít vhodné zaměstnance za volanty nejen nákladních vozidel (nejlépe s přívěsem), ale také autobusů.

Jak již dříve pro Boleslavský deník uvedl Pavel Krpálek, ředitel Kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR v Mladé Boleslavi, firmám se snaží v rámci svých možností pomoci. V jednu chvíli ležel úředníkům na stole požadavek na devadesát až sto dvacet volných míst tohoto odvětví dopravy.

Odchod do důchodu

„To je problém, který se v současné době opravdu stupňuje. Generace zkušených řidičů stárne, pochopitelně odchází do důchodu a nemá je kdo nahradit. Důležitá je bezesporu také praxe," konstatoval Pavel Krpálek.

Nedostatek šoférů řeší mimo jiné i společnost Arriva Střední Čechy, která v regionu zajišťuje pravidelnou autobusovou dopravu.

„V současné době bychom potřebovali přijmout asi čtyři řidiče autobusu, abychom doplnili stav do potřebného počtu," řekl Martin Bělovský, jednatel Arriva Středí Čechy s tím, že je nejvíce trápí spíše dlouhodobé nemoci řidičů než jejich nedostatek.

Doklady zdarma

Podle Martina Bělovského má na nízký počet šoférů vliv zrušení vojenské služby, která řidiče generovala. Tam totiž řada pozdějších profesionálů řidičské průkazy na autobus a nákladní vůz získala bezplatně.

„Nyní tato možnost chybí a není ani žádný učební obor, který by budoucí řidiče na výkon povolání připravoval, případně kombinoval například s povoláním automechanika či autoelektrikáře," upozornil Martin Bělovský.

Získat řidičské oprávnění nyní zabere nejen hodně času, ale navíc stojí i spoustu peněz.

Náborová kampaň

Aby společnost na poslední chvíli nemusela řešit dramatický úbytek řidičů, rozjela náborovou kampaň. „Akce je zaměřená i na brigádníky a na ženy. Díky moderní technice je tato práce vhodná i pro ně," naznačil jednatel Arriva Střední Čechy.

Šoféři, kteří uspějí ve výběrovém řízení, získají navíc řadu benefitů. Kromě zaměstnaneckého jízdného pro celou rodinu nabízí ošacení a částku na jeho čištění, bonusy za životní i pracovní výročí či za jízdu bez nehody.

Čtěte také: Chybí deset tisíc autobusáků. Zbylí zvažují stávku