„Prostřednictvím tohoto výzkumu chceme získat věrohodnou zpětnou vazbu, jak jsou pacienti spokojeni se službami našich nemocnic. Nejde o pouhou anketu nahodilých pacientů, ale o reprezentativní podklad pro vedení kraje i managementy nemocnic,“ vysvětlil náměstek hejtmanky pro oblast zdravotnictví Martin Kupka (ODS) s tím, že výzkum proběhne během září a října a s výsledky bude poté veřejnost seznámena.
Pacienti budou hodnotit osm oblastí
Šetření bude probíhat přímo v nemocnicích, hodnotit budou moci jen pacienti, kteří mají s kvalitou služeb bezprostřední zkušenost. Vzorek bude čítat asi 3500 respondentů, tady zhruba 500 z každé krajské nemocnice.
Pacienti budou hodnotit podle přísné metodiky celkem osm oblastí zdravotní péče. Jednotlivé body se zaměří především na přístup lékaře k pacientovi, tedy na způsob komunikace, informovanosti, úctě a citové opoře. Jeden z bodů se dotkne také zapojení rodiny a blízkých do léčby pacienta.
Dlouhodobé trendy prozradí více než jednorázový výsledek
Vedoucím výzkumného projektu bude Tomáš Raiter, který se problematice sociologických výzkumů v oblasti zdravotní péče věnuje více než 20 let. „Metodiku sběru dat i vyhodnocení výsledů zachováváme důsledně stejnou, abychom měli možnost porovnávat data v časových řadách. Dlouhodobé trendy prozradí mnohem více než jednorázový výsledek a minimalizují možnost nežádoucího ovlivnění výsledku objektivními i subjektivními vlivy,“ vysvětlil Tomáš Raiter.
Stejná studie se konala ve všech krajských nemocnicích už v roce 2006 a 2007. „Naší ambicí je, aby probíhala každý rok. Vznikla by tak časová řada zásadních informací od pacientů, jako důležité odezvy pro zlepšování komunikace a kvality poskytované péče nejen po stránce odborné, ale i v oblasti přístupu a jednání zdravotnického personálu při práci s pacienty,“ doplnil Martin Kupka.