To, zda pro pacienta ve středních Čechách i po prvním lednu přiletí z pražské Ruzyně vrtulník policejní letky s lékařským týmem na palubě, má podle jeho slov severočeské souvislosti. Tam totiž ministerstvo zdravotnictví po zásahu Úřadu na ochranu hospodářské soutěže zrušilo tendr na nového provozovatele letecké záchranné služby s tím, že vítěznou firmu bude vybírat nová komise.

Nejméně v průběhu ledna by tak v tomto regionu měly zasahovat vrtulníky ze sousedních krajů. „Ty potom nebudou k dispozici ve svých domovských regionech. Reálně je tak ohroženo fungování významné části integrovaného záchranného systému na celém území republiky," nastínil Kupka chmurnou vizi. Podobně ostatně hovoří už od léta.

Není důvod ke strachu 

Není důvod k obavám; tím méně k poplašným zprávám, odmítla v úterý jeho slova ředitelka ministerského odboru komunikace s veřejností Štěpánka Čechová. „Ministerstvo zdravotnictví ubezpečuje všechny občany České republiky, že letecká záchranná služba bude plně k dispozici i po 1. lednu 2017," sdělila Deníku.

Kupka ovšem namítá: ujišťování představitelů vlády, že letecká záchranná služba bude zajištěna v plném rozsahu, je sice opakované – avšak úplně se minulo s realitou. „Velká část zásahů letecké záchranné služby z Prahy – 80 až 90 procent všech vzletů – míří právě na vytížené komunikace ve středních Čechách. Počet zásahů je v porovnání s okolními regiony vysoký (letos již 600 zásahů) – a nedovedu si představit, že by po 1. lednu měla pražská letecká záchranka zasahovat i v severních Čechách," uvedl Kupka.

Ministerstvo středočeský pesimismus nesdílí 

Přitakává mu i ředitel středočeské záchranné služby Martin Houdek. Třeba doletět k nehodě v Ústí nad Labem prý bude trvat přes půl hodiny – a se započtením nezbytné manipulace a návratu zpět to prý znamená, že letecká záchranná služba bude zcela vyblokovaná téměř na dvě hodiny. „Každý si asi dovede představit, jaké riziko to představuje," poznamenal Houdek.

Ministerstvo ovšem středočeský pesimismus nesdílí. „Toto řešení nebude snižovat kvalitu služby – a nebudou nijak ohroženi potenciální pacienti," zdůraznila Čechová.

Kupka s Houdkem se obrátili na nového ministra zdravotnictví

Připomněla, že z Prahy do Ústí nad Labem je to vzduchem 68 km – což pro vrtulník představuje relativně malou vzdálenost. Ředitelka odboru komunikace upozornila, že v noci je letecká záchranná služba pro Ústecký kraj zajišťována z Prahy už nějakou dobu standardně.

Kupka s Houdkem však trvají na svém. Na nového ministra Miloslava Ludvíka (ČSSD) se proto obrátili s výzvou k okamžitému řešení situace. „Pro nás je nepřijatelné, aby hrozilo, že se občanům ve středních Čechách nedostane v případě ohrožení života adekvátní pomoci," uvedl náměstek hejtmanky. Žádné strachy; k podobným obavám není sebemenší důvod, oponuje ministerstvo. „Letecká záchranná služba bude od 1. ledna 2017 plnohodnotně zajištěna v celé republice," konstatovala Čechová. S tím, že vyvolávání jakýchkoliv pochybností o zajištění provozu považuje ministerstvo zdravotnictví za nešťastné.

V některých případech může vypomoct posádka z jiného kraje

Už nyní se občas stane, že nelze vyslat vrtulník (k jehož hlavním přesnostem patří možnost zajistit transport na specializované lékařské pracoviště, který je podstatně rychlejší a šetrnější než jízda sanitkou – a v případě neštěstí většího rozsahu i přítomnost dalšího lékaře). Většinou je na vině neletové počasí; nejčastěji mlha nebo riziko námrazy. Stávají se ale i případy, že vrtulník není k dispozici, protože jeho posádka pomáhá jinému pacientovi. V takovém případě ovšem, pokud je to možné, zpravidla zaskočí letecká posádka z jiného kraje.

Co se jenom šušká

Současné debaty přitom možná časem ještě zesílí. Deník získal informaci – zatím zcela neoficiální, nepotvrzenou a spíš na úrovni povídaček či spekulací nežli faktů – že by výhledově mohli s žádostí o pomoc pošilhávat ku Praze i Západočeši.

U nich sice leteckou záchranku zajišťuje armáda, takže se komplikace nejeví aktuální (zvláště když třeba pro jih Čech bylo zajištění této služby nově svěřeno právě vojákům prý však mohou vyvstat zádrhele kolem budoucího provozu základny, z níž helikoptéra se zdravotnickou posádkou startuje.

Létá se hlavně do středních ČechPražská letecká záchranka, která funguje od 1. 4. 1987, je nejstarší v republice (což odráží i její volací znak Kryštof 01). Ve vrtulníku policejní letky slouží zdravotníci z řad Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy – lékař a záchranář. Na provoz přispívá šesti miliony korun také Středočeský kraj – přičemž pražským a středočeským záchranářům se také podařilo dospět k dohodě o přímé výměně informací mezi operačními středisky a o koordinaci zásahů. Kryštof 01 zajišťuje po 24 hodin denně a 7 dní v týdnu zásahy především ve Středočeském kraji; v Praze už méně, protože většina lokalit v hlavím městě je dobře dostupná sanitním vozem. V nočních horninách (a při událostech většího rozsahu i přes den) však už nyní zasahuje vlastně po celé západní polovině území republiky. Používané lehké vrtulníky EC-135T2, které jsou vybaveny pro transport až dvou pacientů, mají běžnou cestovní rychlost 240 km/h. Asi 85 procent vzletů představuje podle údajů pražských záchranářů akce přímo v terénu; na místě vzniku úrazu nebo náhlého onemocnění. Typické je nasazení leteckého týmu v případě vážných dopravních nehod, popálenin či těžkých zranění typu pád z výšky; nejčastějšími onemocněními, kdy bývá k pacientům volán vrtulník, jsou infarkt myokardu nebo krvácení do mozku. Zbývajících 15 procent připadá na transporty nemocných z různých zdravotnických zařízení na specializovaná pracoviště pražských nemocnic.

Čtěte také: Dítě zachraňovaly dva vrtulníky