Přestože největší problémy byly s financováním, Středočeský kraj vzal většinu investic na sebe. Do stavby, která z jeho rozpočtu spolkla 150 milionů a dalších patnáct poslal na vybavení interiérů regionální operační program, mohly včera odpoledne nahlédnout první návštěvníci. Symbolicky na Světový den letectví a kosmonautiky.

„Připomenout osobnost Metoděje Vlacha se snažíme už od roku 2002. Otevření muzea je podle mě takovým majstrštykem na závěr třináctiletého snažení. Už dříve jsme mu postavili letadlo a pomník," neskrývá radost vedoucí provozu Vladimír Handlík, který je i duchovním otcem myšlenky.

Metoděj Vlach pracoval od roku 1908 ve firmě Laurin a Klement jako montér motorů a zabýval se konstruováním letadel. Právě z jeho rukou vzešel o čtyři roky později první český stroj, s nímž také sám vzlétl. A že dobře funguje i po letech, dokázal před zraky všech při letecké přehlídce. Šlo sice jen o repliku avšak tradice k mladoboleslavské automobilce zůstala zachovaná. I dnes ji totiž pohání motor právě ze škodovky.

O dechberoucí zážitek se postaral pilot Jaroslav Klacek. „Letoun je aerodynamický a dá se s ním na nebi kochat. Jde o úžasný pocit ve vzduchové hmotě. Ovšem má to své zákonitosti a ty se musí samozřejmě dodržet," popsal pilot poté, co bezpečně přistál na louku sousedící s muzeem.

Repliky i originály letadel

Kromě tohoto funkčního exponátu si návštěvníci prohlédnou další repliky i originály historických letadel, to znamená od počátku letectví až po druhou světovou válku. Na stropě jsou zavěšené například dvouplošníky z první světové války, sportovní letadla z meziválečného období i kurýrní letadla z druhé světové války.

Celkem jich je pětadvacet. Jak však Vladimír Handlík prozradil, brzy přibudou další. Ve stavbě a přípravě totiž v současnosti mají další dvě letadla, která se mezi vystavené exponáty přiřadí během letošního podzimu. Součástí jsou také letecké motory a další předměty, které s touto tématikou souvisí.

„Jedním z nejcennějších kousků je Polikarpov Po-2. Jde totiž o originální ruské letadlo z roku 1937, které prošlo frontou. Následně ho Stalin daroval Titovi do Jugoslávie, kde létalo. Když se jeho životnost naplnila, skončilo v jednom z tamních hangárů rozebrané," řekl dále Vladimír Handlík s tím, že minulý rok dostalo letadlo nový motor a přiletělo do Mladé Boleslavi, kde už také zůstane.

V muzeu nechybějí ani letecké simulátory nebo simulátory seskoku padákem a přetížení. Lidé také mohou vylézt na vyhlídkovou věž, která otevírá zajímavé pohledy nejen na letiště, ale i na blízké okolí.

Modelářský kroužek

Muzeum však slibuje modelářské kroužky pro děti, letecké ukázky a otevřelo pro ně i dětský koutek.

Slavnostního ceremoniálu, který zpestřil přelet bojového letounu Jas 39 Gripen i seskok parašutisty s obří českou vlajkou za zvuku národní hymny, se zúčastnila také řada hostů. Mezi nimi například předseda poslanecké sněmovny Jan Hamáček, předseda vlády Bohuslav Sobotka či hejtman Středočeského kraje Miloš Petera. Přítomni však byli i přímí potomci Metoděje Vlacha vnučka Marie Kroutilová a vnuk Zdeněk Vlach.

„Pro naši rodinu je to radostná událost. Zažívali jsme ji i ve chvíli, kdy dědečkovi postavili letadlo i pomník. Je to nepopsatelné," neskrývala nadšení Marie Kroutilová. Podle ní byl Metoděj Vlach nadšenec a velice cílevědomý a technicky nadaný člověk.

Její bratr ale přiznal, že po dědečkovi leccos podědil. „Zabýval jsem se stavěním modelů. Létání mě sice lákalo, ale nikdy jsem se k tomu nedostal," přidává se Zdeněk Vlach, který slavného konstruktéra často sledoval při práci.

„Vzpomínám například na to, jak jsme spolu točili vrtule. Osm let jsem měl možnost pozorovat, jak co dělá. To, co dokázal, je obdivuhodné. Letadlo postavil doslova na koleni," dodává vnuk, který si se sestrou Marií ze slavnostní akce odnesl pamětní list.

Jak hodnotíte otevření leteckého muzea v Mladé Boleslavi?

Miloslav Prskavec, důchodce a bývalý příslušník ozbrojených sil:
Letecké muzeum je vynikající završení práce nadšenců okolo Vladimíra Handlíka. Celý život jsem sloužil na letištích a domů jsem se vracel i vrtulníkem na letiště v Boleslavi. Obdivuji elán a práci na historických letadlech. Město zviditelní v republice i v zahraničí.

Karel Herčík, historik:
Podle mě je to určitě dobrý počin. Ukazuje, že letecký sport v Mladé Boleslavi je spojen s automobilovým průmyslem. Vždyť v roce 1909 tehdy dvaadvacetiletý Metoděj Vlach, který pracoval v automobilce Laurin a Klement, postavil několik letadel, jedno dokonce s vlastním motorem.

Karel Skála,zastupitel KSČM:
Vítám to. Je to odměna lidem, kteří jsou dlouhodobě aktivní v této oblasti a ukazují historický a technický cit. Od začátku se vedly diskuse kolem realizace, ale stavba je to hezká. Pamatuji názory, že Boleslav není turisticky zajímavá, ale v posledních letech akce město dobře propagují.

Renata Nekolová, zakladatelka Linky důvěry v Mladé Boleslavi:
Mám smíšené pocity. Na jedné straně mě otevření potěšilo, protože jde o atraktivní záležitost. Obavy mám trochu z ufinancování provozu, ale asi nemám dost informací. Význam pro město spatřuji v oblasti vzdělávací, kulturní, historické, ale i relaxační.

Karel Horčička, náměstek hejtmana:
Jsem rád, že Mladá Boleslav otevřením muzea získává další zajímavou atrakci, která bude lákat k návštěvě nejen turisty, ale i obyvatele města, protože i v průběhu roku zde bude probíhat mnoho zajímavých akcí. Je to zároveň symbolické propojení minulosti s přítomností.