Navrhuje totiž pojmenovat tuto zastávku po nejvýznamnější akci českého odboje za druhé světové války - Anthropoid. Tedy podle názvu výsadku parašutistů, kteří dopadli nedaleko Nehvizd a 27. května 1942 zabili zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha.

„Nová zastávka vysokorychlostní železnice bude více než běžné nádraží. Bude to terminál blížící se vzhledem a funkcí spíše letišti. Taková důležitá stavba si zaslouží čestné pojmenování. Zastávka má vyrůst v místech, kde nyní stojí památník parašutistů Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše,“ řekl Vilgus.

Zastupitel už podle svých slov zaslal návrh ministru dopravy Karlu Havlíčkovi (za ANO), ministru kultury Lubomíru Zaorálkovi (ČSSD), řediteli Správy železnic Jiřímu Svobodovi a radnímu pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petru Boreckému (STAN).

Přestupní uzel

Správa železnic mezitím už podepsala smlouvu na další přípravné kroky, které povedou ke zbudování terminálu. Získalo ji sdružení MP+ov Nehvizdy 2020, za kterým stojí společnost Metroprojekt ze Sudop Group a architekti Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.

Sdružení bylo už v lednu vyhlášeno vítězem architektonické soutěže, na základě nové smlouvy soutěžní návrh dopracuje, zajistí architektonickou studii a dokumentaci pro územní řízení. Hodnota zakázky je 19,9 milionu korun.

Terminál Praha-východ umožní přestup mezi jednotlivými linkami systému vysokorychlostních tratí (VRT). Sloužit ale bude také cestujícím ze středních Čech a okolí. Zastávka je totiž projektována jako přestupní uzel, nikoliv jako cílová destinace. Spoje z ní budou dále pokračovat například na hlavní nádraží v Praze.

Správa železnic označila podpis smlouvy za důležitý krok k realizaci pilotního úseku VRT Polabí. „Věřím, že se nám tuto pilotní trať podaří zprovoznit již v roce 2028. Mimo jiné totiž uleví dopravou velmi zatíženému úseku mezi Poříčany a Prahou. Mám radost, že zároveň s tím budeme moci cestujícím nabídnout moderní a vzdušný terminál, ze kterého se dostanou do řady míst nejen u nás, ale i v zahraničí,“ uvedl šéf SŽ Jiří Svoboda.

Na VRT Polabí, která bude součástí tratí z Prahy na Brno a na Hradec Králové, budou vlaky jezdit rychlostí až 320 km/h.