Spolek Velociped bicykl klub Kolešovice vznikl před třemi roky. A stalo se tak vlastně právě díky už zmiňované historické trati Kolešovka. Tam už od jejího vzniku někteří nadšenci jízdu historického vlaku doprovázeli v dobových kostýmech.

Jak to bylo, upřesnil Ctirad Mrzena, předseda spolku: „Dělali jsme různé scénky v historických kostýmech a doprovázeli vlak. Historie nás zajímá. Věnujeme se jí od roku 1990. Kdysi jsme ale dělali hlavně středověké bitvy na Točníku, Křivoklátě a dalších hradech. Věnovali jsme se i dobovým řemeslům. Protože jsme už starší, začali jsme spolupracovat s Kolešovkou. Přemýšleli jsme, co ve spojitosti s ní připravit."

Putovní výstavy

Vše nakonec začalo s černým bicyklem značky Stadion z roku 1940. Členové ho dostali od muže z Brantu celé nastříkané bílou barvou na radiátory. Zrekonstruovali ho s tím, že na něm budou jezdit u Kolešovky.

„Jenže nás to chytlo a z jednoho kola jich je šedesát devět. Bohužel nemáme prostory na trvalou výstavu, takže kola vystavujeme jen na putovních výstavách, například na Kolešovce, v Jesenici a podobně. Prostory pro muzeum hledáme stále, protože kola neustálým převážením trpí," podotkl Ctirad Mrzena.

Zaměření na Stadion

Nadšenci pro historická kola nejdříve zamýšleli, že budou sbírat kola z období první republiky. Jenže od toho brzy upustili. Když se rozkřikla jejich vášeň po okolí, lidé jim začali dávat různě stará kola. Některá i odkoupili, proto svůj zájem rozšířili na kola vyrobená do roku 1989. Předseda klubu má nejraději kola značky Stadion a jimi hlavně se chtějí členové spolku zabývat. Samozřejmě ale neodmítnou žádné kolo.

„Některá kola, hlavně ta vzácná, kompletně renovujeme. Znamená to rozebrat je, opravit tak, aby co nejvíce odpovídala původnímu stavu. Pokud se nepočítá s tím, že by se na nich jezdilo, nemusí se na ně dávat tolik nových originálních dílů," poznamenal Mrzena.

Nákladné renovace

Ale renovace jsou většinou nákladné. „Například jedna palcová pneumatika od Rubeny Náchod stojí dvě stě padesát až pět set korun podle barvy. Kromě toho se spousta náhradních dílů už nesežene, takže máme spoustu vraků na náhradní díly," řekl Mrzena.

Cyklisté spolku vzdávají poctu i mechanikovi, jezdci a rozhodčímu závodů Jaroslavu Větrovcovi, nestoru rakovnické cyklistiky. Historická kola spojuje i historie vůbec. Tou se členové spolku rovněž zabývají. Ctirad Mrzena se rovněž zajímá o historii obce Kolešovice.

Čtěte také: Šlapohyb zaujal mezi stovkou historických automobilů