Tak popsal funkčnost parkovací věže pro cyklisty zástupce firmy, který 
s projektem nyní objíždí města na labské cyklostezce a pomáhá tak prosadit na první pohled moderní, jednoduchou a účelnou novinku ohledně úschovy jízdních kol.

Systém má pro město, které bude majitelem 
a správcem této věže, zásadní výhodu i v tom, že její vybudování, které přijde na 10 milionů korun, může z 90 procent zaplatit dotace od ministerstva pro místní rozvoj. „Město tak bude mít funkční parkovací věž za milion korun s udržitelností 5 let s tím, že pak může s projektem nakládat dle své vůle," uvedl zástupce firmy.

Umístění v zahraničí

Podobná parkovací věž funguje už tři roky v nedalekém Hradci Králové, ovšem jejich budování se zřejmě brzy rychle rozšíří 
i do dalších měst. Nedávno její vybudování schválili také v Lysé nad Labem. „Funguje už v Přerově, dalšími městy budou například Třinec a Litoměřice. Jedná se i o umístění v zahraničí, konkrétně například ve francouzských Métách," řekl zastupitelům specialista na projekt.

Aby radnice v Poděbradech na Nymbursku dosáhla na potřebnou dotaci, musí mít veškerou dokumentaci schválenou do letošního září. K projektu se samozřejmě musí vyjádřit Správa železniční dopravní cesty, památkáři 
a další příslušné instituce.

150 metrů od nádraží

A kde že by vlastně poděbradská parkovací cyklověž měla stát? „Dle podmínek projektu musí být nejdále 150 metrů od nádraží. Takže v úvahu připadají varianty vlevo či vpravo od nádražní budovy při pohledu od kolonády, nebo 
u výstupu ve směru na Žižkov," uvedl starosta Ladislav Langr.

Město už však podle všeho má vybraný ideální pozemek, který je vedle vstupu do podchodu, tedy vpravo od budovy při pohledu z kolonády. „Měsíční náklady na provoz činí 13 tisíc korun, což se vybere na oněch pětikorunách. Údržbu zpravidla provádí jednou týdně zaměstnanec technických služeb, není to nic náročného," vysvětloval zástupce odborné firmy.

Pojištění proti krádeži

Majitelé kol se navíc nemusí obávat odcizení či poškození a s kolem mohou zaparkovat třeba i helmy či další příslušenství. Se zaplacením parkovného je majitel kola zároveň i pojištěn proti takovým případům. V dosavadní praxi se však dosud nic podobného nepřihodilo.

„V Hradci Králové už jsme si zvykli i na to, že tam k tomu některé ženy nechávají na jednom z řidítek třeba tašku s těžkým nákupem. Systém už umí kolo i při takové zátěži stabilizovat a umístit bez problémů," doplnil znalec.

Jak už bylo řečeno na začátku, zastupitelé projekt jednomyslně podpořili 
a pokud se k němu kladně postaví i zbývající úřady, mohou se obyvatelé lázeňského města těšit na originální a účelnou stavbu už za několik měsíců.

Čtěte také: U nádraží v Českém Brodě by mělo vzniknout velké parkoviště pro cyklisty