Tak vypadá situace v bývalé ŽOSce, kde nyní sídlí Legios. Situace je ovšem daleko složitější, než se zdá.

Firma Legios si 30. října 2013 změnila název na Industry Plant LG. Ve hře ale není jen Plant LG, ale také Heavy Machinery Services, což je opět od 17. března letošního roku nový název firmy,
 u které Krajský soud v Českých Budějovicích prohlásil konkurz a určil insolvenčního správce. Od 21. března je insolvenčním správcem firmy po úpadku Ivo Hala, insolvenční správce. Toho se ale redakci několik dní nepodařilo kontaktovat.

Vagonka má provozovny 
v Nymburce, Horním Slavkově a Lounech a sídlo v Českých Velenicích. 21. března letošního roku byl vyhlášen ve společnosti úpadek. Potvrdilo se tak, že společnost není schopna plnit své závazky a je v platební neschopnosti.

Samosoudce prozatím připustil možnost oddlužení pomocí reorganizace. Proto se také hovoří o tom, že se má provoz z Českých Velenic přesunout do Nymburka. Ve hře je ale také možnost, že se věřitelé rozhodnou na příští schůzi vyhlásit konkurz na majetek. Schůzi, kde se určí způsob úpadku, soud stanovil na 14. července.

Ještě na začátku listopadu to vypadalo, že se nymburského provozu insolvenční řízení vůbec nedotkne. Alespoň podle informací, které měla tehdy nymburská radnice od vedení firmy.

Nyní nikdo ze zaměstnanců, ale ani odboroví pracovníci nevědí, co s podnikem bude. Do 12. května jsou na nucené dovolené doma, ale nemají jistotu, zda po tomto datu bude nějaká práce. Někteří dokonce už dali sami od sebe výpověď.

Snížení platu na minimum

„Dali mi na vybranou. Buď jim podepíši rozvázání pracovního poměru dohodou, nebo mi sníží platový výměr na minimum. Odmítl jsem podepsat dohodu a dali mi deset tisíc hrubého. Ještě měsíc jsem tam dělal a pak si naštěstí našel jinou práci a odešel 
z vlastní vůle," říká jeden z mistrů, který si z pochopitelných důvodů nepřál být jmenován, ale redakce jeho jméno má 
k dispozici.

Navíc podle informací odborového předáka Miroslava Balatky už na provoz přišli 
i pracovníci ČEZu, aby kvůli neplacení odstřihli elektřinu. „Bylo to ovšem v době dovolené, takže se do podniku nedostali. Přijdou prý znovu právě 12. května, kdy se mají zaměstnanci vrátit do práce," uvedl Balatka.

Problémy společnosti se táhnou od roku 2010, kdy začala firmu vyšetřovat policie kvůli podezření z daňových úniků. Legios údajně v roce 2009 od společností VH Metal Trade a ÚJI Trade fiktivně nakoupil komponenty k opravě železničních vagonů za 588 milionů korun, a to s cílem získat nárok na odpočet DPH nejméně 111 milionů korun.

Železniční opravny a strojírny v Nymburce koupila firma Legios v roce 2011.