VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V bývalých sklárnách v Otvovicích lidé obdivovali staré autobusy

Otvovice /FOTOGALERIE/ - Takové hemžení lidí a aut jako v sobotu naposledy zažila obec Otvovice na Kladensku v roce 2015, kdy se veřejnosti poprvé otevřela brána bývalých skláren. O víkendu se tam opět po roce konal Den otevřených dveří Muzea historické dopravní techniky.

21.3.2016
SDÍLEJ:

Den otevřených dveří v Muzeu historické dopravní techniky v bývalé otvovické sklárně.Foto: Břetislav Kostka

Jeho zakladatel, náruživý fanda a sběratel autobusů, Petr Šikýř, měl v roce 2011 nápad - vybudovat muzeum. „Autobusy, to byl můj koníček už od dětství. Pak jsem vlastnil jeden autobus, starší karosu. To byl vyřazený kus z ČSAD Kladno, v takovém stavu, který lze těžko popsat," zavzpomínal Petr Šikýř.

„Starší autobusy samozřejmě začaly ze silnic mizet. Dal jsem se na záchranu jednotlivých podtypů a zajímavých nesériově vyráběných kusů. Zdejší správce areálu bývalých skláren byl velmi benevolentní a vyhověl nám, proto jsme zde v Otvovicích," zmínil sběratel, který ve volném čase dělá v muzeu pouze s přítelkyní Lenkou Kravontkovou. O víkendech jim pomáhají brigádníci.

Městské, linkové i dálkové autobusy

V současné době má patnáct vozů - městské, linkové i dálkové autobusy. Povídali jsme si v zaparkovaném autobusu z roku 1995. Je zajímavý tím, že ho bylo vyrobeno pouze dvacet kusů. Má hranaté čelo a kulatou záď. Dalším vystaveným vozem je karosa s pohonem pouze na LPG, jediná v Československu.

„Tento typ nemá nástupce ani předchůdce. Sbírku tvoří i poslední cedulový pražský autobus, to znamená odkud kam autobus jel, bylo uvedeno na plastové ceduli, ne digitální," přiblížil Petr Šikýř.

Zájem o prohlídku muzea čekal, ale že bude tak velký? Jedna z dopravních společností zapůjčil do muzea moderní typ dálkového autobusu BusLine, ČSAD Kladno vystavilo poslední městskou verzi karosy.

Milionáři v ujetých kilometrech

Mezi návštěvníky byli i bratři Jaroslav a Jan Brůškovi, nyní milionáři v ujetých kilometrech. „Začali jsme jezdit u ČSAD Kladno, když skončily Škody RTO, to byla sedmdesátá léta. V dnešní době jezdíme s vozidly Iris a Crossway. Pohodlí řidiče je nesrovnatelné. Bez posilovače řízení to byla dřina. Dneska si zavzpomínáme," řekli shodně. 

Stáli jsme u odkryté podlahy a Jan Brůšek dodal: „Když se zasekla motorová brzda, zvedlo se víko a tady se do toho koplo. Dneska čekáme až přijede odtah, na ulici se nedá opravit už nic."

A co by si přál do budoucna Petr Šikýř? „Můj sen je vlastnit právě Škodu 706 RTO, to je tak osm set tisíc korun, takže zůstanu dál snít," prozradil Kladenskému deníku sběratel.

Čtěte také: Střešovické muzeum MHD je po půl roce oprav znovu otevřené

Břetislav Kostka

Autor: Redakce

Místo události:
21.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Revoluční ulice v Praze. Ilustrační foto.

Praha nechá vypracovat studii na proměnu ulice Revoluční

Popelnice na tříděný odpad. Ilustrační foto.
5

Praha koupí od AVE CZ akcie Pražských služeb. Skoro je ovládne

Záchranka: Příjem pacienta nemocnicí trvá i tři hodiny. Situace se ale zlepšuje

/INFOGRAFIKA/ Komplikovaných předání na urgentní příjem jsou už „pouze“ jednotky měsíčně. Problém je stále v nedostatku lůžek. Až tříhodinové zpoždění si podle interních dokumentů pražské záchranné služby, které získala redakce, na svůj vrub připsala letos v září motolská nemocnice, když od záchranářů nepřevzala ženu s příznaky mrtvice. Pacientku nakonec přijala Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (VFN). 

Další schůzky s ANO? Hnutí nejprve představí Zemanovi menšinovou vládu

Hnutí ANO chce oslovit sněmovní strany s programovým prohlášením své menšinové vlády až potom, co záměr představí prezidentovi Miloši Zemanovi. Předseda hnutí Andrej Babiš před ustavující schůzí Sněmovny zopakoval, že vítěz voleb nedostal šanci na sestavení většiny, protože ostatní strany spolupráci striktně odmítly.

Pražští policisté zadrželi na začátku listopadu 241 kapsářů. Víc než loni

Husarský kousek se povedl pražským policistům, kteří na začátku listopadu zadrželi 241 kapsářů. Je to více než za celý loňský rok, kdy se podařilo dopadnout 189. Kapsáři se nejčastěji pohybují v širším centru hlavního města, tedy na Praze 1 a 2. Informovali o tom pražští policisté na svých internetových stránkách.

V pražských lesích přibylo 500 nových laviček. Oprav se dočkají i dětská hřiště

Hostivařský lesopark, Prokopské údolí, Divoká Šárka, Kunratický les či Chuchelský háj. Na řadě míst metropole mohou návštěvníci narazit na obnovená posezení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT