Už od začátku září se seznamují s prostředím prodeje zboží, a jak říkají, práce je baví. Neberou to jenom jako povinnost a samozřejmost podobnou chození do školy. Tady je motivuje různorodost práce, ale také přivýdělek a možnost dalších brigád.

Supermarkety jsou pro studenty oboru prodavač výhodné v tom, že na jednom místě je pohromadě celý sortiment zboží. Poznají tak všechno od potravin přes drogérii a nepotravinářského zboží až po obsluhovaný úsek lahůdek.

Stejná práce jako moje máma

„Před třemi lety jsme odstartovali projekt a nyní spolupracujeme se šestnácti školami. Například letošní září jsme vypláceli odměny pro sto osmdesát studentů v celé republice," přibližuje Věra Nekovářová z personálního oddělení Albert, která má na starosti celý projekt spolupráce se středními školami a učilišti v České republice. Ve středních Čechách je možno setkat se učni ještě v Albertu v Neratovicích a v Nymburku.

Pro patnáctiletého Daniela Laube má praxe jasný smysl. „Dřív jsem chtěl být tiskařem, jako je můj švagr. Ale nenaskytla se mi ta šance, tak jsem se rozhodl, že budu jako moje máma, která pracuje v supermarketu na likvidaci. Hrozně si to chválí, takže mě motivovala k tomu jít na tenhle učební obor. Jsem tu spokojený," vysvětluje Daniel Laube.

Nemusí už jen sedět v lavici

Vyučit se prodavačem už pro něj není to samé, jako chodit na základní školu. Nemusí už jenom sedět v lavici a učit se. Dosud ale nechodil na žádnou brigádu, takže zkušenosti se zákazníky a novými kolegy teprve získává. A vyhovuje mu to.

„Učni se naučí pracovat v kolektivu. Je ideální, když tam zapadnou a najdou si svoje místo. Kolikrát je to také těžké. Pokud jsou učni šikovní, práce jim jde od ruky a mají zájem o brigádu na naší prodejně, je možnost nastoupit na dohodu o pracovní činnosti. Pro prodejnu je to další plus, získáme brigádníka, kterého už máme zaučeného," doplňuje Věra Nekovářová. Šikovný učeň se může po dokončení studia ucházet o pracovní místo na prodejnách.

Na patnáctiletém Danielovi jde vidět, že ho práce opravdu baví a vidí se v práci manažerky čelákovického supermarketu, kterou bere jako svůj vzor. Všichni žáci chodí na praxi každý druhý týden buď na odpolední, nebo ranní směnu. Jedna začíná v osm, druhá potom ve dvanáct. Pracují šest hodin denně a mají půlhodinovou přestávku.

Jak se chovat 
k zákazníkům

Šestnáctiletá Alisa Arsová Antová pracuje nejraději v sektoru s drogérií, protože tam to prý nádherně voní. Nebýt jejího kamaráda, tak by na obor prodavačka ani nešla. Nejdřív nebyla nadšená, ale po čase ji to začalo bavit.

„Učíme se, jak zacházet se zbožím a také jak se slušně chovat k zákazníkům. Baví mě navazování kontaktů. I když přijde někdo nepříjemný, snažím se usmívat. Někdy za mnou přijdou také kamarádi, ale většinou si chtějí povídat, to bych ale nemohla stíhat práci, kterou mám splnit," popisuje Alisa.

„Spolupráce naší prodejny s učni se vyvíjí velmi dobře a mám z ní dobrý pocit. Na prodejně se na začátku seznamovali s naší firemní kulturou a s našimi pracovními postupy. Po prvních dvou měsících už učni umí získané informace využít v praxi. Nejen pro mě, ale i pro ostatní kolegy z prodejny je přítomnost učňů na prodejně prospěšná, jsme rádi, že se můžeme podílet na jejich rozvoji a předat jim své znalosti a zkušenosti," dodává ke spolupráci s učni Daniela Houfková, manažerka čelákovického Alberta.

Příprava žáků na budoucnost

Jiří Iltis, vedoucí odborného výcviku na Integrované střední škole Františka Melichara v Brandýse nad Labem, si myslí, že praxe v supermarketu je pro učně dobrá průprava.

„Nejde jenom o učení, ale také o poznávání reality. Dává jim to pracovní zkušenosti do dalšího života, mají možnost porovnat teoretické poznatky získané ve škole s těmi, které získají při práci v kolektivu supermarketu. Tímto způsobem se nejlépe připraví na budoucí zaměstnání," říká.

Učňovské obory zase potáhnou

Důležitost výučních profesí začíná stoupat. Už dost dlouho se podle Jiřího Iltise mluví o tom, že je nedostatečný počet dobrých řemeslníků, kteří opravdu rozumí svému řemeslu. Doba, kdy všichni chtěli mít maturitu postupně mizí, začnou se, rozmýšlet a hlásit se opět na učňovské obory.

„Profese při zavedení supermarketů doznala zásadních změn. Pamatuju si, že obchodník musel o zboží vědět všechno. Přinesl ho, podal a zvážil. To už dnes není, obsluhovaných úseků v prodejnách ubývá, zákazník si chce vybrat v regálech sám, ale dobrou radu uvítá" myslí si učitel Jiří Iltis.