Sama se prý drží blízko břehu – jako zkušená rekreantka, která už hodně slyšela a leccos i sama zažila, má však jasné doporučení: na vodě nepřeceňovat ani své síly, ani svoji žízeň. Obojí se může vymstít, ať už člověk plave, nebo se plaví. A když už se někdo rozhodne plavat do dáli, je prý podstatné uvědomit si, že nestačí jen skočit do vody a hrr na to.

Na loďce je dobré mít doprovod 

Je prý třeba přemýšlet o tom, co dělám – a vlastně ne: předem myslet na to, co udělat chci. „Tak jsem to učila děti,“ poznamenala Němečková, jež se prý neomezila na obligátní poučku: nejít do vody uhřátí.
Pokud už se někdo rozhodne pro delší plavání, měl by si dát pozor, připomněla Němečková několik bezpečnostních zásad. Třeba to, jak dobré je mít doprovod na loďce – nejen kvůli tomu, aby byl plavec na vodní ploše vidět, ale i proto, aby byl někdo nablízku, kdyby ho třeba chytla křeč.

Ani starostlivá rodičovská péče nemusí uhlídat vše 

Upozornit na sebe může i výraznou koupací čepicí – nebo třeba tím, že když si všimne blížícího se plavidla, začne mávat rukama. Starostlivá matka však připouští, že ne vždy se dá pamatovat na vše. Málem se jí prý zastavilo srdce, když zjistila, kam si potomstvo chodí zaskákat ze skály!
Vlastně se vším – včetně toho, že ani starostlivá rodičovská péče nemusí uhlídat vše – mohou souhlasit jak záchranáři, kteří zasahují u malérů, tak policisté, kteří dění na vodě kontrolují. Ti se ovšem více než na plavce soustředí na pravidla. Společně se Státní plavební správou kontrolují hlavně vůdce plavidel a přístaviště, ale zaměřují se také na půjčovny plavidel či na rybáře.


Za dva největší maléry loňského léta vyměřily soudy podmínky
Dodržování předpisů na vodě, správné označení plavidel, pořádek v dokumentech lodí i jejich „kapitánů“, ale také alkohol u vůdců plavidel. To jsou hlavní okruhy pravidel na vodě, na jejichž dodržování se nyní zaměřují kontroly policie a Státní plavební správy. V jejich hledáčku jsou především ti, kteří řídí lodě, čluny a vodní skútry – cílem kontrolorů se však může stát prakticky kdokoli, kdo se na vodě pohybuje. Včetně lidí na šlapadlech – jak v Praze na Vltavě, jak na přehradních nádržích. A i když to není zvykem, teoreticky by se mohli být podrobeni kontrole, zda nejsou pod vlivem pod vlivem drog nebo nemají upito, i vodáci sjíždějící řeky.
Hlavní pozornost je však věnována motorovým plavidlům. Ostatně i největší maléry loňského roku byly spojeny právě s jejich provozem. Dvě největší kauzy, jimiž se přednedávnem zabývaly i soudy, dodnes zůstávají v dobré paměti: tragédie na Orlíku z 10. července a malér na Slapech, kde se 30. července potápěl přetížený přívoz.
Obě kauzy loni šokovaly. Na Orlíku zemřela 18etá dívka, kterou starší přítel vezl na pramici s motorovým pohonem. Do jejich loďky narazil vodní skútr s propadlou technickou kontrolou, jehož 19letý řidič dostal před měsícem u soudu podmínku. Podle znalce měl dát pramici přednost, zřejmě však při objíždění výletní lodi, kdy se podle svědků hnal vysokou rychlostí, nestačil včas reagovat, když vplul do prostoru, kam předtím neviděl. Za usmrcení z nedbalosti mu soud vyměřil tříletý trest s podmíněným odkladem na zkušební dobu v trvání pěti let, doplněný rozhodnutím o zákazu řízení motorových plavidel na osm let a o povinnosti vyplatit pozůstalým odškodnění v částce 1,4 milionu korun.
Rovněž před měsícem vyměřil příbramský soud podmínku 73letému kapitánovi převozní lodi ze Slap, jehož loď s kapacitou 33 osob zalila voda poté, co na ni pustil 49 lidí. Za obecné ohrožení z nedbalosti dostal dva roky s pětiletou zkušební dobou – přičemž součástí verdiktu je i pětiletý zákaz činnosti vůdce plavidla a rozhodnutí o náhradě škody: zhruba 400 tisíc na majetku cestujících. Naštěstí se při plavbě mezi Starou a Novou Živohoští nikomu nic nestalo; pasažérům z lodi, přes niž se převalily vlny a začala nabírat vodu, avšak přímo se nepotopila, přispěchali na pomoc účastníci závodu plachetnic. Pomáhali jak lidem na plavidle, tak lovili z vody lidi, kteří v nastalé panice začali skákat před palubu.
Bez tragédie, jakou v místě už dlouho nepamatují, se bohužel na Spalech neobešel uplynulý víkend. V oblasti Živohošti v sobotu odpoledne utonulo dítě. Pátrání po něm policisté zahájili hodinu po poledni – a po třech hodinách přišla smutná zpráva: záchranáři dítě našli ve vodě bez známek života. Pokusy o resuscitaci již byly marné. Co a za jakých okolností se odehrálo, zkoumají benešovští kriminalisté.


Vývoj nehodovosti na vodě
Plavební nehody 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Malé 16 8 11 6 2 9 7 6 11 18
Velké 3 2 0 1 0 1 0 0 1 2
Celkem 19 10 11 7 9 3 7 6 12 20
Zdroj: Státní plavební správa ČR

Kontroly na vodních tocích. Infografika.