Má jít o kombinovaný provoz trolejbusů s bateriemi, které se budou nabíjet při jízdě pod trolejí a částečně budou poháněny z akumulátoru. „V následujících dvou letech se počítá s podrobnou projektovou přípravou a majetkoprávním zajištěním záměrů. Od roku 2024 by měla začít postupná elektrifikace,“ uvedlo vedení Prahy v tiskové zprávě.

První úsek má spojit dopravní uzly Letňany, Prosek, Vysočanskou a Českomoravskou s Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví. Dosud na této trase jezdí autobusová linka 375. Ta zároveň tvoří páteř obsluhy městských částí Praha-Vinoř a Praha 19. Metropole by ráda na tuto trasu kvůli rostoucí poptávce nasadila i velkokapacitní tříčlánkové trolejbusy.

Pražský dopravní podnik nakoupí historicky první elektrobusy standardní délky, pro Prahu je vyrobí Škoda Electric.
Tiché a šetrné k ovzduší. Praha nakoupí první elektrobusy standardní délky

Druhý zamýšlený projekt se týká úseku mezi terminálem Letňany a Kostelcem nad Labem, kde aktuálně funguje spoj 377. Podíl části trasy pod trolejí by se zde pohyboval v rozmezí 88 procent.

Praha i Středočeský kraj chtějí dotace

Odhadované investiční náklady na realizaci stavby jsou v prvním případě zhruba 566 milionů korun a druhém 385 milionů. Hlavní město by hradilo pouze podíl odpovídající délce trolejbusové dráhy ležící na jeho území. Oba projekty by také mohly být spolufinancovány z dotačních titulů fondů Evropské unie.

„Cílem elektrifikace je zlepšit stav životního prostředí. Naftové autobusy budou nahrazeny bateriovými trolejbusy. Nezatěžují okolí žádnými emisemi, jsou tiché, a tím zlepšují životní prostředí místním i cestujícím. Mají také mnohem delší životnost než běžné autobusy,“ sdělil primátorův náměstek pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).

Autobus MHD před budou Letiště Václava Havla 19. listopadu v Praze.
Dopravní podnik poptává trolejbusy. Na letiště mají lidi vozit za dva roky

Středočeský kraj nechal už dříve vypracovat ověřovací studii rozvoje parciálních trolejbusů na svém území a v návaznosti na to vznikl i podrobný dopravní model a ekonomické zhodnocení obou záměrů. Tamní radní už v prosinci rozhodli o zajištění další investorské činnosti, nyní stejný krok učinili pražští radní. Město se do spolupráce zapojí prostřednictvím Dopravního podniku hlavního města Prahy.