Tramvaj z Prahy do Středočeského kraje. Infografika.Nejdál zatím pokročily přípravy zdibské tratě, která se už projektuje. Podle slov pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) by se stavba mohla stát realitou už v roce 2023.

Další dva záměry prosazované krajem zůstávají předmětem debat, a to nejen s pražskými partnery.

Místní nejsou zajedno

Středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) v září připouštěla, že kolem plánů, jimž sama velmi fandí s tím, že nejen usnadní a zpříjemní cestování desetitisícům lidí do práce i do škol, ale uleví i přetíženým silnicím, není zajedno ani se současným vedením jesenické radnice.

Také občané jsou v názorech na rozšíření tramvajové sítě rozpolceni. Někteří z místních mají například obavy, že po zřízení tratě by se jejich město mohlo stát parkovištěm pro obyvatele z širokého okolí, kteří do Prahy dojíždějí za prací či vzděláním. Jiným se zase nelíbí vedení trasy z Jesenice na okraj metropole; žádoucí by prý byla přímá jízda do centra hlavního města.

Místo pro tramvajové koleje do Jesenice nicméně už kraj chystá. Ukázaly to návrhy stavební uzávěry vyvěšené v uplynulých týdnech na úředních deskách, za nimiž udělalo tečku pondělní rozhodnutí středočeských radních.

Rada kraje vydala územní opatření o stavební uzávěře pro koridor tramvajové tratě Depo Písnice - Jesenice u Prahy. Platí tedy, že trať má vést od budoucí konečné stanice připravované trasy D pražského metra.

Tratě kopírují nejvytíženější tahy

„Režim stavební uzávěry je stanoven tak, aby omezení nebo zákaz stavební činnosti postihoval vlastníky pozemků jen v nezbytně nutné míře a rozsahu,“ uvedl středočeský radní pro oblast regionálního rozvoje, cestovního ruchu a sportu Martin Draxler (ANO).

Vychází z návrhu, který připravil odbor územního plánování a stavebního řádu krajského úřadu. „Ten pak prošel připomínkovým řízením a proti jeho současné podobě už nemáme k dispozici žádné námitky,“ konstatoval radní.

Záměr kolejového propojení Depa Písnice a Jesenice bude také součástí územně plánovací dokumentace aktualizovaných Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. To je schválené zastupitelstvem dokonce již od loňského léta.

Rozšiřování sítě tras tramvají za hranice metropole se připravuje i v dalších směrech: především na Zdiby, kde jsou přípravy aktuálně nejdál. Tohle řešení si pochvaluje hejtmanka Jermanová, podle jejíchž slov plánované tramvajové tratě kopírují nejvytíženější dopravní tahy, jež obyvatelé Středočeského kraje využívají pro příjezd do Prahy.