VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trabantový cestovatel: Svět neni tak nebezpečný, jak vypadá

Kytín /ROZHOVOR/ - Dana Přibáně zřejmě není potřeba tolik představovat, zvlášť, když o jeho trabantových výpravách po světě šel v televizi seriál. Při sobotním setkání v Kytíně na Příbramsku, kam jej přijeli podpořit opravdoví trabanťáci, kteří na svém vozidle mohou ruce a oči nechat, jsme se dověděli, že on na rozdíl od nich rozhodně není „žádnej trabanťák", jak se může zdát. O jeho smyslu pro humor není pochyb, je to taková neřízená střela.

10.11.2015
SDÍLEJ:

Dan PřibáňFoto: Markéta Jankovská

Vy prý vůbec nejste trabanťák…?

No tak já na to koukám realisticky (směje se). Oni na to koukaj úplně idealisticky… To auto vnímám takový, jaký je. Ve svý době bylo geniální, jednoduchý a teď už je 50 let za zenitem. To je na něm to půvabný, ale říkat, že to je strašně super auto v roce 2015, je volovina.

Taky jste trabanta vytáhl zaprášeného ze stodoly? 

Koupili jsme ho na slovensko – maďarský hranici. Na tu cestu jsme tehdy sháněli zachovalýho trabanta, to je ten, co má ty kanystry zepředu. Byl speciálně pořízenej kvůli první cestě. Od tý doby je chudák tak dobitej…

Takže vy jste se nejdřív rozhodli pro cestu a pak jste sháněli trabanta?

Tam jde o to, že já jsem kdysi dávno koupil svojí velký lásce trabanta a ona s ním jezdila a já jsem díky tomu přibližně věděl, co to auto vydrží. Dostali jsme se do sporu, jestli dokážeme dojet do Uzbekistánu nebo ne. Trabanta jsem tedy už kupoval cíleně, aby to byl tahoun. Drhýho jsem kupoval hrozně narychlo, protože už začala platit ekopokuta pro starý auta. Maluch a „čezeta", to byly úplný šroty, Jawu jsme kupovali taky narychlo, když jsme zjistili, že nápad jet na pionýru nevyšel.

Kde jste všude s výpravou byl?

V roce 2007 jsme vyrazili Hedvábnou stezkou z Prahy do Uzbekistánu. To byl experiment, udělali jsme 15,5 tisíce kilometrů. Původně jsme chtěli jet do Afriky, ale protože jsme se báli, tak jsme si vybrali bezpečnou trasu. Pak jsme už přejeli celou Afriku, z Tuniska do Jihoafrické republiky. To byla asi 19,5 tisíce kilometrů. Potom jsme projeli Jižní Ameriku z Guayany přes amazonskej prales až dolů do Patagonie a do Buenos Aires, to mi bylo nějakých 21 let. Plánovali jsme monumentální cestu, že pojedeme z australskýho Perthu do Bangkoku. Ve výpočtech to mělo být 20 tisíc kilometrů za čtyři měsíce a dopadlo to tak, že jsme se obtížně protloukali, zkracovali jsme, kde to šlo. Jeli jsme půl roku a jen 15 tisíc kilometrů.

Vystačili jste si bez doprovodného auta?

Jasně. Trabant, trabant, Maluch a Jawa a „čezeta".

To se dá všechno uvézt? Nářadí a tak dále…

No, museli jsme. To je jednoduchý. Když se to tam nevejde, tak to nepotřebujete. Dokonce s námi v jednom tom malinkym autě jeli dva vozíčkáři.

Kdy vám cvakala zadnice strachy?

Strachy ani jednou, spíš vzteky, když už jsem byl fakt utahanej. Auta se furt rozbíjely, už jsme je tam chtěli nechat, rozlámat to všechno na trsátka. Takže zatnout zuby, opravit a jet dál.

Přece ale musela přijít situace, kdy jste měl chuť se na to vykašlat…

Stalo se nám v jižní Americe, že jsme si zkrátili cestu přes pláž a přišel příliv, takže to vypadalo, že už auta nedostaneme ven. Jednou taky v kopcích v Indonésii auto s vozíčkáři málem skončilo na boku. Ale to byla vteřina a nic se nestalo. To se ani nestihnete leknout. Ale on ten svět neni tak nebezpečnej, jak vypadá v televizi.

O Danu Přibáňovi a jeho výpravě- 39 let, český novinář, režisér a cestovatel.
- V současné době působí jako nezávislý novinář a věnuje se zejména cestovatelským výpravám po exotických zemích.
- V roce 2007 se vydal s jedním trabantem do Uzbekistánu.
- V říjnu roku 2012 odstartoval cestovatelský projekt, jímž je expedice Trabantem napříč Jižní Amerikou.
- V dubnu roku 2015 se vydal s Trabanty na expedici do Tichomoří.

Čtěte také: Motorista Dan Přibáň: Říkat, že trabant je ideální, je volovina

Autor: Markéta Lišková

10.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kolona stojících tramvají ve Vodičkově ulici

Kolaps tramvají v centru Prahy. Prasklá kolej omezila deset linek

Autobusy v Praze. Ilustrační foto.
11

DPP nesmí uzavřít smlouvu v tendru na autobusy. Úřad mu to zakázal

Jak asi vidí had? To si můžete vyzkoušet na akci Světlo a život v Národním muzeu

Vidět jako had či odhalit vzory květin, které lidské oko nedokáže spatřit. Tyto aktivity si budete moci vy i vaše děti vyzkoušet v sobotu v Nové budově Národního muzea. Uskuteční se tu další akce z cyklu Aspoň na víkend, která dětem představí světlo zábavnou formou. Odnést si domů budou moci i kus duhy.

Praha navrhne celostátní regulaci UBERu

Zastupitelé pověřili vedení metropole k vypracování normy, která by měla urychlit řešení sporu mezi tradiční a „digitální“ taxislužbou. Nespokojené taxikáře iniciativa města od dalšího protestu nejspíš neodradí.

Další medaile! Bronz pro Erbanovou, vybojovala ho ve sprintu na 500 metrů

Na nejkratší rychlobruslařské trati, sprintu na 500 metrů, vybojovala česká jezdkyně Karolína Erbanová bronzovou medaili! Lepší byla pouze zlatá Japonka Nao Kodairaová a stříbrná Korejka I Sang-Hwa.

Vězeňská služba i ministerstvo popřely zhoršení Nikulinova zdraví

Vězeňská služba i ministerstvo spravedlnosti popřely zprávu z ruského tisku ohledně zdravotního stavu údajného ruského hackera Jevgenije Nikulina. Mluvčí bezpečnostního sboru Petra Kučerová dnes na dotaz ČTK sdělila, že Nikulinovo zdraví se od nástupu do české vazby nezhoršilo. Mluvčí ministerstva Tereza Schejbalová doplnila, že informace uvedená v listu Izvestija není pravdivá.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT