Ukázalo se totiž, že toto represivní opatření má nejen pozitivní dopad, ale je i psychologickým nástrojem. Když řidiči vidí na ostatních autech botičky, tak především u případů neplacení parkovného si svůj „prohřešek" rozmyslí.

„Pokud to vezmeme od začátku roku, tak neukázněným řidičům nasadíme měsíčně v průměru tak třicet botiček," nastínil situaci ve městě vrchní strážník Městské policie Benešov Pavel Kulvejt, který míní, že na město s rozlohou bezmála 47 kilometrů čtvrtečních a takřka sedmnácti tisíci stálými obyvateli není třicet botiček nikterak alarmující číslo.

Zatímco prý v letních měsících, kdy je všeobecně větší provoz, je počet instalací technických prostředků k zabránění odjezdu vozidla nad celoročním průměrem, v zimě je tomu naopak. Především v lednu a únoru je počet nasazených botiček hluboce pod průměrem.

Většina řidičů řeší botičku v klidu

„Samozřejmě, že jako u každého jiného přestupku se najdou řidiči, kteří se snaží vyhrožovat, nebo prostě pro sebe získat nějakou výhodu tím, že se snaží strážníky nějakým způsobem zastrašit. Ale stále převažují ti řidiči, kteří na nasazení botičky reagují klidně," odpověděl Pavel Kulvejt na otázku, jak řidiči přijímají fakt, že budou za svůj prohřešek potrestáni.

„Podle zákona je řešení jasně dané, takže nakonec postihu řidič tak či tak neujde," poznamenal vrchní strážník s tím, že je možné uložit buď blokovou pokutu na místě, a pokud s tím řidič nesouhlasí, tak věc postoupit správnímu orgánu k dalšímu řešení.

Podle slov Pavla Kulvejta se výše pokuty odvíjí od toho, jakého přestupku se řidič dopustil. Pokud se jedná o přestupek podle zákona o silničním provozu, může strážník uložit řidiči na místě blokovou pokutu do dvou tisíc korun.

Pokuta může vyjít až na pět tisíc

„Ve chvíli, kdy se řidič dopustí přestupku záboru veřejného prostranství, kde je také možné botičku nasadit, jde o přestupek podle přestupkového zákona podle paragrafu 47, a tam je nově od 1. října novelou dána výše blokové pokuty ne, jak tomu bylo původně do jednoho tisíce korun, ale až do pěti tisíc korun," upozornil Pavel Kulvejt.

Řidiče, kteří zaparkují tam, kde nemají, nesmí, nebo „zapomenou" zaplatit parkovné řeší i v jiných městech. Třeba v Sázavě nebo Vlašimi. „My botičky nemáme, a jelikož nemáme zajištěný nepřetržitý provoz, čtyřiadvacetihodinovou službu, tak je ani ze zákona dávat nemůžeme," vysvětlil strážník Městské policie Vlašim Jan Kuklík.

Nezbývá jim tedy nic jiného než dát řidiči za stěrač klasický pokutový lístek, který vyzývá motoristu, aby se dostavil na úřadovnu MP k podání vysvětlení, nebo v případě, že je třeba vozidlo odtáhnout, požádat o spolupráci Policii České republiky.

Velice slušní řidiči v Sázavě

Podobně jako ve Vlašimi jsou na tom i v Sázavě. Ani oni technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla ve výbavě nemají. K dispozici mají pouze lístky, kterými vyzývají neukázněné řidiče k dostavení se na stanici městské policie.

„Tady v Sázavě jsou řidiči velice slušní, protože na výzvy, které jim umístíme na okénka jejich aut, se jich dostaví třiadevadesát až pětadevadesát procent," pochválil sázavské hříšníky strážník Městské policie Sázava Luboš Baranec.

Ze dvou třetin tak řeší sázavští městští strážníci přestupky typu zastavení tam, kde se to nesmí, parkování na placeném parkovišti bez zaplacení a podobně domluvou, a z jedné třetiny uložením blokové pokuty.