„Naší vizí je, aby každé další žákovské auto bylo lepší než to předchozí," řekl Zdeněk Stanke, učitel odborného výcviku, který vedl žákovský tým ze středního odborného učiliště už během loňské práce na pickupu Škoda Funstar i na předloňském kabrioletu Škoda Citijet.

Také v letošním školním roce se nová tradice dočkala svého pokračování. Z řad žáků 3. ročníku, kteří se do stále sledovanějšího projektu dobrovolně přihlásili, byly vybrány čtyři dámy a dvaadvacet mladých mužů, aby společně vytvořili své auto snů.

Úkol to nebyl jednoduchý jako členové týmu museli potlačit svá ega i osobní ambice a přijít s řešením přijatelným pro všechny. Právě tuto skutečnost oceňuje Stanke nejvíc projekt žáky připravuje na budoucí zaměstnání, kde také vždycky nebude po jejich.

Šestadvacet vybraných

Tým žáků na voze pracoval od podzimu, kdy se začal rodit grafický návrh. V této fázi se ještě do projektu mohlo zapojit celé učiliště. Následně se přešlo k realizaci, která už byla v režii šestadvacítky vybraných.

Jako východisko si mladí tvůrci zvolili model Škoda Rapid Spaceback, který ovšem pod jejich rukama doznal radikálních změn a dočkal se velmi dynamického a sportovního designu B-sloupky byly posunuty dozadu, ponechány byly pouze dvoje dveře, takže se z Rapida stalo přes čtyři metry dlouhé kupé, doplněno bylo červené podsvícení podvozku a další červené prvky, které s elegantní černou barvou ostře kontrastují.

„Přidali jsme například průduchy na přední kapotě, do kufru zesilovač o maximálním výkonu až 1800 wattů, který řídí čtrnáct reproduktorů nebo speciálně zaoblenou prosklenou střechu," vyjmenovává Dan Voce, jeden ze členů týmu, který si vzal na starosti propagaci nového konceptového automobilu.

Studie Škoda Atero.Zdroj: Škoda Auto

Přestože drtivou většinu práce si musí členové týmu odpracovat sami a mnohdy doslova na koleni ke slovu se dostávají zejména flexy, úhlové brusky a svářečky občas je třeba nechat si pomoci či poradit od specializovaných útvarů automobilky.

To byl třeba příklad zmiňované střechy z plexiskla, kterou by učni bez dostatečného vybavení ohnout zkrátka nedovedli. Například s vlastním polstrováním předních opěrek si poradit dokázali, přestože čalounictví se na učilišti nevyučuje. Praxe jim tak přinesla mnoho nových zkušeností z řady oborů.

Škoda Atero má pod kapotou motor 1.4 TSI o výkonu 92 kW vybavený sedmistupňovou převodovkou DSG, a přestože vychází z Rapidu, některé prvky si půjčuje například od Octavie. Třeba osmnáctipalcová kola s červenými aplikacemi či výfuk Škody Octavia RS.

Ohlasy veřejnosti

A co na výsledek žákovské kreativity říká veřejnost? „Taková auta máte pouštět v limitovaných edicích do sériovky. Vypadá hodně dobře," vzkázal automobilce Luděk Kellner.

„Šikovní kluci. Chválím je. Ale divím se, že Škodovka ještě nevyrobila klasický sporťák. Stále se něco látá z dílů, ale nějaký takový prima sporťák by to chtělo. Motory na to mají, nevím, na co se čeká," zamyslel se Pavel Hanák.

Objevují se sice i kritické hlasy, ty se však nejčastěji týkají motorizace a praktičnosti vozu mnozí jej totiž hodnotí stejnou optikou, jako by se chystal jeho náběh do výroby. A to je právě největší výtka.

Vůz se do sériové výroby nedostane. Automobilka však v tomto kontextu volí lišáckou odpověď a nechává si dveře otevřené - sériovou výrobu sice nechystá, ale nikdy prý neříká nikdy.

Čtěte také: Škoda Atero je kupé odvozené od Rapidu. Postavili si ho učni