Středočeský kraj sestaví komisi, která se bude zabývat dalším rozvojem letiště u Benešova. Výsledkem by měla být koncepce, podle níž se budou řídit investice do areálu. Zapotřebí je například osvětlit přistávací a vzletovou dráhu nebo zpevnit letištní plochu.

Zároveň bude o 18 měsíců prodloužena smlouva o výpůjčce s městem Bystřice, které letiště provozuje. V té době se vypíše výběrové řízení na nového provozovatele, do nějž se město přihlásí. Novinářům to po páteční návštěvě letiště řekl hejtman Miloš Petera (ČSSD).

„Jsou tady další zájemci o investování, jedna strana je obsazená, nabízejí se tady další plochy," podotkl Petera. Také Michal Markovič, ředitel letecké školy F-AIR, jež na letišti cvičí piloty, míní, že rozvoj letiště by neměl být nahodilý.

Krajské pozemky

Veřejné vnitrostátní letiště, ležící jihozápadně od Benešova mezi Bystřicí a Nesvačily, je umístěno na krajských pozemcích. Provozuje ho město Bystřice prostřednictvím příspěvkové organizace Letiště Benešov na základě někdejší smlouvy uzavřené s okresním úřadem.

V roce 2007 přešly pozemky včetně všech smluvních závazků z Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových na Středočeský kraj, který dal letos v létě městu výpověď. Podle Petery je potřeba nastavit nové smluvní podmínky.

Představitele města výpověď překvapila a začali jednat s krajem o dalším osudu letiště. Výsledkem je dohoda, že smlouva bude ukončena až k 30. červnu 2017.

Sportovní letiště

Starosta Bystřice Daniel Štěpánek (ODS) řekl, že město nechce přijít o možnost ovlivňovat to, co se na letišti děje. Už s ohledem na to, že kolem je osídlená oblast. „Lidé se obávají, aby tady nezačali létat větší letadla, aby tady nebyl větší hluk," uvedl starosta, podle nějž by měl být zachován charakter sportovního letiště.

S nynějším prodloužením smlouvy o výpůjčce a oddálením výběrového řízení se podle hejtmana nepočítalo. „Byli jsme v tomhle trošku ambiciózní, samozřejmě jsou věci, které se řeší za pochodu. Na druhou stranu jsem rád, že nám město vyšlo vstříc," řekl Petera.

Důvodem pro výpověď byly také stížnosti na provoz. Štěpánek poukázal na to, že na letišti vzlétají a přistávají motorová i bezmotorová letadla a využívají ho i modeláři. Každý má podle něj trochu jiné požadavky.

Letištní poplatky

Stížnosti prý zazněly od pilotů bezmotorových letadel, kteří chtěli, aby byla udržovaná celá plocha letiště, ne jen vzletové a přistávací dráhy. „Jakmile ale budeme sekat a udržovat celou plochu, tak budou muset narůst letištní poplatky," upozornil Štěpánek.

V hangárech kolem letiště je 100 až 130 letadel, dráha měří přes 700 metrů. Podle ředitele Jakuba Edra patří letiště u Bystřice k nejfrekvento­vanějším v republice. Letadla odtud vzlétají třeba do Chorvatska, na letišti ale podle ředitele mohou odbavit cestující mířící v podstatě do celého světa.

„Ročně máme kolem třiceti tisíc pohybů. Létají tady malá dvoumístná letadla, ale třeba i velká pro dvacet lidí. Je tady převážně výcvik, ale letiště slouží i pro dopravu takových těch bohatších lidí do zahraničí," řekl Edr.