Povinnost nosit helmu na bicyklu se sice na plnoleté cyklisty nevztahuje, Ulrich by se ale za zpřísnění zákona v tomto bodě přimlouval. „Chápu, že v dnešní době nelze všechno nařizovat. Nicméně při nehodách může přilba zachraňovat životy i u dospělých,“ řekl.

Helma sice nemá moc zabránit všem vážným malérům, které se jezdcům mohou přihodit, následky rány do hlavy ale umí zmírnit výrazně – pokud je správně vybraná a dobře upevněná. Když už dojde k nárazu, vždycky je lepší, když při něm praskne přilba než lebka.

Helma mohla mnohé zachránit

Závažné případy utkví v paměti, a tak si policista kamžitě vybavuje nezvyklou nehodu, která se stala před devíti lety na cyklostezce mezi Poděbrady a Nymburkem. Tehdy v předposlední den března došlo k nešťastné srážce bruslaře a cyklisty u firmy Poděbradka na pravém labském břehu.

Cyklista, který neměl přilbu, utrpěl velmi vážné poranění hlavy a bojoval o život v nymburské nemocnici. „Právě úrazy hlavy jsou u cyklistů časté a mohou mít vážné následky,“ varuje před nepoužíváním helem na kolech šéf nymburské dopravky. 

Spoléhat na to, že s chráněnou hlavou je jezdec v bezpečí, však není radno. Přilba může zmírnit mnohé, zvláště v případech, kdy jezdec upadne sám kvůli nezvládnutému řízení, avšak ne vždycky může zabránit zranění.

Připomíná to zkušenost Záchranné služby Asociace samaritánů ČR ze zásahu v sobotu 18. března. Nedaleko Mníšku pod Brdy se střetl cyklista s osobním autem. Sedmadvacetiletý jezdec utrpěl poranění hrudníku, s nímž ho vrtulník transportoval do motolské nemocnice.

Že se cyklistům přihodí maléry, při nichž přítomnost přilby nemusí hrát valnou roli, potvrzují třeba i zkušenosti kutnohorského územního odboru středočeské policie. Tamní dopraváci letos prozatím řešili dvě nehody cyklistů. A pro Deník zhodnotili, že ani v jednom z těchto případů přítomnost, nebo nepřítomnost helmy nemohla okolnosti nijak ovlivnit.

Na Rakovnicku policisté letos nezaznamenali ještě ani jedinou nehodu s účastí cyklisty. Loňský rok však nebyl zrovna příznivý. „Celkem se událo 12 dopravních nehod s účastí cyklisty – a došlo i na dvě tragické,“ uvedla policejní mluvčí Adéla Fialová.

Osmkrát byl cyklista lehce zraněn, dvakrát těžce. Dva případy bohužel byly smrtelné. „Jednou to bylo v Karlově a jednalo se o cyklistu, jednou v Rakovníku zemřel po havárii koloběžkář,“ připomněla Fialová.

Přilba zabrání většině úrazů hlavy

Jezdci na koloběžkách jsou z hlediska provozu na pozemních komunikacích srovnatelní s cyklisty - se všemi povinnostmi s tím spojenými. Připomíná to preventistka mělnické policie Markéta Johnová. I ona zdůrazňuje, že plnoletým cyklistům legislativa používat přilbu nenařizuje, nicméně každý by měl dbát na svou bezpečnost.

„Bez ohledu na to, jestli na kole sportují, používají ho jako dopravní prostředek do práce nebo na něm jezdí na nákupy. K dopravní nehodě, třeba právě s fatálním úrazem hlavy, může dojít v náročném terénu, ale i na silnici pár metrů od domova,“ zdůraznila Johnová.

Čísla v tomto hovoří jasně: z cyklistů, kteří zemřeli při nehodách, nechránilo svou hlavu v době nehody přes 72 procent – a nejtragičtější následky jsou zaznamenány ve věkové skupině nad 55 let.

Že helma může v případě nehody odvést spoustu dobré práce, potvrzují další slova Johnové: „Nejčastější zranění je poranění hlavy, přičemž cyklistická přilba zabrání 85 procentům úrazů hlavy – a 88 procentům úrazů mozku.“

Metropole hlásí spíš lehčí zranění

V hlavním městě je podíl „cyklosrážek“ na nehodovosti dlouhodobě nízký. Ukazuje to aktuální výzkum Bezpečnost jízdy na kole podle typu infrastruktury. Například v roce 2021 bylo v Praze evidováno celkem 17 492 nehod, z toho s účastí jízdního kola 1,64 procenta: 287.

Pokud už se cyklisté v metropoli nehody účastní, většinou se to obejde jen s drobnějšími zraněními. Koncem minulého roku narazilo například auto ve Stodůlkách do autobusu, při incidentu zranilo i cyklistu, který vyvázl s poraněním nohy. Hlavu mu přitom chránila přilba.

Jedním z častých příkladů jízdy na kole bez přilby je čím dál tím častější používání sdílených elektrokol, která nejsou opatřena přilbou (i když společnosti, jež je provozují, jejich využívání doporučují). Podle Portálu nehod se podíl právě takových zranění zvyšuje.

Ačkoliv se cyklistická doprava v metropoli zlepšuje, aktivisté nadále ukazují na její nedostatky. V únoru policie řešila případ cyklisty Sergie Almeida, který nasprejoval cyklopruh na pražské magistrále. Aktivista dlouhodobě upozorňuje na nebezpečí, které spočívá v pohybu na kole po metropoli, a to především na silnicích bez vyznačených cyklopruhů.