Cesta peněz z Evropské unie ke konkrétním projektům1. Vyhlášení výzvy a podávání projektových žádostí
2. Hodnocení a výběr projektů
3. Schválení projektu - uzavření smlouvy
4. Realizace
5. Schválení žádosti o platbu
6. Regionální operační program (ROP) proplácí faktury 
v českých korunách
7. ROP požádá o platbu Ministerstvo financí
8. Ministerstvo financí požádá o proplacení Evropskou unii
9. Evropská unie zaplatí požadované peníze v eurech do rozpočtu České republiky

Z aktuálně dokončených projektů teď v květnu můžou Středočeši díky evropské podpoře využít novou silnici v Jesenici u Rakovníka nebo Komenského park v Mladé Boleslavi.

Dotace z operačních programů rozvrhly orgány Evropské unie na období 2007 až 2013. Ačkoliv dané období skončilo, stále dobíhají některé projekty, které jsou 
v jedné z několika fází čerpání peněz. Podmínkou Evropské unie je, aby projekt byl hotový do konce roku 2015.

„Regionální operační program měl k dispozici v přepočtu na koruny necelý 15 miliard z celkového objemu 700 miliard korun pro celou republiku, což je asi 2,1 procenta," sdělila Martina Semelková, vedoucí oddělení finančního úseku a publicity úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Střední Čechy. 
V porovnání s ostatními regiony mají nejmenší podíl.

Letos středočeský operační program vypisuje ještě další výzvy, protože finanční příspěvky se díky přepočtu z eur na koruny zvýšily, konkrétně asi 450 milionů korun.

ROP Střední Čechy rozdělil podporu dotacemi do tří pilířů. Peníze se poskytují v 39 procentech na dopravní infrastrukturu. Opravují z nich silnice a cyklostezky, nakoupili ekologické autobusy nebo zlepšili veřejnou dopravu. Do oblasti cestovního ruch přitéká 14,5 procent například na rozhlednu ve Velké Bukové, infocentrum v Kutné Hoře nebo pomáhá středočeským muzeím.

Čtvrtý pilíř nezvaný Integrovaný rozvoj území zahrnuje 43 procent. Peníze se použily pro školy, na sportovní vyžití nebo na chráněné bydlení. „Největším příjemcem dotací je Středočeský kraj, který má hodně projektů v dopravní infrastruktuře. Peníze čerpá i na cestovní ruch nebo sociální oblasti, například staví domovy důchodců," vysvětlila Martina Semelková.

Dvakrát více žádostí

Od začátku programovacího období obdržel ROP celkem dva tisíce žádostí o dotace, což je dvakrát tolik, než je schopen pokrýt. Nicméně ne všechny projekty podali žadatelé správně. „Problémy se můžou najít například u výběrových řízení, což kontrolujeme ještě před podpisem smlouvy," řekla mluvčí Martina Semelková.

Největší zájem byl o dotace na projekty týkajících se silnic, volnočasových aktivit a mateřských škol. Dotace na integrovaný rozvoj území jsou už podle smluv naplněny stoprocentně, ačkoliv proplaceno je necelých sedmdesát procent. Na své peníze od Evropské unie čekají hlavně žadatelé 
z oblasti dopravy.

Úspěšnost ROP Střední Čechy- 96,9 procenta prostředků jsou kryté smlouvou
- 67 procent prostředků je proplacených
- 64,5 procenta žádostí zaslali do EU
= 1. místo mezi regionálními operačními programy (ze 7)
= 3. místo ve všem operačních programech (z 18)
* data ROP SČ k 30. 4. 2014

ROP Střední Čechy se řadí na třetí místo mezi všemi osmnácti operačními programy. Hned za operační program Podnikání a inovace a Lidské zdroje a zaměstnanost. Mezi všemi sedmi regionálními operačními programy vítězí. Ačkoliv ještě na konci loňského roku před nimi vedl ROP Severovýchod a Jihovýchod.

Největším projektem od roku 2007, které ROP Střední Čechy podpořil, byl nákup nových a modernizaci starších železničních kolejových vozidel. Projekt Moderní elektrická železniční vozidla pro Středočeský kraj slavnostně ukončili v září roku 2012.

Celkem České drahý nakoupily čtyři nová elektrická dvoupodlažní kolejová železniční vozidla CityElefant, které jezdí na trati z Prahy přes Strančice do Benešova u Prahy. Celková hodnota nákupu těchto souprav byla 874 milionů korun, z toho dotace ROP Střední Čechy činila 328 milionů korun.