VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Střední Čechy čerpají dotace lépe než ostatní

Střední Čechy - Regionální operační program (ROP) ve středních Čechách je nejaktivnější ze všech krajů v čerpání evropských dotací v republice. Celkově měl region k dispozici z EU necelých 15 miliard korun.

24.5.2014
SDÍLEJ:

CityElefant.Foto: Deník/Lukáš Marek

Cesta peněz z Evropské unie ke konkrétním projektům1. Vyhlášení výzvy a podávání projektových žádostí
2. Hodnocení a výběr projektů
3. Schválení projektu - uzavření smlouvy
4. Realizace
5. Schválení žádosti o platbu
6. Regionální operační program (ROP) proplácí faktury 
v českých korunách
7. ROP požádá o platbu Ministerstvo financí
8. Ministerstvo financí požádá o proplacení Evropskou unii
9. Evropská unie zaplatí požadované peníze v eurech do rozpočtu České republiky

Z aktuálně dokončených projektů teď v květnu můžou Středočeši díky evropské podpoře využít novou silnici v Jesenici u Rakovníka nebo Komenského park v Mladé Boleslavi.

Dotace z operačních programů rozvrhly orgány Evropské unie na období 2007 až 2013. Ačkoliv dané období skončilo, stále dobíhají některé projekty, které jsou 
v jedné z několika fází čerpání peněz. Podmínkou Evropské unie je, aby projekt byl hotový do konce roku 2015.

„Regionální operační program měl k dispozici v přepočtu na koruny necelý 15 miliard z celkového objemu 700 miliard korun pro celou republiku, což je asi 2,1 procenta," sdělila Martina Semelková, vedoucí oddělení finančního úseku a publicity úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Střední Čechy. 
V porovnání s ostatními regiony mají nejmenší podíl.

Letos středočeský operační program vypisuje ještě další výzvy, protože finanční příspěvky se díky přepočtu z eur na koruny zvýšily, konkrétně asi 450 milionů korun.

ROP Střední Čechy rozdělil podporu dotacemi do tří pilířů. Peníze se poskytují v 39 procentech na dopravní infrastrukturu. Opravují z nich silnice a cyklostezky, nakoupili ekologické autobusy nebo zlepšili veřejnou dopravu. Do oblasti cestovního ruch přitéká 14,5 procent například na rozhlednu ve Velké Bukové, infocentrum v Kutné Hoře nebo pomáhá středočeským muzeím.

Čtvrtý pilíř nezvaný Integrovaný rozvoj území zahrnuje 43 procent. Peníze se použily pro školy, na sportovní vyžití nebo na chráněné bydlení. „Největším příjemcem dotací je Středočeský kraj, který má hodně projektů v dopravní infrastruktuře. Peníze čerpá i na cestovní ruch nebo sociální oblasti, například staví domovy důchodců," vysvětlila Martina Semelková.

Dvakrát více žádostí

Od začátku programovacího období obdržel ROP celkem dva tisíce žádostí o dotace, což je dvakrát tolik, než je schopen pokrýt. Nicméně ne všechny projekty podali žadatelé správně. „Problémy se můžou najít například u výběrových řízení, což kontrolujeme ještě před podpisem smlouvy," řekla mluvčí Martina Semelková.

Největší zájem byl o dotace na projekty týkajících se silnic, volnočasových aktivit a mateřských škol. Dotace na integrovaný rozvoj území jsou už podle smluv naplněny stoprocentně, ačkoliv proplaceno je necelých sedmdesát procent. Na své peníze od Evropské unie čekají hlavně žadatelé 
z oblasti dopravy.

Úspěšnost ROP Střední Čechy- 96,9 procenta prostředků jsou kryté smlouvou
- 67 procent prostředků je proplacených
- 64,5 procenta žádostí zaslali do EU
= 1. místo mezi regionálními operačními programy (ze 7)
= 3. místo ve všem operačních programech (z 18)
* data ROP SČ k 30. 4. 2014

ROP Střední Čechy se řadí na třetí místo mezi všemi osmnácti operačními programy. Hned za operační program Podnikání a inovace a Lidské zdroje a zaměstnanost. Mezi všemi sedmi regionálními operačními programy vítězí. Ačkoliv ještě na konci loňského roku před nimi vedl ROP Severovýchod a Jihovýchod.

Největším projektem od roku 2007, které ROP Střední Čechy podpořil, byl nákup nových a modernizaci starších železničních kolejových vozidel. Projekt Moderní elektrická železniční vozidla pro Středočeský kraj slavnostně ukončili v září roku 2012.

Celkem České drahý nakoupily čtyři nová elektrická dvoupodlažní kolejová železniční vozidla CityElefant, které jezdí na trati z Prahy přes Strančice do Benešova u Prahy. Celková hodnota nákupu těchto souprav byla 874 milionů korun, z toho dotace ROP Střední Čechy činila 328 milionů korun.

Autor: Pavla Janoušková Mgr.

24.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.
9

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Petr Gazdík.
5

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg označil výsledek voleb za prohru, kterou přisuzuje tomu, že strana neuhnula ze svých principů.

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení