Obyvatelé středních Čech se naučili kupovat dovolené se slevou. Většina cestovních agentur nebo kanceláří jim je nabízí do konce března. „Sedmdesát procent prodáme na slevy typu first minute a zbytek prodáme na slevu last minute. Za katalogové ceny bez slevy prodáme minimum," sdělil Radek Fišek z berounského Mamut Tour.

V březnu mají  větší výběr

Nabídku first minute využívají zejména stálí klienti, kteří si můžou vybírat z větších kapacit a z více termínů, protože řada zájezdů, zejména poznávacích, je brzy vyprodaná. Stejnou slevu využívají také lidé, kteří si musí v zaměstnání naplánovat dovolenou dlouho dopředu.

Naopak na last minute cestují převážně mladší lidé. Největší zájem mezi Středočechy je průběžně od května do září s tím, že nejvytíženější je doba školních prázdnin v červenci a srpnu.

Největší zájem mezi zákazníky je o letní dovolenou v Chorvatsku. Často vyráží také do termálních lázní k sousedům na Slovensko. „V létě evidujeme velký nárůst zájezdů do Turecka, Řecka, Bulharska nebo Tuniska. Vlastní dopravou je stále oblíbené Chorvatsko a Itálie," vypočítává Šárka Hochmanová z Mladoboleslavské Cestovní Agentury Planet.

V zimě si zase lidé vybírali spíše exotiku. Hodně jezdili do Thajska, na Kubu nebo do Keňy. Často vyráželi i do Spojených arabských emirátů, kam odlétali z Německa. Důvodem byla nižší cena, přímé lety a větší výběr.

Ženy cestují a muži zůstávají doma

Typickým zákazníkem středočeských kanceláří jsou rodiny s dětmi, které jedou na pobytové zájezdy, ale ve stejné míře jezdí i páry, které volí spíše poznávání. „Páry, které vyráží na poznávací zájezdy, cestují společně s kamarády. Máme tu také klientky ženy, které vyjedou samotné, protože muži zůstávají doma," vysvětlil Radek Fišer.

Podle Šárky Hochmanové se často stává, že na dovolenou vyrazí pár, ale vrací se už jako budoucí rodina. „Mladší generace díky své jazykové vybavenosti mnohdy během jedné dovolené navštíví i několik zemí. Především páry v průběhu dovolené s oblibou cestují a poznávají nová atraktivní místa. Rodiny s dětmi zase preferují ověřené lokality se službami All inclusive a zábavními programy," poznamenala Hochmanová.

Za posledních pět let si lidé zvykli vyhledávat kvalitnější služby. „Dnes je stále větší tlak na cenu, což souvisí s příchodem cenových srovnavačů a nejrůznějších slevomatů. Snižuje se poptávka po čistě autokarových poznávacích zájezdech," pomyslel si Radek Fišer.

Poslední dobou se také zvyšuje poptávka po poznávacích plavbách na luxusních lodích nebo po různých trekách třeba v Nepálu. Prostě odpočinek a relaxace.