"Muži si pořád dost často berou živé ryby nebo si je nechají jen zabít. Ženy požadují čím dál víc kompletní servis. A u seniorů je to hodně individuální,“ přiblížil zákaznické chování u stánku s prodejem živých kaprů na Vítězném náměstí student Daniel. Na „place“ už zažil několik sezon, stejně jako jeho tři kolegové.

„Loňský rok byl z hlediska výdělku zatím nejlepší. Zatímco v době ekonomické krize si kompletní zpracování kapra včetně stažení z kůže objednalo třeba jen pět lidí za den, v současnosti jsou to desítky,“ upřesnil Daniel. Zmíněné služby přitom nejsou právě levná záležitost. Zabití vyjde na dvacet korun, vykuchání na třicet, stažení z kůže dokonce na stovku.

Kilogram živého kapra stojí letos v Praze na ulici většinou 99 korun, přibližně o deset víc než loni. Za zdražením je slabší výlov kvůli suchému létu a také stoupající poptávka po českém kaprovi v sousedních zemích.

Brigáda u kádí už tolik netáhne

Tradiční prodej vánočních živých kaprů je tvrdá řehole. V hlavním městě s nejvyšším průměrným výdělkem v zemi tenhle předvánoční „melouch“ příliš netáhne. Například všichni brigádníci z party na Vítězném náměstí jsou přespolní.

„Lidi se do téhle práce nehrnou, přestože třeba my jsme měli loni rekordní výdělek díky viditelně rostoucímu zájmu o poměrně drahé služby,“ vysvětlil Daniel.

Trend je tak opačný než v celém Česku, kde oproti loňsku přibyly necelé tři stovky oficiálních prodejních míst, zapsaných u Státní veterinární správy. V Praze naproti tomu deset stánků ubylo.

Za poslední desetiletí se také významně nezvedly výdělky, které víceméně stagnují. Za slušný výsledek se považuje 10 tisíc korun na osobu za pět dvanáctihodinových směn včetně nočního hlídání.

O výdělku rozhodují poslední dva dny

Tenhle byznys je také poměrně tvrdý i ze strany prodejců. Třeba největší distributor ryb s ochrannou známkou Třeboňský kapr, který má v celé zemi přes 130 prodejních míst, si nechává od brigádníků za možnost výdělku ještě platit. Skupina tedy musí nejdřív vydělat několik tisíc prodejci, a až pak začíná vydělávat „na sebe“.

Pro ekonomický úspěch brigády je pak klíčová lokalita, v níž je stánek umístěn.

„Loni jsme prodali necelé tři tuny ryb, letos by to mohlo být víc i proto, že stánků v okolí ubylo. O úspěchu nebo neúspěchu ale rozhodují poslední dva dny před Štědrým dnem,“ dodal Daniel.