V neděli 26. března bude rozšířena Pražská integrovaná doprava (PID) právě na Nymbursku – do oblasti mezi Poděbrady, Nymburkem, Vlkavou, Pečkami, Sadskou, Milovicemi a Lysou nad Labem. Podle informací Filipa Drápala z pražského Ropidu – Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy – vyjede nová linka také přes Loučeň do Seletic. V rámci PID bude zavedeno sedm nových autobusových linek a rozšíří se provoz čtyř linek dosavadních.
Do měst, ale i obcí
Přečtěte si: Zima spolykala stovky milionů korun
Do systému PID se na konci týdne nově zapojí 21 středočeských obcí včetně města Nymburka, zvýší se také počet integrovaných linek v Poděbradech. Platnost jízdenek se rozšíří na železnici včetně rychlíků na trase Praha – Poděbrady.
Od 1. dubna se pak k PID připojí také části Benešovska a Příbramska. I zde se k integraci připojí rychlíky na trase Praha – Benešov, stejně jako osobní vlaky Českých drah v úseku Čerčany – Benešov u Prahy. Vedle částečného zapojení Benešova se v okolí přidá dalších 16 obcí Středočeského kraje. V „příbramském" regionu nově do systému PID vstoupí město Sedlčany a ještě devět středočeských obcí.
Zařazení dalších oblastí do systému PID je ohlašováno s tím, že cestujícím přinese veřejnou dopravu přehlednější, dostupnější – a ve většině případů také levnější. Pocítit to mají nejen pasažéři při cestování v rámci nově integrovaných regionů, ale také lidé dojíždějí do hlavního města za prací i zábavou, stejně jako Pražané naopak vyjíždějící z metropole ven.
Lepší návaznost mezi autobusy a vlaky? Jedna z výhod integrace!
Zkušenosti s rozšiřováním PID – Pražské integrované dopravy – do středních Čech? Za největší uznání prý lze považovat, že si lidé výrazněji nestěžovali, když byly připojeny oblasti, kde služby hromadné dopravy využívají desetitisíce lidí. A s dále postupující integrací se to nemění. Přímo za uznání pak lze považovat ohlasy z regionů, které přijdou na řadu: lidé se i těší. Očekávají zjednodušení a vylepšení.
Zkušenosti ukazují, že změna může přinést větší počet spojů, zjednodušení orientace v jízdních řádech – a často i úspory. Jednou z novinek totiž je, že se neplatí podle ujetých kilometrů v jednotlivých dopravních prostředcích, ale uplatňují se pražská pravidla jízdenek podle pásem a času stráveného ve vozidlech.
Jízdenky jsou přestupní, uznává je více dopravců – a na jediný lístek tak lze cestovat autobusem a vlakem, v Praze pak i metrem nebo tramvají. Tomu, kdo jezdí častěji, se navíc vyplatí pořídit si průkazu s předplatním kuponem – přičemž Lítačku lze získat i doma; bez nutnosti jet pro ni do Prahy.
Podařilo se uplatnit i podněty od lidí
Přiblížit k metropoli jízdním výhodami i navýšením počtu spojů se vbrzku mají obyvatelé tří středočeských oblastí. A třeba na benešovské radnici, za niž podmínky s pražským Ropidem vyjednávali starosta Petr Hostek (ČSSD) a místostarosta Jiří Švadlena (ANO), si pochvalují: při přípravě nových jízdních řádů se podařilo uplatnit nejen vlastní připomínky, ale i podněty od občanů. Zásadní je návaznost autobusů na rychlíky – a dokonce se podařilo domluvit i čekací doby autobusů při případ, že rychlík bude mít zpoždění!
Čtěte také: Roztoky uvažují o obchvatu, chystají setkání s okolními obcemi
I tahle vypadá integrace po pražském způsobu, k níž se stále přidávají nové regiony. Od počátku letošního roku to byly třeba další autobusy na Mělnicku (kde se tak rozšířila integrace započatá již předloni), a dokonce až na Roudnicku; i zde došlo na zapojení železnice a vylepšení návaznosti mezi vlaky a autobusy.
Nyní spějí do finále přípravy na vylepšení příměstké dopravy, která spojuje s hlavním městem oblasti kolem Kladna a Slaného.
Na užší propojení s Prahou pak má dojít i v dalších koutech středních Čech. Celý kraj by měl být zapojen do systému PID do konce příštího roku, předpokládá radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). I on v souvislosti se zařazováním jednotlivých regionů do systému PID ocenil, že cestování veřejnou dopravou se stává jednodušším a přehlednějším.
Raději bez aut
Pozitivní podle slov radního Petrtýla je, že se lidé ve středních Čechách vracejí do prostředků hromadné dopravy. To je i cílem Prahy – dosáhnout toho, aby lidé cestující do metropole omezili příjezd auty (přinášejícími nejen problémy s výfukovými zplodinami, ale především s parkováním) a dávali přednost veřejné dopravě.
Na tom, že nejlepší auto je takové, které do hlavního města vůbec nepřijede, se shodnou jak náměstek primátorky a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD), tak Ondřej Profant z opozičních Pirátů.
Dále pomoci by mimo jiné mělo posílení železniční dopravy plánované od prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády vlaků.