Největší překážkou, kde vzít na digitální technologie peníze, by nyní mělo z části vyřešit ministerstvo školství. Hodlá totiž školám na tyto pomůcky přispět.

Částečné nahrazení klasických učebnic moderními technologiemi se osvědčilo například na gymnáziu Jiřího Ortena v Kutné Hoře, kde žáci používají při výuce iPady. „Naše očekávání se naplnilo, tablety výuku udělají atraktivnější a studenti podněcují 
k vyšší aktivitě," říká ředitel školy Vladislav Slavíček. Studenti gymnázia mají navíc aktovku lehčí o několik kilogramů, tablety totiž nahradily některé učebnice a sešity.

První iPady do gymnázia Jiřího Ortena byly hrazeny 
z příspěvků sponzorů, nyní se přemýšlí, kde získat další peníze na navýšení jejich množství a na nákup stále novějších učebnic, které se do tabletů instalují. „Navrhli jsme rodičům, aby tablety od nás za výhodnou částku odkoupili. Někteří této nabídky využili. Ze získaných peněz jsme nakoupili nové iPady pro žáky, kteří si svůj dovolit nemohou," doplňuje Slavíček.

Gymnázium v Kutné Hoře je zapojeno do projektu Flexibook, které testuje elektronické učebnice nakladatelství Fraus. Kromě kutnohorského gymnázia se projektu účastní dalších 15 škol, mimo to i čtyři základní školy z Mladé Boleslavi a jedna základní škola
z Říčan u Prahy. Cílem Flexibooku je úplné nahrazení klasických učebnic těmi elektronickými.

Na zvýšený zájem škol 
o tablety téměř okamžitě zareagovaly některé soukromé společnosti a výrobci tabletů, kteří školám nabízejí různé vzdělávací programy nebo množstevní slevy na své výrobky. Školy se ale brání tomu, že by moderní pomůcky měly nahradit klasickou výuku zcela a raději volí zlatou střední cestu.

Tablety nenahradí práci učitele

Důvodem jsou jednak peníze, ale také odmítavý postoj k plné digitalizaci výuky. Ředitel gymnázia v Kutné Hoře si myslí, že tablety nemohou zastoupit práci učitele, který má podle něj na žáky ještě stále největší vliv. A nejen to. „Chceme, aby spolu děti také komunikovaly ústně," vysvětluje. Proto také vedení školy rodičům před prázdninovým výletem navrhlo, aby jejich děti tablety nechaly doma. „Tablety by měly klasickou výuku doplňovat, nikoliv nahrazovat," míní ředitel.

Podobný názor zaujímá také náměstek středočeského hejtmana pro oblast školství, mládeže a sportu Milan Němec, který se k výuce pomocí tabletů staví pozitivně. 
„V dnešní době je těch informací spousta a je dobré žáky naučit, jak se v nich orientovat. Vše musí být však vyvážené. Rozhodující je stejně role učitele," říká.

K digitální výuce přecházejí také základní školy na Praze 6, kde se tablety pro žáky rozhodla peněžně podpořit tamní radnice v rámci projektu Škola na dotek. Do toho se od minulého roku postupně přihlásilo všech 15 místních škol. „Rodiče udivuje, že jejich děti se opravdu začínají o předmět zajímat a dobrovolně se učí i doma," říká Michala Rybářová, ředitelka jedné ze základních škol na Praze 6, kde s tablety pracují od listopadu loňského roku. Škola má k dispozici dohromady 40 tabletů.

Radnice Prahy 6 poskytla na nákup tabletů dohromady 10 milionů korun. Každá škola získala maximálně 90 procent z celkové částky, zbytek peněz si musela uhradit z vlastních zdrojů.

Nejen tablety patří k oblíbených digitálním pomůckám učitelů. Na základní škole Cyrila Boudy v Kladně se osvědčila takzvaná interaktivní tabule, která funguje na principu dotykového ovládání. „Děti se na tabuli moc těší. Je těžké udržet to v takových mezích, že se tabule v hodině využije třeba jen na 10 minut," říká ředitelka školy Zuzana Chvojková.

Podle ní by tabule neměla nahradit přímý kontakt učitele a žáka. „Chceme moderní technologie využívat, ale v rozumné míře," doplňuje. Interaktivní tabule v současné době fungují ve třinácti třídách. Škola je zaplatila z části ze sponzorských darů a z části z příspěvků rodičů.

Stát digitální 
výuku podporuje

Do budoucna by se digitální pomůcky mohly rozšířit i do dalších základních a středních škol v republice. Ministerstvo školství totiž plánuje uvolnit až miliardu korun 
z evropských fondů na nákup IT zařízení a na doplňková školení učitelských sborů. Na jednu školu se díky projektu může dostat až dvacet tabletů či jiných IT zařízení.

Kdo učitele proškolí a na jaká IT zařízení se škola zaměří, záleží na každém žadateli. Podle ministerstva ale musí mít tablety aspoň sedmipalcovou obrazovku a nesmějí stát přes 15 tisíc korun. O peníze z projektu mohou žádat města, kraje nebo školy samotné.