Dolní Břežany Přestože metro D je zatím spíše hudbou budoucnosti, dolnobřežanská radnice už připravuje projekt na výstavbu silnice z obce na okraj metropole, kde by měla končit nová linka metra. Silnice by navazovala na obchvat, který by kolem Dolních Břežan měl taktéž vzniknout.

Plánování silnice 

„Metro D je sice daleko, ale takové věci se musí plánovat dost dopředu, aby se pak stihly. Už jsme silnici prosadili i na středočeském hejtmanství," říká dolnobřežanský starosta Věslav Michalik.

Z Dolních Břežan by cesta vedla přes Hodkovice, Vestec až na okraj Prahy. Šlo by o napojení na budoucí stanici metra Depo Písnice. Veřejná doprava by podle Michalika díky silnici nejezdila jen z Písnice do Dolních Břežan, ale právě i přes další dvě zmíněné obce.

„Časově to vyjde stejně, ale navíc to umožní propojit vědecká sídla, která zde jsou, s hromadnou dopravou," líčí starosta s tím, že by se tak mezi institucemi mohla díky spojení zlepšit spolupráce.

BUDOUCNOST? MOŽNÁ TRAMVAJE

V Dolních Břežanech se nachází laserové centrum, ve Vestci zase Biocev (Biotechnologické a biomedicínské centrum). „V Hodkovicích je zase průmyslová zóna, kam bychom rádi nalákali firmy, které ústavy spojují," doplnil Michalik.

Do Dolních Břežan a Vestce by možná v budoucnu mohla vést i tramvajová linka. V poslední době tento letitý plán znovu vytáhlo na světlo středočeské hejtmanství, které nedávno požádalo ministerstvo dopravy o finanční výpomoc.

Vybudovat tramvajovou trať z Prahy do Jesenice a Dolních Břežan by vyšlo na 2,58 miliardy korun. S tramvajemi souhlasí i vedení hlavního města. Celá akce má podle hejtmanství pomoci současné autobusové dopravě, která je už nyní přetížená.

Stavba linky metra D 

Vestecký starosta Tibor Švec uvedl, že by měl Středočeský kraj dopravní infra-strukturu řešit ještě před rozjezdem zdejšího vědeckého centra, kde nyní pracuje na tisíc lidí.

Stavba první části metra D by měla být hotova do roku 2022, zda bude předpokládaný termín dodržen, ale není jasné. Hlavní město má totiž problém s výkupem pozemků.

Linka by měla vést z Písnice na Pankrác. Následně by se metro D mělo prodloužit až na náměstí Míru. Podle předběžných nákladů by mělo vybudování modré linky vyjít na 50 miliard korun.

Čtěte také: Tramvaje v pražské MHD změnily trasy a vznikly tři nové linky