Zjistili to středočeští celníci, podle jejichž poznatků se při čachrování kolem (ne)dodržování předepsaných bezpečnostních přestávek nyní začínají rozmáhat podvody s kartami řidičů.

Finta je to jednoduchá, připomněla ve čtvrtek Yvona Matějková z Celního úřadu pro Středočeský kraj: šofér vloží do tachografu kartu řidiče vystavenou na cizí jméno.

Podle elektronické evidence tak je všechno v pořádku, protože se řidiči zdánlivě střídají. Ve skutečnosti ale v kabině tahače nesedí dva chlapi, ale jen jeden. Ten pak jízdu táhne v kuse, bez odpočinku, kdy za volantem stráví třeba i 16 hodin. Bez ohledu na to, že může způsobit vážný malér. Únava a mikrospánek přemohou i profesionála.

Řidič simuloval práci dvou šoférů

Skutečně to takhle funguje, potvrzuje čerstvá zkušenost středočeských celníků z oddělení mobilního dohledu. Ti na 23. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu zastavili tahač značky Volvo se slovenskými značkami. Kontrola se odvíjela jako obvykle: předložit osobní doklady, papíry k vozidlu i k nákladu - a také čipovou kartu řidiče založenou v tachografu, která slouží k zaznamenávání pracovního režimu řidiče.

Ta ale s šoférovými dokumenty jaksi neladila. Jméno nesedělo! „Registrována byla na jinou osobu, která se však ve vozidle nenacházela. Na následnou výzvu řidič předložil druhou čipovou kartu, která již byla registrována na jeho osobu," konstatovala Matějková. Řidič prostě karty prohazoval, aby tak simuloval práci dvou šoférů…

Jistěže ne kvůli domu, aby dostal dvojnásobný plat; cílem podfuku bylo „vejít se" do předepsaných parametrů stanovujících dobu jízdy a čerpání odpočinku: jak v denním režimu, tak i v delším sledovaném období. Co vysvětlovat bude mít zaměstnavatel, který se zjevně snažil šetřit čas i peníze - i řidič se ale dopustil hned několika přestupků.

Muž zaplatí kauci

Případ bude řešit odbor dopravy středočeského krajského úřadu; šoférovi byla uložena stotisícová kauce na pokrytí nákladů správního řízení. Čipovou kartu „mrtvé duše", registrovanou na osobu ve vozidle nepřítomnou, celníci zabavili a poslali k dalšímu řízení na ministerstvo dopravy.

Čachry s jízdou na cizí kartu se v poslední době začínají objevovat častěji. Dosud kamioňáci k balamucení elektronických tachografů používali převážně magnety místěné na snímači, kvůli nimž zařízení registrovalo i za jízdy čerpání bezpečnostní přestávky.

Provinění nejsou ojediněláPrověrky řidičů kamionů jsou pro celníky ze středních Čech, regionu protkaného dálnicemi spojujícími východ se západem (a méně dokonale pak už sever s jihem) jedním z častých úkolů. Od začátku roku mají takových kontrol za sebou již 184 - a v 37 případech odhalili provinění; vybrali kauce za 1,6 milionu korun. Nedodržování stanoveného odpočinkového režimu a neoprávněné manipulace se záznamovým zařízeními, které to mají zakrývat, přitom patří k nejběžnějším prohřeškům.