O odbavení cestujících se přestanou starat řidiči a bude na každém pasažérovi, aby si včas opatřil platný jízdní doklad: ať už přes mobilní aplikaci, nebo v automatu; ty mají být i přímo v autobusech. Nebo si ho neopatří – a v případě dopadení bude pykat. Bude s tím spojen i vznik nového týmu revizorů pod hlavičkou IDSK neboli Integrované dopravy Středočeského kraje: má být vytvořen až 150členný tým kontrolorů, kteří budou rozmístěni po celých středních Čechách –a mají ohlídat, aby si lidé nezvykli jezdit načerno.

Mluvčí kraje David Šíma v té souvislosti uvedl, že od roku 2024 „cestování autobusem po Středočeském kraji bude opět o něco komfortnější“. Tato slova potvrzuje středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN). „Naším cílem je zpřístupnit a zpříjemnit cestování po Středočeském kraji co největšímu počtu obyvatel,“ prohlásil ve čtvrtek.

„Nově už cestující nebudou muset čekat na zastávkách ve frontě; nezřídka za nepřízně počasí. Autobus přijede, cestující se vymění a pokračuje dál,“ uvedl s tím, že nový model omezí stanicování, tedy počet minut strávených v zastávkách – a to přispěje ke zrychlení přepravy a lepšímu dodržování jízdního řádu.

Revizoři, advokáti, pokuty

Kraj předpokládá, že čím dál více lidí bude jezdit na předplacené kupony (nahrané například na kartičce Lítačka, In Kartě Českých drah či v aplikaci PID Lítačka), připomněl mluvčí hejtmanství David Šíma. „S novým systémem odbavení se však pojí i změna přepravní kontroly,“ upozornil, že cestující budou prověřovat revizoři zaměstnávaní IDSK.

Přikyvuje i radní Borecký. „Novinku začneme rozjíždět postupně. Čekají nás výběrová řízení na advokátní kancelář, která bude řešit pokuty, na firmu, která dodá multislotové čtečky, a také začnou pečlivá výběrová řízení na kontrolory. Od nich budeme očekávat zdravotní i psychickou způsobilost,“ řekl Borecký. Připomněl, že postupné změny by měly začít ve vybraných regionech v roce 2024 – a od roku 2025 bude systém zaveden v celém kraji. „Cílem je, abychom tímto krokem nezapříčinili ponížení výnosů z jízdného,“ upozornil, že vše bude podřízeno tomu, aby se tržby nesnížily.

Mluvčí Šíma uvedl, že současný systém přepravních kontrol není do budoucna udržitelný. Zmínil, že problémem je zejména nízký počet revizorů Dopravního podniku hl. m. Prahy určených pro výkon práce na území kraje. „Navíc převládá přístup sankční na úkor systematické, permanentní a preventivní kontroly,“ konstatoval Šíma, že vybírání pokut převažuje nad výchovným přístupem směřujícím k poučení, že platit jízdné je normální; ne naopak. „Do nového systému kraj přidá osvědčené postupy z jiných krajů a jejich organizátorů přepravy,“ poznamenal.