Organizátor pražské integrované dopravy ROPID vyjadřoval dlouhodobě nespokojenost se situací na lince. Tu zajišťovaly zbylé pantografy řady 451, postupně ale kvůli stáří a zchátralosti odpadaly z provozu. Poslední 10. srpna. Dráhy tak provoz látají, jak se dá, především motorovými Regionovami.

O rozpadajících se elektrických jednotkách věděly České dráhy dlouho, přesto nepořídily nové. Zdůvodňovaly to faktem, že na linku nemají jistou smlouvu na další období.

Do hry se tak vložila konkurence, když s nabídkou městu přispěchaly Arriva, RegioJet a Leo Express.

Arriva získá podle informací Zdopravy.cz smlouvu na tři roky, po které bude nasazovat své motorové vlaky; v tuzemsku má šest jednotek řady 628. Následně pak město počítá s elektrickými jednotkami, na které bude chtít čerpat dotace.

Provozovatele elektrických jednotek tak bude muset vybrat v soutěži. Arriva bude mít nicméně opci na další léta, pokud by se v soutěži něco „zvrtlo“. Zároveň sama městu rovněž nabídla pořízení nových elektrických jednotek.

Spěšné vlaky pro České dráhy

„Naše závazná nabídka, kterou jsme předkládali městu prostřednictvím organizace ROPID, byla vyhodnocena jako nejvýhodnější. Mám radost, že máme příležitost zapojit se s našimi vlaky do dalšího rozvoje Pražské integrované dopravy. Počet cestujících na městské lince z Roztok přes Holešovice do Libně a Hostivaře postupně roste,“ komentoval to šéf tuzemské Arrivy Daniel Adamka.

Pro Arrivu znamená zakázka zvrat v jejím tuzemském vlakovém byznysu. Městská linka bude první, kterou bude dopravce provozovat v závazku veřejné služby. Průnik do závazku byl jeho dlouhodobý cíl. Zřejmě zároveň upustí od provozu nedotovaných spěšných vlaků mezi Prahou a Benešovem.

Do Hostivaře jen ve špičce

ČD ale podle informací serveru Zdopravy.cz nebudou škodné. Měly by od Prahy a Středočeského kraje dostat objednávku právě na segment spěšných vlaků do Benešova.

Praha chce navíc od nového jízdního řádu rozšířit provoz na městské lince i ve všední dny až do Hostivaře. Plán přitom narazil na velký odpor nákladních dopravců, kteří jednokolejnou trať z Libně do Hostivaře využívají. Nákladní dopravci mají obavy, že se jejich vlaky na trať nevejdou. Spory zatím míří ke kompromisu: osobní vlaky pojedou ve špičce, mimo špičku ne.

Motoráky Arrivy nabízejí wifi připojení a elektrické zásuvky, dopravce chce i na městské lince rozdávat cestujícím vodu zdarma. Vlaky nejsou nízkopodlažní.