Zatím je ale stavba na začátku a začíná obchvatem kolem Kralup. Skrz centrum tu aktuálně projíždí zhruba dvacet tisíc aut denně. Kralupy využívají řidiči často pro pro tranzitní dopravu, protože ve městě je první most přes Vltavu na sever od Prahy. Obyvatele obtěžuje nadměrný hluk, exhalace, vibrace a prašnost.

Kralupy řeší větší množství aut

„Dobře si uvědomujeme, jak je současná dopravní situace v Kralupech neúnosná. Spojení mezi oběma významnými dopravními tahy vede přímo přes Kralupy, a protože na jeho trase leží i první most přes Vltavu na sever od Prahy a severnímu okraji hlavního města dosud chybí dlouho slibovaný okruh, je to trasa extrémně vytěžovaná tranzitní dopravou. Nová spojnice by měla městu i dalším obcím na trase a především jejich obyvatelům velmi výrazně ulehčit," uvedl hejtman kraje Miloš Petera.

Stavba celé nové silnice o celkové délce zhruba 18 kilometrů bude rozdělena do tří etap. V první fázi by měla zbavit dopravní zátěže obce mezi sjezdem z R7 u Tuchoměřic a Kralupy, kde se napojí na obchvat města.

Druhou etapu představuje samotný obchvat Kralup, jenž bude veden západně k obci Debrno a vyústí u Kovošrotu napojením na stávající silnici třetí třídy Součástí této fáze bude mj. i výstavba dvou nových mostů přes hluboké údolí Turského potoka a přes Vltavu.

Závěrečná etapa pak propojí obchvat v okolí Chvatěrub se silnicí druhé třídy před obcí Úžice, kde dojde k připojení na dálnici D8.

Cena nové propojovací silnice v úseku R7D8 byla odhadnuta na více než 4,5 miliardy korun a s financováním by měla kraji výrazně pomoci dotace z ministerstva dopravy prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, o kterou hodlá kraj zažádat. Vláda by se tím měla zabývat v září.

Nové řešení u Tuchoměřic

V souvislosti s plánovanou propojkou se zatím objevil jeden problém, a to u Tuchoměřic. Krajský soud totiž zrušil koridor mezi Tuchoměřicemi a Turskem. Podle dohody s tamními obyvateli kraj upraví současné napojení silnice vedoucí od Tuchoměřic směrem k benzinové čerpací stanici u Středokluk na silnici R7 a zároveň zvýší kapacitu této silnice. S tímto řešením Tuchoměřičtí souhlasí.

„Předběžně máme také souhlas Ředitelství silnic a dálnic, že by to pro ně bylo přijatelné," uvedl hejtman. Aby ale mohli ve stavbě pokračovat, potřebují ještě mít pro danou lokalitu platné Zásady územního rozvoje. Rozhodnutím soudu totiž byly tyto zásady zrušeny.

Krajská rada souhlasí s tím, že podá kasační stížnost na rozhodnutí soudu, ale současně pověřila zástupce krajského ředitele, aby jednal o vzetí žaloby zpět.