Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při výuce hraje hlavní roli alternativní komunikace, znaková řeč i obrázky

Mladá Boleslav /ROZHOVOR/ - Gabriela Solničková je ředitelkou Základní školy speciální v Mladé Boleslavi. Do třídy ve Václavkově ulici a v Lipníku chodí řada handicapovaných dětí, které díky speciálním pedagogům neztrácí šanci na vzdělání.

12.11.2015
SDÍLEJ:

PROJEKTOVÝ den žáky speciální školy seznámil nejen s tím, jakou úlohu má v přírodě vítr.Foto: Základní škola speciální MB

Přestože jste speciální školou, vaši žáci zažívají normální výuku se vším, co k ní patří.

Přesně tak, nedávno nám skončil projektový den, který jsme tentokrát věnovali tématu vítr. Kromě toho jezdíme na různé výlety, výstavy, vyrábíme, zpíváme, chodíme do bazénu … Takže děláme v rámci možností vše, co děti v klasických školách.

Jaké děti vlastně navštěvují speciální školu ve Václavkově ulici? Přece jen vaši žáci vyžadují specifické potřeby.

Jsou to žáci se středně těžkým mentálním postižením, těžkým mentálním postižením až hlubokým, dále k nám dochází autistické děti a žáci s kombinovanými vadami.

Vysvětlete, co si pod tímto označením můžeme představit?

Děti s mentálním postižením mají nějakým způsobem omezené rozumové schopnosti přijímat informace a zpracovávat je. Konkrétní stupně jsou rozdělené podle toho, jaký inteligenční kvocient jim zjistí lékaři při psychologickém vyšetření.

Kolika třídami disponujete? Budova ve Václavkově ulici nemá příliš velké prostory…

Celkem máme devět tříd, z toho šest jich je v Mladé Boleslavi a zbylé tři máme v Lipníku, kde je Domov pod lípou, jejichž handicapovaní klienti jsou také našimi žáky. V každé třídě je šest žáků, o které se stará pedagog plus speciální pedagog, vychovatel a asistent pedagoga.

Jak se vlastně liší vaše speciální výuka od té, kterou dostávají žáci v běžných základních školách? Přece jen každý žák má jiné potřeby, které by pedagogové měli akceptovat.

Pro nás je nejdůležitější, abychom pro žáky připravili klidné prostředí. Přicházejí k nám nejen se svým postižením, ale v návaznosti na to i se spoustou nemocí. Nejčastěji například s epilepsií, výjimkou nejsou ani psychické diagnózy. Prostředí proto musí být přátelské a klidné. Navíc pro každého žáka speciální pedagog připravuje individuální vzdělávací plán na základě doporučení poradenského zařízení a konzultace rodičů.

Zmínila jste přátelské prostředí, čím ho vytváříte? Všimla jsem si, že každá místnost je svým způsobem útulná, pestře vymalovaná…

To je možná jedna věc, která je vidět na první pohled, ale na druhou stranu, to hlavní dávají pedagogové, kteří zde pracují. Jsou to lidé empatičtí, vzdělaní, mají bezpochyby velké zkušenosti a stále více se rozvíjejí v rámci kurzů, nebo vlastním metodickým sdružením. Velice často totiž musí vyhledávat sami spoustu informací, protože přichází žáci s novými syndromy doposud pro nás neznámými. Jde také o jakousi vstřícnost a pochopení dítěte. Stává se, že nám děti tykají a oslovují nás jménem. I to tvoří příjemné podmínky ve škole.

Prožíváte třeba s rodiči žáků jejich radosti i strasti?

Samozřejmě, bez toho by to nešlo. Jsme si blízcí a oni vědí, že se nám mohou kdykoliv s čímkoliv svěřit. Na druhou stranu jim jejich situaci už trochu usnadňuje současná společnost, alespoň co se týče přístupu, vnímání či bezbariérovosti. Nejdůležitější je ale raná péče a pomoc rodičům ve chvíli, kdy se jim narodí handicapované dítě. Pro ně je to obrovský šok. Ti jsou pak vděční za to, když ve škole najdou spřízněnou duši, která je chápe a ukáže jim, že jejich dítě má šanci na život.

Jak lze třeba učit dítě, které nemluví. Používáte třeba počítač, nebo tablet?

Přesně tak, používáme alternativní komunikaci. Žáci mohou pracovat s notebookem či iPadem, komunikujeme znakovou řečí, různými piktogramy, obrázky a podobně. Žáci mají k dispozici i komunikační knížky. Je spousta možností.

Autor: Lucie Růžková

Místo události:
12.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Celkem na úseku dálnice D6 bouralo 42 aut.
AKTUALIZOVÁNO
41

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení