„Sanitky tzv. skříňového typu se v Praze, ale i v dalších metropolích, osvědčily svou konstrukcí a nesporným přínosem v péči o pacienta, odolností při jízdě po nerovnostech i při nehodách. I proto dosud v Praze při haváriích nedošlo k žádným závažným zraněním transportovaných pacientů ani personálu,“ říká Ján Doubrava, náměstek technicko-provozní sekce ZZS HMP.

Podle přání záchranářů i řidičů

Prostor vozu umožňuje zdravotníkům mimo jiné přístup k pacientovi z obou stran. Při mimořádných událostech, jako jsou hromadná neštěstí s vysokým počtem zraněných, je možné transportovat více pacientů najednou.

„Pražská záchranka je vytíženou záchrannou službou a tomu odpovídá také používané vybavení v sanitních vozech. To musí zajistit i péči o pacienty s nejzávažnějšími zdravotními obtížemi, kteří směřují do specializovaných center v pražských nemocnicích,“ říká Doubrava s tím, že na stanovení požadavků v zadávací dokumentaci se podíleli přímo i záchranáři a řidiči. Důraz byl kladen především na bezpečnost, komfort a kvalitní přístrojové vybavení jak zdravotnickou technikou, tak moderními komunikačními a informačními systémy.

Dokonalá výbava

Sanitky typu Mercedes Sprinter odpovídají technickým požadavkům, které vyplývají z certifikace jakosti ISO pro oblast výkonu přednemocniční neodkladné péče. Jsou vybaveny sedmistupňovou automatickou převodovkou a motory o výkonu 140 kW, odpovídajícím nejpřísnější emisní normě Euro 6. Vzhledem k množství přístrojů a dalších pomůcek a pro případy, kdy by sanitka transportovala více pacientů najednou, je nutné, aby podvozek uvezl přibližně o půl tuny těžší náklad, než je u vozidel tohoto typu běžné.

Všechny vozy mají ve výbavě vedle monitoru životních funkcí, plicního ventilátoru či kyslíkové terapie také polohovatelný hydraulický stůl, který zajišťuje pacientovi bezpečný a pohodlný transport včetně odpružení pro eliminaci otřesů při přepravě. Nově je pro snazší manipulaci s nosítky při jejich nakládání a vykládání zdravotníkům k dispozici samonakládací systém.

Do roku 2021 osmdesát moderních sanitek

Součástí výbavy je také systém výkonné klimatizace, který i za extrémních teplot udržuje optimální podmínky pro uchovávání léčiv i převoz osob.  K vybavení patří rovněž tzv. „schodolezy“ – tedy skládací přepravní křeslo vybavené transportními pásy, které usnadňuje transport pacienta, obzvlášť v několikapatrových domech bez výtahů.

„V návaznosti na dlouhodobý strategický plán chceme dosáhnout toho, že v roce 2021 bude pražská záchranka vybavena 80 moderními sanitními vozy, jejichž stáří nepřesáhne šest let. Věříme, že nové sanitky přispějí v Praze k zachování excelentních dojezdových časů zdravotnické záchranné služby k pacientům,“ říká radní pro oblast zdravotnictví a bydlení Radek Lacko.

Pomoc do osmi minut

Dodavatelem třiceti kusů sanitek se na základně veřejné zakázky stala společnost BAUS-AT CZECH s.r.o. Hodnota zakázky dosahuje 122 milionů korun, cena pořizovaných vozů RZP je konečná a zahrnuje i jejich kompletní přístrojové vybavení, komunikační a dohledové systémy včetně přístrojového vybavení (tiskárna, přenosný počítač) pro systém elektronické zdravotnické dokumentace, který ZZS HMP zavedla do rutinního provozu od letošního ledna.

Vozový park ZZS HMP čítal na konci loňského roku 142 vozidel, která ujela v roce 2017 2,5 milionu kilometrů.

Sanitní vozy typu Mercedes Sprinter využívají výjezdové skupiny RZP (rychlá zdravotnická pomoc), které jsou páteří celého systému záchranné služby u nás i ve světě. U případů první naléhavosti je dojezdový čas záchranářských vozů v Praze do osmi minut od přijetí tísňové výzvy. Posádku vozu tvoří zdravotnický záchranář a řidič nebo dva zdravotničtí záchranáři, kteří si v případě potřeby přivolají lékaře. V Praze vyjíždí denně z 20 základen až 35 vozů RZP.