„Do čtyř dnů od přijetí vozu k sešrotování bude platit povinnost zaslat na Ministerstvo životního prostředí tři fotografie dokládající totožnost vozu a jeho přítomnost na vrakovišti," vysvětlila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.
Pro některé z majitelů nebude pořizování fotografií novinkou, protože je součástí dokumentace pro žádosti o vyplacení dotace Státního fondu životního prostředí na zlikvidované autovraky.
Tři fotografie jsou málo
Auta před sešrotování si automaticky dokumentuje Michal Martinec z Autovrakoviště Sluštice nedaleko Říčan. „Tři fotky jsou málo, pro svoji vlastní ochranu si jich dělám až osm. Všichni víme, že existují firmy, které pracují poctivě a fotí si to. Ale jsou tu i takové, které to dělají nepoctivě," objasnil Michal Martinec. Opatření ministerstva vnímá jako zbytečné a pomůže to maximálně zvýšení počtu pracovních míst na úřadu.
Fotografie si pořizují také v Autovrakovišti Hejtmánka v Mladé Boleslavi, a to kvůli dotaci. V případě, že je zpracovatel zapojen v Programu Státního fondu životního prostředí, může získat dotaci ve výši 500 korun na zpracovaný autovrak. Z těchto prostředků mohou být hrazeny i náklady na pořízení digitálních fotoaparátů.
Milan Sova z Červených Janovic na Kutnohorsku si fotí vraky několik let. „Jestli to má smysl, musí posoudit ten, který to vymyslel. Dokumentace se musí doložit, aby se alespoň částečně zaručili a celý systém tak fungoval," pomyslel si Milan Sova.
Iniciativa zavedení fotodokumentace autovraků vzešla od samotných zpracovatelů, které znepokojoval stav přijímaných autovraků. Například byly přijímány vypálené nebo částečně rozebrané, z čehož bylo zřejmé, že proběhlo nelegální nakládání s nebezpečnými i ostatními odpady neoprávněnou osobou.
„Zároveň lze důslednou fotodokumentací předejít fiktivní likvidaci autovraků za účelem pouhého odhlášení vozidla z Centrálního registru vozidel, přičemž by s tímto autem mohlo být dále nelegálně nakládáno," nastínila Petra Roubíčková.
Dohody mezi výrobci a dovozci aut
„Vždycky tu budou opraváři, kteří půjdou někomu na ruku," zpochybnil zavedenou podmínku Martin Michalec. Podle něj trh ovlivňují hlavně dohody mezi výrobci a dovozci aut. Pokud provozovateli autovrakoviště nenapíšou povolení, můžou podnikání skončit. „Otevírá to prostor pro kamarády. Když má někdo mezi sebou nebo dovozci známé, můžou domluvit cokoliv," řekl Martin Michalec.
Jiné řešení než pořízení fotodokumentace navrhl Jiří Mareš z Autovrakoviště U Čápa, který nemá likvidaci, ale uvažuje o ní. Podle něj by stačil vyříznout z auta vin, neboli Vehicle identification number, v češtině identifikační číslo vozidla. Ten se pak zdokladuje a uschová v archivu. „Na co fotky, ničemu to nepomůže. Když budu chtít fotku, tak si vyfotím jakékoliv auto, nebo tomu podobné. Pokud bude mít auto vyříznutý vin, bude absolutně znehodnocené," dodal Jiří Mareš.