„Z původních jedenácti kilometrů drážky je tak obnoveno čtyři a půl kilometru," shrnul Tomáš Vanča.

První májový den, kdy se poslední úsek slavnostně otevíral a zároveň zahajovala letošní sezóna provozu drážky, se v Sendražicích i přes deštivé počasí sešla zhruba stovka lidí včetně středočeského hejtmana Miloše Petery či starosty Kolína Víta Rakušana.

Hejtman: Jsem z železničářské rodiny

„Zde na řepařské drážce mám dvojnásobnou radost," předeslal hejtman. „Můžu tvrdit, že jsem z železničářské rodiny. Děda byl vlakvedoucí, otec opravoval mašiny a bratr s nimi jezdil, ještě s parními. Jenom já jsem se trochu odklonil, ale k železnici mám stále vztah. Třináct let jsem navíc pracoval v cukrovaru," popsal Miloš Petera.

„Jsem velice rád, že se podařilo zachovat historii, a věřím, že si řepařská drážka udrží svou popularitu," řekl a poděkoval Tomášovi Vančovi i všem, kteří se ve svém volném čase podílejí na chodu celého komplexu drážky.

„Je úžasné vidět, jak je český člověk šikovný a jak se lidé dokáží pro dobrou věc semknout a rozvíjet činnost," dodal s tím, že ještě během tohoto měsíce se uskuteční schůzka s předsedou klubu pro obnovu drážky, kde se budou řešit možnosti, jak by se daly sehnat peníze na dokončení celého komplexu.

Starosta: Pan Vančo je krásný blázen

Starosta Vít Rakušan, jak i při páteční slavnostní příležitosti sám uvedl, nazval Tomáše Vanču krásným bláznem. „A toto označení si ponechám i pro letošek," řekl.

„Před lety se tu objevil člověk, který začal ostatním vyprávět, že vybuduje řepařskou drážku. Devadesát procent lidí nevědělo, co to vůbec je. A dotyčný člověk po nich chtěl pomoc, peníze, vykupovat pozemky. Vypadalo to jako absolutně neuskutečnitelná vize jednoho snílka. A ten snílek tu dnes stojí, děkuje za finanční prostředky oficiálním představitelům kraje, města a vybudoval dráhu, kterou už navštívily tisíce a tisíc lidí," vysvětlil Vít Rakušan.

K díkům všem členům klubu pro obnovu drážky se přidal i jeho předseda. „Nechali tu mnoho potu a mnoho snahy. Bez této skupiny 30 až 50 lidí, kteří se kolem drážky pohybují, by komplex nestál. Můžeme ukázat, že opravdu funguje občanská společnost. I u nás na drážce platí rčení - člověče, přičiň se a pán Bůh ti požehná," doplnil Tomáš Vanča s tím, že nadšenci pracovali na budování drážky, i když třeba padal sníh a mrzlo. „Takže nás hned tak něco nezastaví," usmíval se.

Budování areálu drážky ještě nekončí

Podle jeho slov se bude na řepařské drážce budovat ještě dětské hřiště a muzejní depo pro vagóny, drážku čeká také rekonstrukce torza parní lokomotivy. „Kolínská řepařská drážka zajišťuje druhý nejčastější parní provoz v republice po Jindřichově Hradci. Máme jednu parní lokomotivu, druhá je zatím torzo," vysvětlil Tomáš Vanča.

Slavnostního otevírání posledního dokončeného úseku drážky se zúčastnil i zástupce automobilky TPCA Pavel Beneš. „U projektu řepařské drážky jsem od samého začátku a jsme rádi a hrdí na to, že jsme na tento unikátní projekt mohli přispět. Počasí nám moc nepřeje, ale věřím, že je to symbolika, že déšť do budoucna přinese řepařské drážce mnoho štěstí. Pane Vančo, děkujeme za to, co jste tu vybudoval," řekl Pavel Beneš.