Opona byla v pondělí po déle než půlročním restaurováním opět pověšena nad jeviště kladenského divadla. Město na obnovu plátna o rozměrech 9,2 krát 6,5 metru uvolnilo z rozpočtu 2,2 milionu korun. Jak řekl restaurátor Tomáš Berger, nejprve bylo nutné vyrovnat plátěnou podložku, která byla poničená nevhodným skladováním.

„Někdy na počátku osmdesátých let byla opona opět vyvěšena v divadle, byla ale podlepena sklolaminátovou tkaninou podobnou té, kterou se opravují díry v lodích. Museli jsme ji strhnout a zbavit rub plátna všech zbytků lepidel. Pak jsme vkleče celou oponu důkladně napařili, vyžehlili a znovu podlepili tenkou bavlněnou látkou. Teprve poté jsme se mohli pustit do barevné části opony," uvedl restaurátor.

Odstraněním nečistot se podařilo projasnit pozadí i postavy jednotlivých figur zachycených na plátně. Tato část prací už byla na oponě dočasně pověšené v tanečním sálu Colloredo-Mansfeldského paláce nedaleko pražského Karlova mostu prováděna z lešení. „Nebylo tam topení, takže jsme ocenili, že tato zima nebyla moc krutá," dodal s úsměvem Tomáš Berger.

Symbolická charakteristika Kladna

Opona má nejen historickou hodnotu, ale pro obyvatele Kladna je také citovou záležitostí spojenou s minulostí jejich města. Autor Josef Wenig na ní symbolicky charakterizoval Kladno. Na výjevu jsou symbol hutí, budova spořitelny, Mariánské sousoší i rytíř z radnice.

Wenig vytvořil pomocí kombinace několika žánrů a témat oslavnou vizi prosperity průmyslového centra. Jsou zde vedle sebe symbolické a alegorické vyobrazení tradičních kulturních ideálů spolu s portréty protagonistů města. Vedle dámy v civilní podobě s národními symboly v klíně je to například alegorická postava hudební Múzy v podobě dospívající dívky.

Čtěte také: Herci kladenského divadla se vzbouřili proti radnici i ředitelce