VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Politici sázejí na přímý kontakt s voliči. Navštíví je i doma

Střední Čechy, Praha - Více komornějších setkání s voliči a méně velkých pódií tak by se dala ve zkratce charakterizovat kampaň před letošními sněmovními volbami ve středních Čechách. Některé strany ani nepočítají s velkým množstvím billboardů. Cílem je vést kontaktní a úspornou kampaň, a to i díky zapojení dobrovolníků a sympatizantů.

1.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Miroslav Elsnic

Volební lídr středočeské ČSSD Jan Hamáček uvedl: „Vedeme kontaktní kampaň, diskutujeme s voliči v ulicích." Kampaň s rozpočtem zhruba 2,5 milionu korun doplní plakáty, billboardy a inzerce. Vedle sociálních demokratů si s kampaní pospíšili komunisté, kteří na ni podle šéfa krajské buňky Stanislava Grospiče věnují kolem 600 000 korun. I oni vsadili na přímý kontakt s voliči.

Občanští demokraté teprve do předvolebního klání o voliče vstupují, kampaň zahájili včera tiskovou konferencí v Praze. Podle šéfa krajského kontrolního výboru Jana Skopečka její součástí budou setkání s voliči a debaty, rozpočet ale bude nižší než v minulosti. „Měla by to být nízkonákladová kampaň, ale na druhou stranu nechceme dělat něco, co by vypadalo nedůstojně," řekl. Ušetřit se dá i tím, že se vytištění letáků svěří některým členům strany nebo podporovatelům, kteří to udělají zdarma jako sponzorský dar. Podle Skopečka také nelze čekat nějakou masivní billboardovou kampaň. „Jednak na ni nejsou peníze a jednak by to ani nebylo efektivní. Osobní kontakt s lidmi není nahraditelný," poznamenal.

Obýváková kampaň

TOP 09 vsadí na takzvanou door-to-door kampaň, spočívající v obcházení potenciálních voličů „ode dveří ke dveřím", či obývákovou kampaň, při níž se kandidáti nechají pozvat k voličům domů a diskutují o politice. „Mám naplánováno jedno takové setkání v Kostelci. Bude tam asi deset lidí," uvedla šéfka krajské organizace Helena Langšádlová. Kontaktní kampaň se rozjede dnes, kdy region začnou objíždět čtyři auta. Náklady na kampaň ve středních Čechách přesáhnou milion korun.

Předsedkyně Stanislava Tůmová krajské organizace Strany práv občanů zemanovci popsala situaci: „Pomalu se to rozjíždí, přesouváme se k fotografům." Čeká se podle ní ještě na to, až dorazí volební materiály. Rozpočet chystané kampaně podle Tůmové není znám. „Říkáme si požadavky a řeší se to centrálně," uvedla. Podobný systém financování je i u zelených. „Kampaň je plánována celostátně," uvedl člen středočeského vedení Jiří Čejka. Také Strana zelených chce podle něj vsadila na přímá setkání s voliči, případně door-to-door kampaň.

„To, co se osvědčilo na Moravě, používáme i v Čechách. Lídři se svými týmy kontaktují lidi tam, kde proudí do práce nebo z práce, oslovují je, představují se jim a rozdávají jim materiály," řekla o praxi ve středočeské KDU-ČSL šestka na kandidátce Alexandra Alvarová. Krajská organizace podle ní vynaloží na kampaň kolem 200 000 korun. „Nebudeme dělat nějaké mítinky na náměstích. Jednak na to nemáme peníze a jednak na to lidé reagují stále hůř," dodala.

Úspornou kampaň plánuje i Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. „Kontaktní kampaň, besedy, letáky a několik billboardů. Na víc nemáme," uvedl lídr hnutí i středočeské kandidátky Okamura.

Ředitel asociace reklamních agentur:

Žádná reklamní kampaň nedokáže obrátit zásadně preference a přízeň voličů

Pavel Brabec řídí Asociaci českých reklamních agentur a marketingové komunikace, která je nejstarším profesním sdružení v této oblasti. Pro Deník zhodnotil letošní předvolební taktiku kampaně politických stran.

Jak správně strany odhadly nastartování kampaně?

Volební štáby jsou letos ve složité situaci a nemají na přípravu příliš mnoho času. Bohužel stranické sekretariáty si jen málokdy uvědomují, že „kampaň" je v podstatě kontinuální proces a voliči vnímají strany kontinuálně skrze jejich chování, aféry a další. Žádná reklamní kampaň nedokáže obrátit zásadně preference a afinitu voličů.

Která strana má podle vás marketingově nejpropracovanější billboardy?

Korespondenční lístek SPOZ je grafická sebevražda. Není to vidět, je to ušmudlané, nekoncepční… Ať už je kreativní nápad jakýkoli, billboardy se samozřejmě musí řídit určitými grafickými zásadami a tou je především čitelnost a sdělnost. Schopnost předání emocí je vždy nejzásadnější humor je katalyzátor jakékoli komunikace, tím spíše v politickém marketingu.

Karel Schwarzenberg opět boduje s humorem. Lidem je sympatické, když si někdo dovede dělat radost sám ze sebe to jsou body navíc.

Jaké heslo hodnotíte jako nejpůsobivější a jaké naopak nejvágnější?

Žádné volební heslo nevykračuje z průměru. Prosadíme dobře fungující stát, s lidmi pro lidi, Víme kam jdeme, Střízlivě, jednotně, profesionálně… To mohou být skoro hesla jakéhokoli spolku, třeba i hasičů, myslivců… Trocha emocí koření Babišovo heslo „Nejsme jako oni makáme". Tomio Okamura na to jde také ostřeji, jeho „Odvážně ke změně!" se pyšní vykřičníkem. Zdánlivě typografická maličkost ale pozornost vyvolá o něco více.

Bude mít tentokrát ve volbách ještě větší váhu reklama na internetu a twitter?

Internet bude silnější, twitter bude doplňkový. Síla zásahu ale musí být ruku v ruce s nápadem, dobrým provedením a podobně.

Naučili se už podle vás čeští politici využívat potenciál facebooku?

Ne, stále se mají co učit. V sousedním Rakousku měl facebook při volbách vysoký podíl na úspěchu vládnoucí strany. Velmi to však ovlivňuje sociální a věková struktura cílové skupiny.

Jak moc se v kampaních odráží výše investic?

Peníze jsou velmi důležité. Bez dobré strategie se ale nikdo neobejde. Politický marketing ale není reklama na rohlíky. Babišovo ANO má velkou výhodu čisté a nepopsané občanky. Ve společnosti je po všech korupčních aférách velká poptávka po změně hlav a značek. Navíc revoluce žere svoje děti, takže nové kandidující strany to mají opravdu jednodušší. Ale jen do té doby, než se zase utopí ony samy v korupci a neprofesionalitě.

Autor: Sandra Bejšáková, ČTK

1.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Sledování výsledků parlamentních voleb ve štábu ANO, 21. října v Praze. Brabec
56

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. 21.10.2017
25

Schwarzenberg: Lidé očividně raději slyší sliby než pevní postoje

Přibývá krádeží drahých kol na objednávku, potvrdily pojišťovny

Hodnota ukradených kol klientů pojišťoven v Česku v letošním roce vzrostla. Častěji se kradou dražší, předem vytipované bicykly, na něž se soustředí organizované skupiny zlodějů, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými pojišťovnami.

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Obyvatelé hlavního města v minulosti hlasovali výrazně „pravicověji“ než lidé z ostatních regionů. Očekává se to i tentokrát, jak potvrdila také naše předvolební sonda. Praha je tradiční baštou pravice a liberálně orientovaných stran. Minulé parlamentní volby v roce 2013 opanovala v hlavním městě TOP 09. Hlasovalo pro ni přes 23 procent voličů, zatímco na celostátní úrovni jen 12, což stačilo na republikové čtvrté místo.

AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení