Na zimních pneumatikách se svou Škodou Fabia už jezdí i Jaromír Nerad z Kralup nad Vltavou. „Mám souseda, který pracuje v pneuservisu, tak mu auto vždycky dám a nemusím se tím zabývat. Po návratu z práce mi ho už předá na zimních gumách," řekl řidič, za kterého starost o obutí vozu řeší soused.

Většina motoristů je ovšem odkázána na volné termíny v pneuservisech. A ty už si v posledních týdnech vedou pořadníky. V mělnickém Pneuservisu Kincl mají objednávky na týden dopředu.

„Máme toho sice hodně, ale ten největší nápor přijde až po prvním listopadu. To si teprve lidé, kteří tradičně otálejí, a těch je nejvíc, vzpomenou, že mají mít přezuté auto," konstatoval majitel pneuservisu Radek Kincl.

Dodal, že v poslední době dost lidí upouští od druhé sady kol. Může prý za to nařízení, podle něhož musí mít nové vozy homologované po roce 2014 namontované senzory na měření tlaku v pneumatikách.

Jedna sada disků

„Za sadu kol zaplatí zhruba devět tisíc korun a dalších šest tisíc dají za senzory a naprogramování. A to především majitele levnějších vozů odradí. Proto si pak raději nechají přehazovat pneumatiky na jednu sadu disků," vysvětlil majitel pneuservisu.

S blížící se zimní sezonou zájem o přezouvání zřejmě o něco vzroste. Podle zákona začíná 1. listopadu a potrvá až do konce března, po celou dobu mají motoristé při zhoršených povětrnostních podmínkách jezdit na zimních pneumatikách.

V mělnickém Pneuservisu Beneš auta na zimní pneumatiky přezouvají dokonce až do ledna. Potvrdil to majitel Josef Beneš: „Tady v nížině to není neobvyklé. Ale už nyní jedeme v podstatě naplno. Motoristé musejí počítat s čekací dobou do jednoho týdne."

Možné problémy

Podle různých odhadů pravidelně přezouvá na zimní pneumatiky šedesát až devadesát procent řidičů. Ti, co obutí nemění, riskují nejen zhoršení jízdních vlastností vozidla při poklesu teplot, ale i možné problémy s pojistným plněním při nehodě.

Pokud řidiče s letními pneumatikami přistihne při zhoršených povětrnostních podmínkách policista, hrozí mu pokuta až 2500 korun. Řidiči vozů na letních pneumatikách, kteří na zledovatělé vozovce havarují, si mohou zadělat na velké problémy. Od pojišťovny totiž nemusí dostat ani korunu. 

Pokud by se někdo domníval, že má dobré letní pneumatiky, které stačí i na zimu, pak při srovnání stejně kvalitní zimní a letní gumy a stejné hloubce dezénu bude mít ta letní brzdnou dráhu na sněhu či ledu delší minimálně o dvacet procent.

Čtěte také: Třetina Čechů přezuje auto na zimní až podle počasí