Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Parkovací systém rozdělí Mladou Boleslav. Už v létě

Mladá Boleslav - Parkování je v Mladé Boleslavi jedním z největších problémů, s nimiž se automobily zahlcené město potýká. Rozdělení města na zóny, parkovací karty, parkovací automaty a moderní systém kontroly by měl situaci alespoň trochu vylepšit.

14.1.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

„Po deseti letech práce na nejrůznějších variantách se nyní nacházíme těsně před dokončením a realizací. Čerpali jsme inspiraci z ostatních měst, kde už nějakým způsobem regulované parkování mají, a snažili se přizpůsobit to našim podmínkám. Parkování je živý organismus, mění se a vyvíjí," vysvětluje šéf boleslavského odboru dopravy Josef Macoun.

Ve městě tak vznikne několik zón s různými parkovacími režimy podle toho, jak je která lokalita vytížená a pro parkující řidiče atraktivní. „Principem je ochránit především rezidenty, tedy obyvatele Mladé Boleslavi, a potom podnikatele, kteří na území města mají sídla firem a provozovny. Slibujeme si od toho, že z ulic zmizí třeba auta agenturních pracovníků, kteří tu vůz odstaví často na řadu týdnů," uvedl náměstek primátora Jiří Bouška.

Podle něj je reálné, že nový parkovací systém bude v Mladé Boleslavi zaveden o letních prázdninách, tedy v polovině letošního roku. Aby člověk získal parkovací kartu (uvažuje se i o tom, že by na rodinu mohly být karty dvě), musí splňovat dvě podmínky: být obyvatelem města nebo zde mít přechodný pobyt - nikoliv však na ubytovně - a zároveň mít právní vztah k vozidlu, na které bude parkovací karta vydaná.

Ředitel Městských parkovacích domů Mladá Boleslav Jan Nejman vysvětlil, že kromě uvolnění ulic a ochrany rezidentů si od nového systému slibují také konec takzvané parkovací turistiky, kdy je podle odborníků řidič při hledání volného místa v největším stresu. Největším problémem jsou samozřejmě zaměstnanci Škodovky, kteří do města dojíždějí a z nějakých důvodů nevyužívají parkoviště automobilky.

Několik tipů zón

Co to bude znamenat v praxi? Ve městě vznikne několik typů zón. První je dělená, kde jsou vyhrazená místa pro abonenty a rezidenty (tedy obyvatele a podnikatele) a jiná místa pro návštěvníky, kteří za parkování zaplatí. „Tento systém už několik let funguje v centru a historickém jádru města, a měnit se tu nebude, alespoň prozatím," podotkl Jan Nejman.

V některých čtvrtích vzniknou takzvané rezidentní zóny, a parkovat zde budou pouze lidé s platnými kartami, tedy obyvatelé lokality. V plánu jsou ale i smíšené zóny, na nichž stejná místa mohou využívat návštěvníci, abonenti i rezidenti, platí tu tedy jak karty, tak parkovací lístky.

Na většině území budou parkovací automaty v provozu pouze přes den od pondělí do pátku, případně v sobotu dopoledne. „Celý systém bude variabilní a určitě se bude vyvíjet, není to žádné dogma," upozornil Jan Nejman. Samozřejmě to s sebou nese i nutnost vybudovat další parkovací místa, která by mohli využívat především návštěvníci.

V Mladé Boleslavi v tuto chvíli plánují postavit tři nové parkovací domy, na místě bývalého Dallasu, u fotbalového stadionu a na náměstí Republiky, kde by měl být parkovací dům pod zemí a jeho vznik je spojen s revitalizací plochy v horní části náměstí. Další parkovací dům plánuje Klaudiánova nemocnice, Škodovka jeden otevřela minulý týden.

Chytré město

Zajímavý je i plán na kontrolu parkování. Vzhledem k rozlehlosti by nebylo v silách městské policie obsáhnout celé město. Kontrola bude založena na monitorování registračních značek aut. „Informace o jednotlivých espézetkách se budou sbíhat u operátora, platit to bude i pro návštěvníky," vysvětlil ředitel Parkovacích domů.

Vše včetně prodlužování parkování či povolení k němu se bude odehrávat elektronicky. „Předpokládáme, že budeme využívat monitorovací vůz s kamerami, který bude jezdit ulicemi města a snímat espézetky. Vůz monitoruje i dopravní značení a další věci," upřesnil.

To je přesně v duchu filozofie smart cities, tedy chytré město, kde je možné prostřednictvím různých aplikací nejen koupit parkovací lístek, ale třeba najít i volné místo. "Ty možnosti jsou dnes skutečně obrovské a stále se to vyvíjí," uvedl náměstek Bouška.

Momentálně vše pokročilo natolik, že město vypsalo výběrové řízení na dodavatele parkovacích automatů. „Bohužel ho musíme opakovat, přihlásila se jen jedna firma, a ta navíc naše podmínky ani nesplnila," dodal Jiří Bouška.

Čtěte také: Také do Benešova dorazilo chytré parkování - smart parking

Autor: Šárka Charousková

14.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby v Praze.
12

Praha volí jinak než zbytek země. Potvrdí se to i letos?

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Specialisté na politickou komunikaci ocenili po čtvrtečních předvolebních debatách v České televizi (ČT) a na Nově především výkon šéfa Pirátů Ivana Bartoše, Babiš působil unaveně.

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení