Urychlení dokážou ocenit nejen lidé ze sousedství, ale ti, kteří bydlí nebo pracují ve vzdálenějších oblastech. V případě uzavření hlavní ranveje 06/24 se totiž provoz přesouvá na vedlejší dráhu 12/30. Pak se přistávající i startující letadla ocitnou nad hustě obydlenými oblastmi včetně pražských sídlišť i lidnatých regionů Kladenska – a dávají o sobě vědět hlukem. Zvláště když se oteplí a lidé otevírají okna, mohou zaznamenat pohyb každého stroje. Předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos poznamenal, že jestliže neexistuje takzvaná paralelní dráha – další ranvej souběžná s tou hlavní ve směru 06/24, o jejíž vybudování vedení letiště dlouhodobě usiluje – jinak se létat nedá. Byť je jasné, že provoz nad hustě obydlenými oblastmi není ideální.

Na druhou stranu není ani málo těch, kteří rádi pozvednou zrak a mohutné stroje nad sebou pohladí očima. Tak se na twitteru vyjádřil uživatel Janek Rubeš, vystupující na sociální síti coby Kluk z Prahy: „Kéž by to tak vydrželo dýl: miluju pozorovat letadla ze zahrady.“ Ono je to vlastně jak kdy, připojil rovněž na twitteru Tomáš Blažek: „Super, máme to rádi – ale přes den; ne když lufťáky vozí travel ve tři ráno…“

Nová opatření pomohou zvýšit bezpečnost

Údržba a opravy na hlavní dráze pokračují podle původních předpokladů, konstatovala Divíšková. Platí tedy už v zimě oznámený termín dokončení. „Předpokládám, že hlavní dráha bude otevřena 1. července v odpoledních hodinách,“ řekla mluvčí Deníku. S dodatkem, že jestliže se létá přes vedlejší dráhu, provoz na letišti není nijak omezený.

Dokonce pokračuje i videopřenos z letiště, na webu hojně sledovaný: kamera se z hlavní dráhy přestěhovala na vedlejší, takže starty a přistání mohou mít zájemci před očima i na dálku. Tento stav se protáhne na tři měsíce.

Ve čtvrtek 9. června se konal vzpomínkový akt u příležitosti výročí 80 let od vypálení obce Lidice.
Vzpomínka na tragédii: ořešáky vyrostly z lidických ořechů, zbylo jich jen šest

Plánovaná údržba a odložené opravy začaly 28. března. Tradiční údržbu doprovázejí úpravy technického i stavebního rázu, které přispějí ke zvýšení bezpečnosti provozu, uvedl ředitel provozu letištních ploch Václav Válek. Klíčové jsou podle jeho slov především rekonstrukce pojezdové dráhy B vedoucí na ranvej a navýšení kapacity části kabelovodu pro světelné zabezpečení dráhy. „Tyto dvě akce jsou časově nejnáročnější a mají největší přínos pro zvýšení provozní bezpečnosti,“ konstatoval Válek. Úpravy hlavní dráhy vycházejí ze závazných požadavků Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).