Například výjezdů k dopravním nehodám, kde bylo třeba pomáhat zraněným účastníkům, měli středočeští záchranáři 3,8 tisíce. V řádu tisíců se počítají také ty nejzávažnější případy. Na 1,2 tisíce se vyšplhal počet případů, které záchranka zaznamenává jako TANR – telefonicky asistovaná neodkladná resuscitace. Tedy situace, kdy operátoři na dálku radí svědkům, jak ještě před příjezdem zdravotníků pacienta oživovat.

Ilustrační foto
Sociální služby v Praze a okolí si rozdělí 4,7 miliardy korun. Chtěly 10,6

Ani na operačním středisku linky 158 to není rutina: když se ozvou pokyny udávají rytmus masáže srdce – teď, teď, teď – přejede přítomným mráz po zádech. Výjezdů k pacientům s cévní mozkovou příhodou zaznamenali středočeští záchranáři 2,4 tisíce – a tento statistický údaj zaujme už na pohled: bylo jich přesně 2424. Tím nejtypičtějším pacientem (a také nejčastějším) nicméně pro záchranáře bývá člověk s chronickým onemocněním, jehož obtíže se zhoršily.

Operační středisko zaznamenalo celkově přes 232 tisíc telefonátů na tísňovou linku 155. Řada z nich ale mohla být „zbytečných“ či přímo „obtěžujících“. Zdá se to naznačovat údaj o voláních, jejichž smysluplnost prokazuje fakt, že hovor trval déle než deset sekund: takových bylo rázem „jen“ 209 tisíc.

Mluvčí Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje Monika Nováková nicméně Deníku zdůraznila, že krátký hovor ještě neznamená, že se jednalo například o bavící se „prozváněče“, jejichž působení znají na všech linkách tísňového volání. I hovor kratší než deset sekund podle jejích slov mohl úspěšně vyřešit vše potřebné. „Může se jednat například o předem domluvený sekundární transport nebo třeba oznámení úmrtí,“ vysvětlila.

Ilustrační foto
Osm set zájemců o práci u policie si plány rozmyslelo. Změní přístup peníze?

Stejně tak se může stát, že cíleně kladené otázky operátorky volajícímu umožní vyřídit hovor v krátkém čase. Nebo operátorka záhy rozpozná, že výjezd sanitky není potřebný a poradí zavolat na call centrum s telefonním číslem 800 888 155, kde středočeská záchranná služba nabízí rady a odpovědi na dotazy týkající se zdraví a lékařské péče – včetně například informace, kde hledat nejbližší pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. Evidenci telefonátů, jež dříve byly označovány jako „zlomyslné“, si nyní záchranáři nevedou.