VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci vodochodského letiště jednali o studii EIA celou noc

Mělnicko - Odpůrci rozšíření letiště na mezinárodní terminál v úterý na letňanském výstavišti žádali o změnu termínu veřejného projednání. Ovšem marně.

26.7.2013
SDÍLEJ:

Veřejné projednání Letiště Vodochody v pražských Letňanech.Foto: Martin Tlustý

Dlouhých šestnáct hodin diskutovali odpůrci záměru rozšíření Letiště Vodochody s úředníky ministerstva životního prostředí, dalších státních institucí a také s ředitelem vodochodského letiště Martinem Kačurem.

Veřejné projednání studie vlivu stavby na životní prostředí (EIA) v jedné z hal výstaviště v pražských Letňanech začalo úderem úterního poledne. Poslední účastníci pak halu opustili až ve středu v půl páté ráno.

Na začátku jednání přitom odpůrci letiště žádali úředníky ministerstva životního prostředí (MŽP) o přesunutí termínu veřejného projednání studie EIA na září. Marně.

„Nejen, že jste to dali do poloviny prázdnin, ale ještě jste začátek zvolili na poledne ve všední den. Připadá mi to jako sabotáž," stěžoval si Petr Kužvart z občanského sdružení Ateliér pro životní prostředí, čímž si vysloužil potlesk několika stovek lidí.

S jeho slovy však nesouhlasila vrchní ředitelka sekce technické ochrany životního prostředí MŽP Jaroslava Honová, která připomněla, že jde už o druhý termín, protože ten červnový byl kvůli povodním zrušen.

„Podle zákona musíme v takovém případě v co nejkratší lhůtě stanovit nový termín a přizvat všechny odborníky. Zákon nám neukládá, že pokud jsou prázdniny, tak můžeme termín libovolně přesouvat," kontrovala ředitelka Honová.

Po prvotních rozbrojích ohledně termínu veřejného projednání už další jednání podle kralupského starosty a mluvčího iniciativy Stop Letišti Vodochody Petra Holečka probíhalo bez problémů.

„Byly projednány všechny naše připomínky a každý, kdo se přihlásil do diskuze, dostal slovo. Veřejné projednání bylo vedeno věcně a velice transparentně. Nebyli přítomni žádní provokatéři," popsal průběh setkání starosta Kralup nad Vltavou.

Ve svém projevu se Holeček zaměřil především na dopravní zátěž, která by v případě rozšíření vojenského letiště na mezinárodní terminál ve městě vznikla. „Kralupský most by byl prvním mostem severně od Prahy, takže bychom tím byli velice zatíženi. Připomněl jsem taky naše obavy ohledně bezpečnosti v závislosti na to, že v Kralupech máme Českou rafinérskou a v blízké Nelahozevsi je centrální tankoviště ropy," prohlásil Petr Holeček.

Starostové dalších obcí se před zhruba čtyřmi sty lidmi vyjádřili podobně. „Není to projekt ve veřejném zájmu, jsme zásadně proti," uvedl místostarosta Báště Václav Žihla. Nekompromisně na jeho slova navázal starosta Chvatěrub František Derfl: „Nenecháme se vyhnat z našich domovů zničením životního prostředí a sobeckým záměrem navrhovatele. Kategoricky odmítáme jednat o jakýchkoliv kompenzacích. Život se za peníze vyměnit nedá," prohlásil za bouřlivého ohlasu přítomných.

Slovo dostal během zdlouhavého veřejného projednání studie EIA samozřejmě také ředitel letiště a zástupce společnosti Penta Investments Martin Kačur, který shrnul změny záměru. „Ročně bude odbaveno pětatřicet tisíc příletů a odletů, v nočních hodinách letiště v provozu nebude," uvedl, ale vzápětí dodal, že projekt počítá s výjimkami. „Po dvaadvacáté hodině připouštíme maximálně 730 zpožděných letadel ročně, během jednoho týdne by jich tak nebylo více než čtyři," poznamenal Kačur, po jehož výkladu následoval hlasitý pískot odpůrců letiště.

Jak se ministerští úředníci s názory odpůrců spojených pod iniciativou Stop Letiště Vodochody a dalších organizací vypořádají, by mělo být podle Petra Holečka jasné nejdříve za měsíc. „Udělali jsme, co jsme mohli. Předložili jsme v zákonné lhůtě naše připomínky k posudku studie EIA. Ministerstvo má nyní deset dní na to, aby se s nimi vypořádalo, a pak dalších dvacet dní na to, aby nám sdělilo, jestli studii EIA uznají, nebo neuznají." uzavřel kralupský starosta.

Už v pondělí zástupci obcí z okolí Letiště Vodochody prohlásili, že nesouhlasí s případným kladným posudkem dokumentace posuzování vlivů záměru na životní prostředí. Podle nich má dokumentace řadu nedostatků a ministerstvo životního prostředí prý nemůže vydat souhlas. Zároveň zástupci iniciativy pohrozili, že pokud MŽP bude souhlasit, obrátí se na soud. Investor, kterým je finanční a investiční skupina Penta, oponuje, že projekt je v souladu s českou legislativou.


JIŘÍ ŘÍHA, ČTK 

Autor: Jiří Říha

26.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš se sešel s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech
10

Další schůzky s ANO? Hnutí nejprve představí Zemanovi menšinovou vládu

Kapsář. Ilustrační foto.

Pražští policisté zadrželi na začátku listopadu 241 kapsářů. Víc než loni

V pražských lesích přibylo 500 nových laviček. Oprav se dočkají i dětská hřiště

Hostivařský lesopark, Prokopské údolí, Divoká Šárka, Kunratický les či Chuchelský háj. Na řadě míst metropole mohou návštěvníci narazit na obnovená posezení.

Jak vybavit malý dětský pokoj?

Bydlíte v malém panelákovém 3+1, máte dvě děti a nevíte, jak je obě vměstnat do malého dětského pokoje? I na malém prostoru se dají dělat zázraky, jen je potřeba při zařizování dětského pokoje trochu přemýšlet!

Česká lékařská komora podá trestní oznámení kvůli eReceptům

Česká lékařská komora (ČLK) podá trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli zavádění povinného elektronického předepisování léků. Chce zjistit, zda eRecepty nemají korupční pozadí. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes řekl předseda ČLK Milan Kubek. Předsednictvo komory k tomuto kroku vyzvali minulou neděli lékaři na svém sjezdu.

Omezení dopravy při smogové situaci by mohla platit v únoru

/ANKETA/ Pražský magistrát připravil návrh opatření, kterým chce omezit dopravu v hlavním městě při smogové situaci. Při nejvážnější smogové situaci by do Prahy nesměly vjíždět nákladní automobily s hmotností nad šest tun a část osobních aut, jejichž SPZ by končila sudým či lichým číslem. Změna by mohla platit už od února příštího roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT