Po dvou týdnech testování se ukázalo, že vyhovoval.

Odzkoušela se kapacita baterií, v provozu vydržely bez problémů. Nabíjelo se vždy přes noc zhruba osm hodin, ale existuje i možnost rychlonabíjení. Takže i přes den, je-li přestávka delší než hodinu, lze dobíjet. Nabíjet lze kdekoli, kde je motorový proud. Autobus má i možnost samonabíjení při brzdění.

„Vozidlo je pro městskou dopravu ideální, bez výfukových plynů. Všichni asi známe, jak při letních zácpách při popojíždění v horku autobusy strašně páchnou," dodal místostarosta. Ten si pochvaloval také fakt, že menší, osmimetrový autobus se dobře vejde do ulic města, kde není vždy úplně ideální prostor na projetí. Sympatický je i rozjezd autobusu, který je dynamičtější než u dieselu.

Vozidlo je samozřejmě velice tiché, lze si bez problémů povídat i za jízdy. Když autobus zastaví, máte dojem, že zhasl motor.

Spokojenost vyjádřila i jedna z cestujících, která se elektrobusem při zkušebních jízdách svezla několikrát. „Vždycky jezdi i takový sympatický řidič," pochválila Kolíňačka Ola Kadlecová.

Technické údaje

Autobus, který se v rámci představení médiím projel i po jinak pro autobusy uzavřeném Karlově náměstí, je vybaven převodovkou poněkud nestandardní pro elektroauta, tedy manuální. Jeho maximální rychlost je 100 km/hod. a dojezd na jedno nabití 170 až 212 km.

V zadní části je nízkopodlažní, umí i vzadu vypustit vzduch, takže se auto sníží a vozíčkář najíždí po plošině téměř po rovině. Pojme 31 cestujících (20 míst pro sedící cestující) a jeden invalidní vozík. Jeho spotřeba je 0,5 až 0,6 kWh na kilometr.

V Kolíně ale červený elektrobus nezůstane. „Byly to opravdu testovací jízdy. Uvidíme v novém programovacím období," řekl místostarosta Růžička.

Jaký zvuk byste navrhovali?

Píše-li se o elektromobilech, dost často se jako perlička řeší jejich tichý provoz. Elektrobus, který jezdil po Kolíně, se vám totiž dokáže zjevit za zády neslyšitelně jako duch. Do budoucna tedy bude třeba vymyslet speciální zvuk pro elektromobily, aby je chodci, zvyklí vnímat průjezd vozidel i sluchem, postě nepřeslechli. Tomáš Čudrnák, jednatel firmy vyrábějící elektromobily, uvedl, že zvuk pro elektromobily se vyvíjí už několik let.

„Řidič si může vybrat a navolit libovolný zvuk," řekl. Jednou tedy bude možná kolínské zastupitelstvo hlasovat, jaký zvuk budou vydávat městské elektrobusy.

„U nás to bude asi Kolíne, Kolíne," vtipkoval místostarosta Tomáš Růžička. V případě této skladby to možná nebude problém, ovšem pozor, u ostatních bude třeba myslet na autorská práva.

Olej u elektrobusu měnit nemusíte

Pořizovací hodnota elektrobusu, kterým se mohli Kolíňáci po dobu dvou týdnů svézt, je dvojnásobná než cena srovnatelného vozidla v dieselu. Na druhou stranu malý červený dieselový autobus, který po městě běžně jezdí, stál 70 procent pořizovací ceny testovaného elektrobusu. Ten nepotřebuje výměnu oleje a filtrů, řeší se životnost baterie.

Otázkou zůstává, zda je, či není, k provozním nákladům třeba výměnu baterií přičíst. Baterie vydrží zhruba tři tisíce nabití. Na lince typu linky č. 5 by tedy baterie mohly vydržet deset let provozu, což je celá životnost vozidla.