Při kontrole 26 stánků umístěných různě po metropoli, od Václavského náměstí a Staroměstského náměstí či náměstí Míru, náměstí Jiřího z Poděbrad až po Štěrboholy, Letňany či Vinoř (tedy jak v centru, tak i při okrajích hlavního města), se s jedinou výjimkou neobjevily žádné prohřešky. Ojedinělou závadou na jednom ze stánků bylo, že obsluze chyběla možnost umýt si ruce. A náprava následovala bezprostředně po upozornění.

Ředitelka pražské hygienické stanice Zdeňka Shumová konstatovala, že výsledky obhlídky stravovacích služeb na vánočních trzích jsou potěšující. „V okamžiku našich kontrol bylo stravování na vánočních trzích pro spotřebitele bezpečné,“ uvedla. V rámci kontrol hygienici prověřovali hlavně zajištění podmínek pro bezpečnou přípravu pokrmů a nápojů. Včetně správného uložení surovin a uchovávání připravených pokrmů.

Fakt, že kontroly stánkových prodejců s občerstvením nejen v rámci vánočních trhů, ale i při dalších příležitostech dopadnou dobře, není překvapením pro mluvčí středočeské hygienické stanice Danu Šalamunovou. „Jako stánkaři se většinou na akcích objevují stále stejní provozovatelé, kteří už vědí, co a jak mají dělat, a mají potřebné vybavení,“ konstatovala.

Jejím prostřednictvím Deníku ve čtvrtek sdělil ředitel odboru výživy a předmětů běžného užívání středočeské hygienické stanice Michal Novotný, že od 28. listopadu do současnosti bylo provedeno 32 kontrol stánků s prodejem občerstvení na adventních trzích. Dvakrát hygienici odhalili závažnější pochybení. „Jednalo se o absenci prostředků na hygienické mytí a osušení rukou a závadu ve skladování surovin,“ upřesnila Šalamunová s tím, že za nesprávně uchovávané suroviny padla dvoutisícová pokuta. Připomněla, že v porovnání s obdobím před covidem „se jedná o setrvalý stav“. Přisuzuje to právě zkušenosti provozovatelů: splňují a dodržují legislativní požadavky na stánkový prodej občerstvení.

Vyplatí se dívat se kolem

I když jsou zjištění z aktuálních kontrol příznivou zprávou pro konzumenty, Shumová připomíná, že občerstvení na trzích by si zákazníci měli kupovat s otevřenýma očima. Nepodívat se jen na ceník a na vlastní zboží, ale také se porozhlédnout kolem. „Konzumenti by měli k výběru občerstvení přistupovat odpovědně – a alespoň pohledem vždy zkontrolovat, zda je na stánku čisto, obsluha má čisté ruce, teplá strava je uchovávána na ohřívačích a podobně,“ radí Shumová.