„Předpokládáme úbytek počtu aut, která přijíždějí do Prahy každý den ze středních Čech a parkují pak v Praze, kde se dá," uvedl Pavel Procházka, pověřený řízením Ropid. Očekává také, že veřejnou dopravu začnou využívat noví cestující. Podle něj by k tomu mělo přispět přehlednější linkové vedení i koordinované jízdní řády, včetně rozšíření obsluhy o víkendech a večer.

Nové spojení podporuje i hejtman Středočeského kraje. „Po volbách v Praze jsme s paní primátorkou a náměstkem Dolínkem se domluvili na užší spolupráci. Je to oblast, kde vztahy nebyly úplně ideální. Dal jsem si za cíl to zlepšit. Zatím jsme rozjeli integrovaný systém z Mělnicka a doufám, že v tom budeme pokračovat," uvedl Miloš Petera.

Obsazenost autobusů například na lince 348 do Neratovic je podle Drápala v odpolední špičce 79 procent, na lince 369 do Mělníka šedesát procent a na její rychlíkové variantě, lince 349, je to 69 procent.

Koordinace ve špičce

„Po týdnu ostrého provozu se situace stabilizuje a cestující i řidiči si zvykají na nový systém odbavování, který způsoboval v prvních dnech zpožďování některých spojů," řekl pražský radní Petr Dolínek (ČSSD).

V terénu zůstávají dispečeři společnosti Ropid, kteří koordinují především provoz na zastávce Ládví v přepravních špičkách. „Podařilo se také vymístit odjezdové stání dálkových autobusů do Ústeckého kraje, takže nyní bude na odjezdové zastávce ve směru z Prahy více prostoru pro odbavující autobusy PID," sdělil Filip Drápal.

Na zastávce jsou také informátoři, kteří cestujícím radí. Od pondělí má dopravce Arriva Praha na místě operativní záložní vozidlo pro případ nutnosti posílení provozu nebo jako náhradu za případný výpadek některého z autobusů.

Předplatní jízdenky

Cestující už také mohou využívat výhodné předplatní jízdenky, díky nimž při pravidelném cestování výrazně ušetří. Předplatní jízdenky také urychlují odbavení při nástupu do autobusu a lidé se nemusejí pokaždé starat, jestli mají dostatek hotovosti. Pravidelní cestující z Mělníka do Prahy tak ušetří měsíčně 1100 korun.

Rozšíření integrace na Mělnicko a Neratovicko je pilotním projektem společného dopravního systému pro Prahu a Středočeský kraj. Už schválily založení takzvané řídicí rady, která by měla vést ke vzniku společného organizátora dopravy, jenž dokončí přípravu celé koncepce, začne integrovat dopravu v jednotlivých oblastech Středočeského kraje a přizpůsobovat současnou podobu Pražské i Středočeské integrované dopravy nově dohodnutým společným zásadám.