Vládní zmocněnec pro informační technologie a digitalizaci Vladimír Dzurilla minulý týden novinářům při představení eObčanky řekl, že žadatelé o průkaz budou dostávat informační letáky s vysvětlením, jak čip aktivovat a průkaz užívat.

Průkazy s čipem začaly být vydávány od začátku července. Mají usnadnit kontakt s veřejnou správou. Od osmého července s nimi budou lidé moci využívat 37 služeb elektronického portálu veřejné správy, k nimž patří i získání informací o vyřizování žádosti o dávku nemocenského pojištění a další sociální služby nebo přístup k e-receptu. Do budoucna by mělo být možné prostřednictvím portálu platit poplatky, pokuty i daně.

„Jsem přesvědčen, že byla podceněna komunikace s veřejností a lidé nebyli o možnostech a funkcích občanek s čipem dostatečně informováni. Je proto stále dost lidí, kteří neví, k čemu jim nová občanka bude. Můžeme budovat sebelepší systémy, ale pokud je nikdo nebude využívat, tak je to bezpředmětné,“ uvedl předseda Pirátů Ivan Bartoš.

Špatné je podle něho to, že nejsou vyřešeny podpisové certifikáty. Standardně tak nebude možné novou občankou podepsat dokument a lidé se budou moci ke službám pouze přihlašovat, podotkl Bartoš.

Problémem je podle něj také to, že obslužný software je v současnosti pouze pro operační systém Microsoft Windows. „Ministerstvo vnitra sice slibuje dodání verze pro Android, Mac OS a Linux do konce roku, ale stále pouze jako uzavřený software,“ uvedl předseda sněmovního podvýboru pro e-Government Ondřej Profant. Podle něj bude dalším krokem vpřed zapojení soukromých poskytovatelů důvěryhodné identity, jako jsou například banky.

K využívání občanského průkazu s čipem pro komunikaci s Portálem občana z domova si lidé budou muset pořídit čtečku čipových karet, pokud ji už nemají zabudovanou ve svých počítačích. Získají ji ve většině obchodů s elektronikou, její cena začíná zhruba na 190 korunách, uvedl Dzurilla. Navíc si budou muset stáhnout aplikaci eObčanky.