Jinou variantu východní trasy silničního okruhu kolem Prahy hledají především odpůrci projektu. Starosta Říčan Vladimír Kořen chování těchto jedinců chápe. Je logické, že hledají variantu, která nepovede kolem jejich domů.

Nová trasa by se měla dotknout několik obcí

„Bohužel těmto lidem je jedno, že výstavbu odsunou a obětují na další dlouhé roky obyvatele Říčan, Uhříněvsi a dalších obcí," vysvětluje. Říčany jsou podle něj naprosto smířené s tím, že okruh povede u jejich města, protože jihovýchodní okolí Prahy tuto stavbu nutně potřebuje co nejdřív.

Nová trasa se měla dotknout Horoušan, Královic, Uhříněvsi, Nedvězí, Křenic, Škvorce, Zlaté, Říčan, Svémyslic, Záp, Květnice, Úval nebo Jiren. Novou studii, která vznikala v letech 2014 a 2015, prověřili experti z Českého vysokého učení technického. Nakonec ji ale kvůli vysokým rizikům odmítají.

Novou variantu odmítla mnohá zastupitelstva

Podle nich už jen schválení územních plánu v mnoha obcích znamená proces na dlouhá léta. Tím, že by trasa vedla přes plánovanou i stávající zástavbu, zvedla by se určitě velká vlna nesouhlasu z řad obyvatel.

Novou variantu odmítla i mnohá zastupitelstva. Mezi nimi i starosta obce Horoušany a Horoušánky Jan Bohuněk. Šestiproudá dálnice by podle něj oddělila obě obce. „Navíc se mezi ně taková silnice ani nevejde. A navíc na plánované trase stojí domy a další se staví," uvedl.

Stavba někudy vést musí 

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla je jasné, že postavit někde velkou a velmi zatíženou dopravní stavbu vždy znamená razantní vstup do daného mikroregionu a jeho prostředí.

„Pokud ale chceme zajistit dopravní obslužnost, někudy stavba vést musí," uvedl s tím, že jejich původní připravená trasa přes Běchovice a Uhříněves by pro dané území znamenala záchranu. „Pořád jsme ve velmi pokročilém stupni přípravy stavby," upozornil.

Projekt zpochybnila EU

Začít navíc v této fázi uvažovat o jiné trase by podle Rýdla znamenalo zahodit dvanáctiletou práci. Veškeré jednání je totiž v českých podmínkách celkem složitý proces. „Podle současného práva musíme brát zřetel na každou námitku a napadání," konstatoval.

Nicméně problémem plánovaného projektu ŘSD je jeho zpochybnění ze strany Evropské unie ohledně vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). Proces tak bude nutné opakovat.

Pro ministerstvo je projekt prioritou 

Ministerstvo životního prostředí ovšem přislíbilo, že pro něj stavba okruhu bude naprostou prioritou. „Projekt je pro nás prioritní. Garantujeme, že stanovisko vydáme do šesti měsíců od předložení potřebné dokumentace," potvrdila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Jakmile tedy bude mít projekt platná stanoviska EIA, bude ŘSD pokračovat do finálních příprav, aby se mohlo přistoupit k realizaci. „Je to stavba, která má prioritu ne pražskou, ne českou, ale přímo středoevropskou. Šestnáct důležitějších kilometrů v Evropě není," dodal Jan Rýdl.

Kudy povede Pražský okruh. Mapa.

Čtěte také: Zákaz kamionů bude, ale spíš až za půl roku