Jan Máca
– narodil se 23. února 1994 v Telči
– studuje v Praze ČVUT – Fakultu dopravní, obor technologie a technika v dopravních spojích
– vlakům se věnuje od 11 let

Honzův koníček začal už dávno. Jako malý často jezdíval s maminkou na výlety vlakem a jemu se to hodně líbilo. Asi od jedenácti let se začal více zajímat hlavně o motorové vozy a jeho koníček se rozšiřoval, nešlo jen už o pouhé svezení. Dneska je editorem webu Želpage, který je určený pro stejné „blázny" jako on.

Blázen do vlaků

„Je to v podstatě novinářský web, kde je fotogalerie i kalendář akcí. Domlouváme se na společných vyjížďkách a organizujeme akce, jako například zvláštní jízdy k narozeninám," vysvětluje Jan Máca. Součástí webu je také projekt řazení vlaků, který můžou využívat všichni, kteří cestují vlakem. Ukazují jim totiž, jak se budou řadit vozy. Například, že za mašinou bude první třída, potom kupé, jídelní vůz nebo vůz pro přepravu kol. Skupinka cyklistů si tak může už s jistotou na perónu stoupnout na správné místo, aby co nejpohodlněji nastoupila.

Jan Máca rád vyrazí někam vlakem, hlavně když je čas. Naposled byl předevčírem se projet v okolí Plzně. Ve středních Čechách má nejradši trať Posázavský Pacifik, která vede z Prahy přes Zbraslav až do Kácova. „Na cestě je průjezd mezi skalami, takže se tam otevře nádherná scenérie. Pak mám rád také trasu z Prahy na Zličín, kde je zase krásný výhled na Prahu," líčí Jan Máca, jehož koníček zasahuje do jeho celého života.

Na podzim se chystá na velkou událost, která je spojená právě s výletem Posázavského Pacifiku. „Vlak ráno vyjede z Kolína do Prahy, odkud zamíří na tratě Posázavského Pacifiku, konkrétně přes Davli do Kácova. Zde je pro zájemce připravena exkurze do pivovaru Hubertus s následným posezením do pozdních hodin. Poté, co se prospíme, odjedeme z Kácova přes Světlou nad Sázavou a Nymburk zpět do Prahy," pozval Honza všechny zájemce na druhý říjnový víkend.

Z koníčka studium

„Můj koníček ovlivnil prakticky celý můj život, ale hlavně jsem si kvůli tomu vybral i vysokou školu, takže studuji dopravní fakultu na ČVUT. Určitě bych chtěl zůstat v oboru a pracovat kolem železnice, ale nevím přesně kde. S mým oborem mohu dělat konstrukce tratí i dopravního technologa," objasňuje Jan Máca.

Nejvíce ze všeho ho baví vozy a motoráky. Historické jsou podle něj určitě zajímavé, ale nehodí se do dnešní doby, protože lidé požadují komfort jako klimatizaci nebo zásuvky. Starší modely jsou už zkrátka zastaralé a nemoderní. Lepší je je použít jako zážitkové vozy. „Z těch historických motoráků mám asi nejraději takzvanou Kredenc. Vyráběli ji v podniku Vagónka Tatra Studénka v letech 1949 až 1960," říká.

Na svých cestách se mu stávají také různá dobrodružství. Například několik hodin před výletem do Maďarska se mu podařilo ztratit in-kartu. Také kvůli častým výletům vlakem objevuje spoustu výluk na tratích, a tak nedobrovolně cestuje i autobusy. „Jednou dokonce se mi stalo, že jsem jel posledním vlakem domů do Telče a probudil mě až strojvůdce, který v depu uklízel. Šel jsem pak zpátky po kolejích na nádraží," vypráví Jan.

V rodné Telči pak také pomáhal s přípravou tamního muzea, které mapuje lokálku z Telče do Slavonic. Mají tam historické dokumenty v originálu, například o výkupu pozemků.
„Skvělé je také muzeum v Lužné u Rakovníka, ale tam je spousta parních lokomotiv. Pro mě je zajímavé, že tam mají právě Kredenc. Ale spoustu věcí mají také v Technickém muzeu v Praze," upřesňuje Jan Máca.

Kromě železnice má Jan Máca řadu dalších koníčků. Odmalička tancuje ve folklorním souboru Podjavořičan, který se věnuje horáckým písním, tancům a krojům. Spolu se souborem vystupují po celé republice a jezdí i na evropské festivaly. Letos na jaře účinkovali členové Podjavořičanu také v cyklu České televize Naše tradice. A Jan také dělá zvukaře telčské kapele Svahová dostupnost 12°.