„Instrument směřuje k tomu, že je chráněno vlastnické právo města a práva občanů na dobré životní prostředí. Město tvrdí, že firma AZOS obtěžuje obyvatele Nymburka zápachem, potažmo vypouštěním látek, které působí dráždivě na lidský organismus," uvádí Sedlatý.

„Město se v rámci soukromého práva domáhá toho, aby AZOS přestal obtěžovat občany města nadměrným zápachem. Otázka případného zastavení provozu spadá do oblasti veřejného práva a je to otázka správních institucí, které se touto záležitostí zabývají a podle mého názoru by neměly tyto instituce, které vytvářejí podklady pro povolení provozu, přehlížet problémy, které několik desítek občanů 
z okolí AZOSu deklaruje," dodává Sedlatý.

Vratná jistota na účet soudu

Město zároveň s podáním návrhu složilo padesátitisícovou vratnou jistotu na účet soudu. Ten musí ve věci vydat usnesení ve velmi krátké době, do sedmi dnů. Pokud dá soud městu za pravdu, bude následovat samotná žaloba. „Po nařízení předběžného opatření, které bylo vydáno na základě návrhu, soud navrhovateli uloží, aby ve stanovené lhůtě podal u soudu návrh na zahájení řízení," hovoří § 56 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní.

Česká inspekce životního prostředí v těchto dnech na podnět hejtmana Středočeského kraje Miloše Petery provádí hloubkovou kontrolu stavu chodu technologie a všech výduchů včetně senzorického posouzení vzdušniny z nich unikající.

„Pokud inspekce zjistí, že oproti již vydaným povolením došlo ke změně, bude muset být vydáno nové integrované povolení. V případě, že by provoz ohrožoval zdraví obyvatel, předpokládám, že nové povolení vydáno nebude. Tady vidím další možnost, jak zastavit výrobu AZOS CZ," doplnil Miloš Petera.

Čtěte také: Ve firmě AZOS CZ měří Česká inspekce životního prostředí emise