VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Patrik Nacher: Pokud padne koalice, dovedu si představit spolupráci s ODS

/ROZHOVOR/ Vydrží současná magistrátní koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice až do podzimních komunálních voleb? Kandidát na primátora za hnutí ANO Patrik Nacher je spíše skeptický. Důvod? Podle něj zásadní spor s Trojkoalicí (KDU-ČSL, Zelení a STAN) i její údajná vnitřní roztříštěnost. Kvůli náhradnímu vládnímu řešení by se nebál obrátit na Občanské demokraty.

14.5.2018
SDÍLEJ:

Ekonom a poslanec Patrik Nacher.Foto: Deník / Dimír Šťastný

Pokud by se mu letos v říjnu podařilo nahradit ve funkci svou stranickou kolegyni Adrianu Krnáčovou, zaměřil by se prý hlavně na dopravu i výstavbu městských bytů.

Udrží se rozhádaná koalice?
Průběh posledního zastupitelstva zvýšil nedůvěru mezi koaličními partnery. Neschválit program není jako hlasovat proti nějakému bodu. Je to neshoda na tom nejzákladnějším, co by mělo mezi koaličními partnery fungovat. V tomto funkčním období se to nestalo poprvé. Tímto způsobem, stylem a tempem se podle mě nedá pokračovat.

Ohledně vedení Prahy do voleb jsou v zásadě dvě varianty – buď pokračování koalice, nebo jakási „menšinová vláda“ ANO a ČSSD s opoziční podporou jednotlivých bodů. Vidíte to stejně?
My se teď chováme jako standardní, vyspělý, profesionální politický subjekt. Nereagujeme emocionálně ani přepjatě, ale vyvolali jsme podle smlouvy dohodovací řízení, které může skončit jejím vypovězením. Cílem teď není honit politické body, ale normálně do voleb řídit město. Buď to půjde s Trojkoalicí, ačkoliv jsem k tomu poměrně skeptický, i když i na straně Trojkoalice vidím rozdíly v pohledech jednotlivých zastupitelů. Anebo to nepůjde a pak bude odpovědností hnutí ANO jako nejsilnějšího subjektu nabídnout řešení, jak fungovat do voleb. Lidé nebudou zkoumat, kdo zavinil tuto krizi. Vina vždy spadne na největší subjekt, tedy na nás.

A jaké jsou tedy alternativy?
Jednou z nich je komunikace napříč celým zastupitelstvem a hledání podpory i důležitých bodů v současné opozici. Minimálně na straně ODS jsem takovou vůli zaznamenal. Vidím tam jednoznačně rozdíl v chování opozice a koalice na celostátní a komunální úrovni. Tady ve městě ten rozsah a dosah našich rozhodnutí má viditelný dopad na každodenní život, v reálném čase. Sestavování nějaké nové koalice by vypadalo na venek spíš směšně a na pořadu dne to není. Každopádně má být cílem profesionální řízení města. Tak, aby třeba 300 milionů na zvýšení platů učitelů v Praze nespadlo pod stůl, jako se to stalo na minulém zastupitelstvu.

Zmínil jste údajné rozdíly uvnitř Trojkoalice. Co konkrétního máte na mysli?
Například u inkriminovaného projednávání budoucnosti Libeňského mostu navrhli dva nebo tři zastupitelé Trojkoalice úplně jiný čas projednávání. A kolega Čižinský navrhoval jeho vyřazení. Nebyla tam shoda ani uvnitř osmičlenného klubu. A když pak neodhlasovali program, tak třeba paní Plamínková byla překvapená. Říkala, že o tom nebyli předem dohodnuti a že je to škoda, protože ona sama měla v programu zastupitelstva důležité materiály.

Trojkoalice ale trvá na tom, že jste koaliční smlouvu porušili vy – ANO a ČSSD. Tím, že jste podpořili návrh opozice na zařazení tématu Libeňský most na začátek schůze, kdy se předpokládá menší účast veřejnosti…
V koaliční smlouvě ale není nic o pořadí projednávání jednotlivých bodů. To je zkrátka jen procedurální hlasování. Jestli je bod první, pátý nebo sedmý, to je přeci úplně jedno, pokud je zařazený. Libeňský most navíc nebyl koaliční návrh, protože hlasování v Radě nebylo jednomyslné. Nekoaliční návrhy přitom putují do zastupitelstva poměrně běžně. Posílá je tam třeba paní Kolínská ke změnám územního plánu. A opozice si z toho pak občas dělá oprávněně srandu, když se ptá – je to koaliční návrh nebo není. V zásadě ale procházejí Radou tisky, se kterými někdo z té Rady nesouhlasí a to není v rozporu se smlouvou. Ani změna pořadí. Rozhodně je ale jejím porušením neschválení celého programu, na kterém se dohodla Rada. Tudíž se nemohlo projednat vůbec nic. A ještě pro úplný kontext – já osobně jsem pro přeřazení Libeňského mostu na první bod nehlasoval.

Jak vnímáte celkově tuto obtížně fungující koalici?
Jako největší klub máme největší díl zodpovědnosti. Partneři z Trojkoalice nás ale v poslední době čím dál častěji tahají do nepříjemných sporů a v zastupitelstvu pak hlasuje i pro některé podstatné věci opozice – viz slavné zastavení humanizace magistrály. Tím ale trochu padá na hlavu smysl pokračování této koalice.

Jaká je v ní atmosféra?
Momentálně nepochybně napjatější, což ale dávám do souvislosti i s blízkostí voleb. I to, co by šlo jinak projednat normálně lidsky, nabírá u některých lidí extrémnějších poloh. Podívejte se například na vystoupení Jana Čižinského, který během posledního zastupitelstva nadužíval přednostního práva mluvit, protože je zároveň poslancem. Dělal to i v momentě, kdy už byla ukončená diskuse. To už nebyla standardní reakce, tam už podle mě jasně probublávala volební kampaň. Já si ale jinak Honzy Čižinského vážím a pamatuji si ho jako skromného člověka, který není letitý politik, ale přišel z aktivistického prostředí. Stejně jako já z hlediska mého desetiletého souboje o bankovní poplatky. Podle mě on ale trochu ztratil kontext toho, kde se pohybuje. Chtěl bych to zároveň oddělit od chování jiných členů Trojkoalice. Třeba Ondřej Mirovský v té věci vystupuje seriózně.

K čemu se osobně kloníte ohledně budoucnosti Libeňského mostu? Oprava či novostavba?
Ještě den před tím dubnovým zastupitelstvem jsem byl v kontaktu s některými členy Trojkoalice – jmenovitě s paní Kolínskou a panem Mirovským. Tedy s těmi, kteří to neberou tak emocionálně, jako svatý boj a volební boj, ale jde jim o věc a výsledek. Navrhl jsem jim a oni to kvitovali, aby Rada dostala za úkol prověřit možnost a vypracovat projekt provizorního dočasného mostu, zejména z hlediska časové i finanční náročnosti a umístění. Tím vznikne časový prostor, dvou až tří měsíců, pro to definitivně rozhodnout po nějaké odborné debatě, co s Libeňským mostem. Protože provizorní most bude zapotřebí každopádně, ať už by se to opravovalo nebo bouralo. Toto usnesení se mělo přidat k původnímu návrhu a schválit. Žádné hlasování o bourání se tedy nechystalo. Bojuji, seč mi síly stačí proti tomu, aby se to celé zjednodušovalo jako spor mezi Honzou Čižinským jako odpůrcem bourání a všemi ostatními jako jeho zastánci.

Nebyl ale návrh pana Dolínka na demolici Libeňského mostu bez provizorního řešení jeho „sóloakcí“, která svědčí o obtížné komunikaci v koalici?
I mě zarazilo, že to byl tzv. červený tisk neboli vložený do programu na poslední chvíli. Přitom jde o téma, které je třeba pečlivě diskutovat, mít připravené alternativy atd. Ta červená barva označení tisku září, na první pohled vyvolává dojem nějaké zbytečné rychlosti. Proto jsem také přišel s tím návrhem. Jsme ale v poměrně složité situaci. Pokud se nebavíme o zásadních problémech Prahy, tak jsme za to kritizováni. Když se o tom bavit chceme, tak jsme zase kritizováni, že to mělo být projednáno příliš brzy. Pan Čižinský navrhoval téma Libeňský most úplně vyřadit z programu, což podle mě nebylo řešení.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ

Autor: Jan Prokeš

14.5.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Řidič na rozvoz pizzy 25 000 Kč

Malá, rodinná a velmi oblíbená pizzerie na Jižním Městě hledá řidiče na rozvoz pizzy. Nabízíme mladý a velmi příjemný kolektiv a zázemí, slušné platové podmínky a spolehlivé jednání.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 12 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: Pekařská č.p. 621/7, 155 00 Praha 515, kontakt: Egyházi Jana, tel.: 225 988 986, e-mail: j.egyhazi@tpicr.cz, Přejímka, evidence, příprava a výdej materiálu pro naši servisní a realizační činnost. Základní znalost práce na počítači. Školení obsluhy el. vysokozdvižného vozíku zajistíme., Orientace v instalatérském materiálu výhodou. , Rozsah pracovní doby podle dohody, možno i na jiný počet hodin nebo na plný úvazek. Uvedená mzda je na částečný úvazek, pracoviště skladu Praha 5, Bavorská (areál Mototechna). Pracoviště: Tpi česká republika s.r.o.-002, Pekařská, č.p. 621, 155 00 Praha 515. Informace: Jana Egyházi, +420 225 988 987,602 727 709.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 38 000 Kč

Řidiči tahačů Řidič nákladního automobilu s přívěsem, tahače. Požadované vzdělání: nižší střední. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 38000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: Hledáme řidiče na pravidelnou linku do Fracie.Požadujeme platné doklady: ŘP,Prof.pr., kartu do digitálního tachogradu,psychotesty, znalost ČJ,praxe v oboru., Nabízíme stálou práci,pravidelný příjem,stáří vozidel max. 3 roky.. Pracoviště: M+l logistik s.r.o., Na Škrobech, č.p. 36, 252 25 Jinočany. Informace: Martin Mašín, +420 737 235 635.

Zákaznický servis - Zákaznický servis Telemarketingový pracovník 14 000 Kč

Prodejci po telefonu. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce : Karlovo náměstí 557/30, 120 00 Praha 2 - Nové Město, Způsob prvního kontaktu : telefonicky na telefonním čísle : 737 819 195 - 9,00 - 18,00 hodin, nebo e-mailem - obchod@dvc.group.cz, osobně na adrese : Karlovo náměstí 557/30, 120 00 Praha 2 - mezi 9,00 -18,00 hodinou., Kontaktní osoba : Grigoril Viatchinin, Radka Bergerová - Vondráková , Upřesňující informace : hledáme komunikátory po telefonu pro zajištění zakázek, pro Client Service, pro komunikaci se stávajícími klienty. Výhodou ruský ,ukrajinský nebo anglický jazyk. Český jazyk - základní nebo povinný kurs polovinu roku. , Zaměstnanecké výhody : ubytování, bonusy. Pracoviště: Or plus construction s.r.o. - karlovo náměstí, Karlovo náměstí, č.p. 557, 120 00 Praha 2. Informace: Radka Bergerová Vondráková, +420 731 860 188,774 634 459.


Francouzi se radují z vítězství na MS.
8

Triumf po dvaceti letech. Francouzi přestříleli Chorvaty a jsou mistry světa

Akce Hrr na ně! připomene slavnou husitskou bitvu na Vítkově
25

Husité, kejklíři i mučící nástroje. Hrr na ně! Bitva na Vítkově se znovu opakuje

Ředitel Nemocnice Na Františku končí, na svou funkci rezignoval

Obvinění z manipulací s veřejnou zakázkou, které obdržel minulý týden, bylo důvodem rezignace ředitele Nemocnice Na Františku Roberta Zelenáka. Radní Prahy 1 dnes jeho rezignaci přijali. Do dalšího jednání rady, které proběhne 17. července, jej zastoupí právnička nemocnice Alena Hanilcová.

Primátorka Krnáčová: Investice do školství jsou nejvyšší od roku 2011

Celý letošní školní rok se Pražský deník ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy ptal studentů, co je nejvíce trápí, co je zajímá a co by mohlo být na jejich škole či v Praze lepší. V létě budeme naopak přinášet reakce magistrátu na problémy tížící studenty. Dnes se zaměříme na oblast investic do pražského školství.

Pražští veterináři letos našli závady u pětiny prodejců na farmářských trzích

S rychlým nástupem jara se inspektoři Státní veterinární správy působící v Praze zaměřili také na kontrolu prodeje potravin na farmářských trzích. Konkrétně šlo o živočišné komodity jako jsou maso, ryby, masné a rybí výrobky, vejce, mléko a mléčné produkty či med. 

Přes Prahu se opět přehnala bouřka s krupobitím. Problémy mělo i letiště

/VIDEO/ Páteční výstraha před silnými bouřkami meteorologů tentokrát byla přesná. Kolem poledne se silný déšť doprovázený větrem a kroupami prohnal Prahou. Ve srovnání se středečním řáděním počasí teď nezpůsobilo takové škody. Největší problémy podle všeho zaznamenali obyvatelé Prahy 6. Na chvíli se omezil dokonce provoz na Letišti Václava Havla.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT